Ja, alle operating systems zijn gevoelig.
Wat kun je hier tegen doen:
1e Iedereen die aan je pc komt , leren tav beveiliging, dus opvoeding pc gebruiker, en dit is vaak een probleem.
2e een backup maken, en zoek dit op hoe dit gaat, op verschillende forums, dit kost veel geld als je dit goed doet.
Een nas met raid is goed(2x), en gebruik versioning op de backup, dwz als een file veranderddan kun je terug in de tijd, dus bij een crypto virus, dan kun je terug naar de vorige versie.
En bij erg belangrijke belangrijke data. ook een offline backup regelen.
En een sync opzetten is geen backup.
En vooral alles automatisch maken is het beste, gebruikers zijn lui en vergeten een backup te maken.
Bijv 2 nassen, een nas als opslag gebruiken, en dan naar de 2e een backup maken met versioning. overal een aparte wachtwoord op zetten, admin nas en gewone gebruiker nas toegang naar files, 2e nas maak andere wachtwoorden.
Vooral zoek op het internet, hoe je een backup maakt, zorg dat je verschillende bronnen hebt en maak daar een " hoe en backup te maken is"
Een leuke,
-Ik zet een file op een hd, hoe lang blijft deze goed?
-Hoe kan ik zien of de file bitrot heeft gehad na een aantal jaren, terwijl ik de file niet gebruik?
-Een ssd of een harde schijf gebruiken, wat gebeurd er als je deze lang laat liggen en niet gebruikt?