Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPN verwijderd,geen internet meer  (gelezen 5685 keer)

Offline rietje

• Lid
Re: VPN verwijderd,geen internet meer
« Reactie #25 Gepost op: 2021/08/13, 10:58:49 »
MKe----Die links heb ik uitgeprobeerd en geen verbetering.
Ronaldus----Bovenaan mijn topic staat al Xubuntu 20.04 en ik wil weer dezelfde houden. Ik kan m,n hele schijf niet laten wissen, daar staat nog meer op. Ik wil gewoon deze Xubuntu herstellen met behoud van alle bestanden, misschien moet ik daarvoor een nieuwe installatie dvd maken ?

« Reactie #26 Gepost op: 2021/08/13, 11:20:04 »
Daar ga ik je op afstand niet in adviseren.
Ik wis altijd de hele schijf (ik wil geen dual boot systeem meer) en als ik al wil dual-booten, dan doe ik dat met twee schijven (bij een herinstallatie koppel ik dan de andere schijf even los).

Je kan wel gewoon het standaard installatiemedium gebruiken.

Je kan nog één keer goed kijken naar de schermprintjes in post #19. Let op: wijzigingen worden pas actief als je de verbinding hebt verbroken en weer hebt hersteld.

Edit: Zie ook https://itsfoss.com/reinstall-ubuntu/
« Laatst bewerkt op: 2021/08/13, 15:04:19 door Ronaldus »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2021/08/14, 11:16:32 »
Nog wat extra info. De huidige xubuntu staat op een Ext4 partitie, een swap partitie is aanwezig.
Als ik probeer de nieuwe xubuntu te installeren op dezelfde partitie als de oude moet ik dan aanvinken "formatteren" op die partitie ?

Offline peer

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2021/08/14, 12:01:37 »
als je gaat formatteren dan ben je al je bestanden kwijt. Dus eerst je bestanden veiligstellen.

als je niet gaat formatteren dan zou ik voor de zekerheid ook mijn bestanden veiligstellen.  De verborgen bestanden zou ik  ook even backuppen. Daarna de verborgen bestanden verwijderen voordat je gaat herinstalleren. Als je verborgen bestanden laat staan dan heb je kans dat de resten van de vpn nog steeds aanwezig zijn.

Ik zou een backup maken van alle bestanden (ook d everborgen bestanden) en daarna een echt schone installatie doen. Dan bestanden terugzetten en evt. sommige verborgen bestanden die bij een specifieke applicatie horen.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2021/08/14, 12:19:31 »
Voor dat backup maken.  Moet dat perse met bv. LuckyBackup gebeuren of kan ik ook gewoon kopieeren/plakken naar m,n externe HD.?

« Reactie #30 Gepost op: 2021/08/14, 13:04:06 »
Ik back-up sowieso gewoon door te kopiëren. (Ik zorg altijd dat ik op tenminste twee verschillende media een back-up heb staan.)

Bij veel back-up programma's ben je ook weer afhankelijk van hetzelfde programma om de back-up weer terug te zetten. Vind ik al niet prettig.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2021/08/14, 13:27:11 »
In welke verborgen bestanden zitten de data over VPN. Dan weet ik welke ik niet moet terghalen.

Offline peer

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2021/08/14, 15:06:18 »
als je dat zou weten dan hoefde je geen herinstallatie te doen.

« Reactie #33 Gepost op: 2021/08/14, 16:03:07 »
Ubuntu 20.04 gebruikt geen swap partitie meer, maar een swap file.
De enige verborgen map die ik zou kopiëren, is die van .thunderbird

Voor de rest is het goed om eens schoon schip te maken en gewoon van scratch af aan te beginnen. Verder zou ik geen systeembestanden kopiëren uit je oude installatie. (Zie ook de reactie van peer.) 

Je kan kennelijk wel nog  je systeem in. Kopieer gewoon je persoonlijke documenten, afbeeldingen e.d. naar een USB-schijf. Zorg dat je twee back-up's hebt. Met één kan er nog heel makkelijk iets mis gaan.

Ubuntu (her)installeren: voor een grof stappenplan zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108863.msg1057099#msg1057099
Zie ook de site van Pjotr (veel beter, maar zijn site is nu meer op Mint gericht).
(Handig om een eigen stappenplan te maken, dan draai je daar op een gegeven moment ook je hand niet meer voor om.)

NB: ik heb niet van je meegekregen of je nog naar bovenstaande reactie #19 hebt gekeken. Wat jij daar hebt staan was nl. anders (en ik denk foutief). Is nog even makkelijk na te gaan.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/14, 16:29:34 door Ronaldus »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2021/08/14, 20:28:06 »
Ronaldus, ik heb ergens wel gereageerd op reactie nr.19. Ik heb van alles geprobeerd , maar geen goed resultaat.
Zodra ik de tijd heb ga ik beginnen met herinstalleren van de nieuwe xubuntu.
Ik houd jullie op de hoogte ervan. Eerst alles zo goed mogelijk veiligstellen.

« Reactie #35 Gepost op: 2021/08/14, 20:38:39 »
In jouw reactie #15 post je jou instelling (die volgens mij foutief is).

Maar goed, succes met het opnieuw installeren.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/14, 20:40:42 door Ronaldus »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2021/08/15, 11:18:39 »
Nog even iets nieuws. Aangezien ik toch niets kan verprutsen ben ik gaan kijken naar wat bestandssystemen.
In /etc/network/ifdown.d/  zit een map, genaamd "openvpn". Als ik die open staan er div.opdrachten in met relatie naar openvpn.
Deze map en/of inhoud kan ik niet verwijderen. In bovenste regel staat #!/bin/sh.

Verder accepteert de terminal  het commando "sudo ifdown eth0" niet. (eth0 is mijn vaste verbinding) ,krijg als antwoord (sudo:ifdown:opdracht niet gevonden)
Ik wil nu eerst die map met openvpn verwijderen. Hoe?

Als ik in de netwerkmanager m,n wired en wifi connections goed invul met IP,Mask en Gateway afsluit en opnieuw open dan is
de netmask (255.255.255.0) veranderd in 24.  ??
« Laatst bewerkt op: 2021/08/15, 11:51:13 door rietje »

Offline bart85

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2021/08/15, 11:43:08 »
Ifdown is verouderd en niet meer in gebruik. Daar ipv:

sudo ip link set eth0 down
Openvpn is niet een map, maar een script, uitvoerbaar door /bin/sh , geschreven in dash
« Laatst bewerkt op: 2021/08/15, 11:51:44 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2021/08/15, 11:48:26 »
Hallo Bart85,
Ik krijg dan als antwoord: Cannot find device "eth0".

Offline bart85

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2021/08/15, 11:57:27 »
De naam van de netwerkkaart kun je met het volgende achterhalen:

ip link
Waarschijnlijk een andere dan eth0. Kun je de uitkomst van bovende hier plaatsen?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2021/08/15, 12:05:12 »
opdracht iplink niet gevonden zegt terminal
probeer: sudo apt install <deb name>

bovendien ik zit met een andere laptop op deze site, moeilijk om prints van de terminal van de defecte computer  te verzenden
« Laatst bewerkt op: 2021/08/15, 12:07:21 door rietje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2021/08/15, 12:13:42 »
Ben erachter, het moet zijn ip link. Nu heb ik wel 3 devices, nl. lo, enp2s0 en wlxe84e0622384f

Offline rietje

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2021/08/15, 12:17:22 »
Ben erachter, het moet zijn ip link. Nu heb ik wel 3 devices, nl. lo, enp2s0 en wlxe84e0622384f
Bij enp2s0 (wat m,n devicenaam is) staat o.a. <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER UP>

Offline rietje

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2021/08/16, 14:24:40 »
Zouist op een nieuwe partitie xubntu weer ge-installeerd. De oude ("zieke") ga ik formatteren.
Ikvind het jammer dat we er nooit achter komen waar de VPN de boel zat te verzieken.
Iedereen bedankt voor de ondersteuning.Groet,

« Reactie #44 Gepost op: 2021/08/19, 16:52:01 »
Als vervolg op hetgeen ik in reactie #3 vermeldde.

Ik vermoed ten zeerste dat dit probleem voorkomen had kunnen worden wanneer de linux-client van ProtonVPN was geinstalleerd en -uiteindelijk- verwijderd.

Dus nogmaals het advies : heeft de VPN-provider van je keuze een goede linux-client, dan verdient het aanbeveling deze te installeren ipv de verbinding op te zetten via de network-manager! (Maar het staat iedereen uiteraard volledig vrij om dit advies in de wind te slaan ;)).

@rietje : het is niet zeker of de VPN 'de boel zat te verzieken'. Dat is speculeren. De oorzaak blijft vooralsnog dus onbekend.
Een boek doet het altijd...

« Reactie #45 Gepost op: 2021/09/06, 17:37:44 »
Als je nooit wat aan de router hebt gedaan, dan zou ik nu ook niet in de router gaan rommelen. Dan heb je straks er een tweede probleem bij.

Volgens mij heeft niemand gezegd dat er in de router gerommeld moet gaan worden.

Ikzelf heb wel aangegeven te gaan kijken in de router, want als bv de dns verkeerd toegewezen krijgt kun je dat simpel snel zien in de router. En je kunt daar ook verder kijken hoe de router de pc inleest.
Daar wilde ik eigenlijk heen. Analyseren waar het verkeerd ging m.b.v. router gegevens.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore