Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie locatie van programma's veranderen  (gelezen 1032 keer)

installatie locatie van programma's veranderen
« Gepost op: 2021/11/11, 22:52:08 »
Hallo, ik heb een heel simpel probleem. Mijn schijf is 128 gb en vol, ik heb daarnaast er nog een 1TB schijf in zitten waarop ik mijn programma's wil installeren. Waar en wat moet ik aanpassen om het naar die 1TB schijf te laten downloaden?

Voor reverentie ben ik net overgestapt van windows waar dit redelijk makkelijk is...
« Laatst bewerkt op: 2021/11/11, 22:54:57 door sebbydebby »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie locatie van programma's veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/12, 09:38:39 »
Dit lijkt mij een verkeerde oplossing.
Beter is het, om alle data en opslag te verhuizen naar een aparte schijf en de 128 GB schijf aleen te gebruiken voor software.
Zo werk ik al jaren, mijn Linux installaties hebben partities van niet meer dan 30 GB, en ik krijg ze niet vol :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #2 Gepost op: 2021/11/12, 09:57:41 »
Dit lijkt mij een verkeerde oplossing.
Beter is het, om alle data en opslag te verhuizen naar een aparte schijf en de 128 GB schijf aleen te gebruiken voor software.
Zo werk ik al jaren, mijn Linux installaties hebben partities van niet meer dan 30 GB, en ik krijg ze niet vol :lol:
hallo, mijn schijf is vol met ALLEEN software en een ander Desktop enviroment (KDE)...
Ik gebruik al voor mijn bestanden die terrabyte harde schijf...
en ik denk dat ik de oude versies van steam games nog op die schijf heb staan...
dat moet ik nog even verwijderen maar ik hoef programma's zoals cura en een alternatief voor fusion 360 niet op mijn ssd omdat ja dat gewoon niet nodig is...   
« Laatst bewerkt op: 2021/11/12, 09:59:41 door sebbydebby »

Offline bart85

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/11/12, 13:18:41 »
Kun je output van deze opdracht posten?

df -h
En van de volgende opdracht:

du -xh /home | tail -1
Het idee is om te kijken waar de data voor gebruikt word en of het de moeite waard is om /home naar de 1tb schijf te verplaatsen.

* Edit: Dit laat zien hoeveel ruimte op aangekoppelde partities word gebruikt en vrij is. De 2de opdracht geeft aan hoe groot de gehele /home map is.
« Laatst bewerkt op: 2021/11/12, 17:12:27 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/11/12, 15:16:20 »
Je zult softlinks moeten maken naar je externe schijf voor de mappen die nu de programma's bevatten denk ik. Hopelijk is dat niet een schijf die geformatteerd is met het WIndows filesysteem NTFS want dat is vragen om problemen.

Ik denk dat je voor KDE ook een volledige nieuwe partitie hebt gemaakt? Dit is in principe niet echt nodig, je kunt in theorie meerdere desktops op dezelfde Linux installatie installeren. Je maakt dan de keuze voor desktop bij de inlog pagina. Dan zou je dus met 1 partitie toe kunnen wat qua ruimte veel efficienter is.

Als je 128GB aan software hebt geinstalleerd is er wel iets fout vrees ik, want zelfs ik haal de 30GB niet voor mijn systeemschijf.
« Laatst bewerkt op: 2021/11/12, 15:20:17 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/