Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPN verwijderd,geen internet meer  (gelezen 5693 keer)

Offline rietje

• Lid
VPN verwijderd,geen internet meer
« Gepost op: 2021/08/05, 11:59:21 »
Xubuntu 20.04
Na het op de juiste manier verwijderen van VPN (protonvpn) krijg ik geen internetverbinding meer.
Hoe kan ik opnieuw mijn netwerk in orde brengen?
Bvd.

Offline HWE64

• Lid
Re: VPN verwijderd,geen internet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/05, 12:15:41 »
Volgens mij gaat hij vanzelf bij een nieuwe opstart zelf weer aan het zoeken.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/05, 13:27:38 »
Dat dacht ik ook.  Nee, dus.

« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/07, 17:57:32 »
Ik vermoed dat je de VPN verbinding via de network manager hebt geinstalleerd en verwijderd? Sinds de meeste top-vpn-providers (waaronder proton) een prima eigen linux client leveren, installeer ik deze altijd. Levert nooit problemen op. Verwijderen en het systeem pakt de reguliere internetverbinding weer als het goed  is.

Zoals HWE64 al aangeeft zou nou een reboot alles weer moeten werken....maar dat doet het in jouw geval dus niet. Even een probeersel : zet je router eens uit, wacht 30 seconden en zet 'm weer aan. Wanneer dit ook niet werkt, probeer eens een NM restart via de terminal :

service network-manager restart
 Wanneer dit niet werkt, is er dan iemand die wat technischer onderlegd is, die rietje kan helpen?
Een boek doet het altijd...

Offline rietje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/08, 12:33:54 »
Na het laatste commando in de terminal start de netwerk manager op en geeft ook aan "verbonden¨.
Maar na ca. 30 seconden geeft hij aan "verbinding verbroken".  We gaan dus in de goede richting, maar ergens moet er nog iets anders ingesteld worden.
Het modem uitzetten, enz. heeft niet geholpen. P.S., de VPN die verwijderd is was van proton !

Bijlage van terminal print helaas onmogelijk vanwege grootte meer dan 150 kB. Belachelijk klein.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/09, 15:05:18 door rietje »

« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/09, 17:08:18 »
Deleted. ik zie dat je een ander topic hebt aangemaakt waarin ik het hier verwijderde antwoord ga geven.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/09, 17:27:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/09, 17:32:31 »
Wat gaat er precies mis? Heb je geen internet meer of geen netwerk? Dat zijn namelijk twee verschillende dingen met verschillende oplossingen.  Als je wel verbinding hebt met je thuis netwerk, maar kun je internet pagina’s niet bereiken, dan moet je mogelijk je DNS settings aanpassen.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/08/10, 10:54:22 »
Ik kan geen internet meer. Verder werkt de computer goed. Ik kan ook geen prints van de terminal meegeven, want die zijn groter dan 150 kB.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/08/10, 10:59:27 »
Ik kan geen internet meer. Verder werkt de computer goed. Ik kan ook geen prints van de terminal meegeven, want die zijn groter dan 150 kB.
Kopieren en dan in de code zetten.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/10, 11:02:14 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/08/10, 11:12:55 »
Hoe moet dat kopieren op deze manier ?

Partyrabbit......Het lijkt me beter die andere topic te verwijderen en hiernaartoe brengen.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2021/08/10, 11:18:55 »
Partyrabbit:    Als ik vanaf de werkbalk de netwerkverbinding open dan  zie ik mijn wired connection en ook nog een regel met VPN-verbinding, maar achter het pijltje alleen "een vpn verbinding toevoegen".

Offline rietje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2021/08/10, 11:24:17 »
Misschien zijn er meer mogelijkheden tot reparatie, nl. op dezelfde computer heb ik dezelfde xubuntu 20.04 die het goed doet.Verder heb in een externe HD waarmee ik eventueel bestanden uit het bestandssysteem kan overzetten van het ene naar de andere systeem ., wel met jullie hulp natuurlijk.

« Reactie #12 Gepost op: 2021/08/10, 20:56:51 »
Partyrabbit......Het lijkt me beter die andere topic te verwijderen en hiernaartoe brengen.

Dat kun je denk ik beter aan bv Ron vragen. Hij is (actief) beheerder hier.

Partyrabbit:    Als ik vanaf de werkbalk de netwerkverbinding open dan  zie ik mijn wired connection en ook nog een regel met VPN-verbinding, maar achter het pijltje alleen "een vpn verbinding toevoegen".

Dan zou ik, om conflicten te voorkomen, eens beginnen met alle gegevens van je (vorige) VPN verbinding te verwijderen totdat er "leeg" staat zoals in mijn voorbeeldplaatje.
Met wat geluk werkt het dan weer.

Ik sluit me aan bij anderen die hier reageren, dat er vermoedelijk in je router iets mis gaat.
Maar ... als je pc je router met verkeerde info benaderd (oude VPN instellingen) kan het ook zijn dat je router daar verkeerd op reageert. En dat kan mogelijk automatisch verbeteren als je zoals hierboven omschreven je oude VPN gegevens verwijderd.
Als dan nog het probleem bestaat zou ik eerst eens gaan kijken naar je router (zoals anderen ook al aangaven).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2021/08/10, 22:28:52 »
Mijn vermoeden is dat je nog steeds de DNS van de VPN service gebruikt en die is niet meer bereikbaar. Een router probleem lijkt me onwaarschijnlijk.

Kijk eens of je de DNS servers van Google kunt instellen? Dat zijn de adressen 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Als je Engels kunt lezen kun je deze handleiding volgen https://phoenixnap.com/kb/ubuntu-dns-nameservers

Offline rietje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2021/08/11, 15:49:27 »
In de ubuntu werkbalk heb ik de netwerkmanager (2 pijltjes). Hiermee kan ik krijgen: verbindingsinformatie" en "verbindingen bewerken....".
Nogmaals wifi staat bij mij uit, ik werk met lan.( kabel naar modem).
Ik weet niet hoe naar Instellingen / netwerk te komen.
In de engelse beschrijving zie ik beelden die bij mij niet voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/11, 15:51:02 door rietje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2021/08/11, 16:07:53 »
Ik heb nu ingesteld, Automatisch (alleen DHCP adressen)
Verder DNS servers 77.109.138.45,77.109.138.29  (uit een voorbeeld van wiki.ubuntu/nl.org )
Geen verbinding.
Misschien moet ik andere ip-adressen hebben an servers.

« Reactie #16 Gepost op: 2021/08/11, 17:34:43 »
In de taakbalk klikken op netwerkicoontje.
Netwerkinstellingen selecteren.
Klikken op het tandwieltje bij de netwerkverbinding die je wilt aanpassen. De aanpassing stel je per verbinding in.

Klik op IPv4.

Dan:
óf DNS automatisch selecteren. (Je zou dan de DNS van je provider moeten gebruiken, de standaard.)
óf automatisch uitzetten en dan kan je 2x een adres toevoegen. De DNS van Google is dan bijv. 8.8.8.8 en 8.8.4.4

Zie ook nog: https://linuxize.com/post/how-to-set-dns-nameservers-on-ubuntu-18-04/ + de bijlage !

Aangepast? Dan even de verbinding verbreken en weer opnieuw verbinden. Dan zijn de instellingen actief.

(EDIT: je kan zoiets ook op routerniveau doen, maar als je daar geen aanpassingen in hebt gedaan, dan zou ik dat nu ook niet doen.)
(EDIT 2: zie https://www.privacyfoundation.ch/de/service/server.html -> komt dat je bekend voor? Daar gaan de adressen heen die je had ingesteld.)

« Laatst bewerkt op: 2021/08/11, 18:13:04 door Ronaldus »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2021/08/11, 19:12:18 »
Geen verbinding te krijgen. Ikoverweeg ubuntu opnieuw te installeren.
Eigenlijk is het een klein probleem, toch raar dat het niet eenvoudig te repareren is. VPN heeft iets gewijzigd waardoor het netwerk geblokkeerd wordt.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/11, 19:14:10 door rietje »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2021/08/11, 19:42:40 »
Blijkbaar hebben meer mensen hier last van gehad, zie https://askubuntu.com/questions/1088950/no-internet-connection-after-disconnecting-from-vpn-in-ubuntu-18-04

Misschien werkt een van de oplossingen op die pagina?

« Reactie #19 Gepost op: 2021/08/11, 19:47:58 »
Dit zou je nog kunnen proberen:
https://itsfoss.com/restart-network-ubuntu/

Daar staan wat commando's op een rij. Zou je kunnen proberen en na elk commando kijken of dit je soelaas biedt.

Edit 1: zet hem eerst nog even op 'Automatisch (DHCP)' ipv 'Automatisch, alleen DHCP-adressen'  voor je het bovenstaande gaat proberen + verbinding verbreken en weer herstellen. (Ik zit nu achter een Xubuntu laptop en daar is het iets anders.)
Edit 2: in Xubuntu is het 'Verbindingen bewerken', waarna je wat kunt veranderen.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/11, 20:37:11 door Ronaldus »

« Reactie #20 Gepost op: 2021/08/12, 13:32:43 »
Mijn vermoeden is dat je nog steeds de DNS van de VPN service gebruikt en die is niet meer bereikbaar. Een router probleem lijkt me onwaarschijnlijk.

Dat is een beetje wat ik bedoelde te zeggen MKe.
Als er in de pc nog vpn-gegevens zijn blijven hangen kan de router niet de juiste dns toewijzen.

Blijkbaar hebben meer mensen hier last van gehad, zie https://askubuntu.com/questions/1088950/no-internet-connection-after-disconnecting-from-vpn-in-ubuntu-18-04

Misschien werkt een van de oplossingen op die pagina?

Iemand daar reageert dat hij het daarna weer werkend krijgt na "I have to restart the WiFi."
Misschien blijft er dan toch iets vpn-instelling gerelateerds hangen in de router? Toch een "router-probleempje"? Dat de router toch niet een goed werkende dns toewijst?
« Laatst bewerkt op: 2021/08/12, 13:36:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #21 Gepost op: 2021/08/12, 16:55:35 »
Als je nooit wat aan de router hebt gedaan, dan zou ik nu ook niet in de router gaan rommelen. Dan heb je straks er een tweede probleem bij.
Je kan wel met een live usb-stick kijken of je met de stick wel internet hebt.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2021/08/13, 10:06:00 »
Een goede vraag Ronaldus. Ik heb met de live-dvd een prima verbinding, alsof er niets aan de hand is.
Dit betekent dus dat er niets mankeert aan het modem!
Nu nog de oplossing zoeken in ubuntu zelf. Ik kan wel nu proberen ubuntu te installeren over de oude heen, maar hier is het volgende probleem:
Na invullen van de vragen, zoals Taal, Toetsenbord, Bijgewerkte pakketten,Installatietype (hier kies ik "Iets anders".
Dan kom ik in het volgende blad en krijg ----(Er is geen basisbestandssysteem), ga naar schijfindelingsmenu.
Wie weet raad ?

« Reactie #23 Gepost op: 2021/08/13, 10:17:57 »
Heb/had je eigenlijk Xubuntu of Ubuntu? Het instellen van de DNS werkt bij beiden niet helemaal identiek.

Is dat ook weer wat je nu wilt installeren?
Waarom kiezen voor 'Iets anders' gedurende de installatie? Je kan gewoon het installatie menu gebruiken en kiezen voor hele schijf gebruiken. Hij wist zelf de schijf.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2021/08/13, 10:36:00 »
Heb je nog naar die links gekeken die hier gepost zijn?