Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe om te gaan met orphaned inodes ?  (gelezen 1422 keer)

Hoe om te gaan met orphaned inodes ?
« Gepost op: 2021/07/08, 11:58:39 »
Hoi Allemaal! Ik blijf toch regelmatig zitten met het probleem dat ineens mijn pc bevriest. Meestal na iets van youtube of op één van de social platforms te hebben bekeken.  Dan, na het hard herstarten is er iets van een melding dat er weer enkele orphaned inodes zijn gereapareerd / verwijderd. En dat is alles.
Ik heb begrepen dat die dingen betrekking hebben op "iets" van niet meer relevante programma's o.i.d. en dan weg moeten worden gehaald. Prima, nu mijn vragen:

1. Hoe kan ik nu eens eenvoudig zien welke ,niet meer relevante, programma's dit veroorzaken?
2. Hoe kan ik dat definitief laten stoppen / voorkomen dat het mijn pc bevriest?
3. Waaróm bevriezen die dingen mijn pc ?

Alvast bedankt voor enig inzicht.
Groet,

Goese Duikertje

Offline vanadium

• Lid
Re: Hoe om te gaan met orphaned inodes ?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/08, 15:07:43 »
Post eens alle technische specificaties van je systeem.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/08, 21:48:31 »
Dit klinkt meer naar een corrupt filesysteem. Dat kan bv gebeuren als je computer niet netjes
wordt afgesloten, een defect rakende disk of andere hardwarestoring. Ik zou me kunnen voorstellen
dat het ook zou kunnen komen als je je systeem niet down brengt maar in "sleep"-mode, maar daar
heb ik geen ervaring mee, ik breng mijn systemen altijd netjes geheel down. Die paar seconden
verschil in opstarttijd  interesseert me niet echt... Ik heb ook wel dat soort problemen gehad
ten tijde van Ubuntu10.04. Uiteindelijk kwam dat door buggy intel-videodrivers waardoor het
systeem crashte en daardoor een filesysteem corrupt werd.

Als het weer voorkomt zou je je systeem (netjes) plat moeten brengen, je systeem met een Live-DVD of
Memorystick op moeten brengen en je ext(2,3,4,) filesystemen met fsck checken en proberen te
repareren.
Maar ik denk aan een hardware-storing, disk, haperende voeding, slechte contacten etc.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/09, 10:43:36 door aartje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/09, 12:14:18 »
Maar ik denk aan een hardware-storing, disk, haperende voeding, slechte contacten etc.
+1. Dat dit regelmatig voorkomt, is zeker niet normaal.

« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/09, 16:05:47 »
Hoi Aartje en Vanadium! Dank voor de reacties. Normaal gesproken sluit ik altijd keurig netjes af. Zo af en toe , vooral dus op internet zijnde, bevriest het systeem. Moet dan wel een harde herstart doen. Met dan dus vaak die mededeling van inodes. Maar elke keer daarna heeft het systeem zich weer keurig hersteld. Dus hoe zit dat nou met die inodes?

Vanadium, ik wil je graag van alle info voorzien,maar ben bang dat ik niet goed weet wat je dan nodig hebt en hoe het krijgen. Ik heb hierbij als pdf maar een system-profiler-benchmark-rapportje gemaakt. Hopelijk is dat bruikbaar? Voor de volledigheid; ik heb verschillende partities die mogelijk van invloed zijn. Op dit moment gebruik ik bijna alleen Xubuntu 20.04 maar heb ook nog 18.04, 16,04 en zelfs nog een 12.04 en winxp. Alles werkt normaal prima. Ik houd 20, 18 en 16 zo goed mogelijk up to date. Die 16.04 gebruik vooral voor de opslag middels Timeshift. Ik hoor graag van jullie.Groet.

Goese Duikertje

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/09, 18:51:21 »
Je zal zelf eens meer gedetailleerd moeten onderzoeken wat er nu gebeurt als je systeem "bevriest".

• Je hebt 3 gigabyte geheugen: dat is niet zo veel (maar ook niet onwerkbaar weinig). Dat betekent dat je computer nu en dan wel eens swap gaat gebruiken. Als het systeem zwaar belast is, en je swappiness staat nogal laag, dan kan het gebeuren dat er opeens zeer veel geswapt moet worden, wat kan resulteren in een zeer traag antwoordend systeem (kan ook lijken op bevriezen), en een hoge schijfactiviteit. Als je systeem "bevriest", hoor je dan die harde schijf nog continu bezig zijn?
Diagnose Als dit het probleem is, dan moet je systeem terug vrij komen na (mogelijk langere tijd) wachten. Is er te weinig swap voor de vraag van je lopende programma's, dan kan het systeem echt vastlopen: processen worden dan "gekild" om ram vrij te maken.

• "Bevriezen" kan ook betekenen dat je grafische omgeving vastgelopen is, en niet meer op input reageert. Het basisbesturingssysteem werkt nog, maar je grafische schil reageert niet meer op toetsaanslagen en soms ook niet meer op muisbewegingen.
Diagnose 1) Zorg ervoor dat de toetsen Alt+Ctrl+Delete geactiveerd zijn. Met die toetsen kan je de grafische omgeving laten herstarten. 2) Zie of je met de toets Alt+Ctrl+F4 (of F5, F6) naar een virtuele console kan gaan, een tekstscherm. Dan krijg je een terminalscherm, waarop je kan inloggen en via het commando "shutdown" (afhankelijk van de Ubuntu versie moet je mogelijk "sudo" toevoegen: "sudo shutdown") kan afsluiten.

• Het kan een hardwareissue zijn. Open een terminal, zorg ervoor dat die altijd bovenaan blijft, en start daarin "sudo dmesg -w" (in oudere Ubuntu versies was die "sudo" niet nodig). Dat toont in real live kernelberichten op het scherm. Dat kunnen soms "Waarschuwingen" zijn (gele berichten), maar rode berichten, "fouten" mogen er in principe niet zijn. Als je dan eens je systeem probeert te doen vastlopen, kan je volgen hoe de kernel reageert, en of er voor en op het vastlopen rode foutmeldingen zijn. Wijzen dikwijls op hardwareproblemen. Een alternatief is na een herstart de kernel log uit te lezen, maar ik weet niet onmiddellijk hoe dat gaat.

« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/10, 14:49:03 »
Hoi vanadium! Als het gebeurd dan heb ik geen enkele input meer van het toestenbord én de muis. Ik heb wel eens 5 minuten gewacht maar nog altijd niets. Het enige is dan dus harde restart. Soms zijn er dagen dat er niets aan de hand is. Nu net wel weer. Terwijl ik heel rustig wat aan het surfen was op MeWe platform. Geen idee hoe ik c-a-d zou moeten activeren? In windows is dit standaard. Ik heb wel ctrl-alt-backslahs geactiveerd. Maar dat heeft bij een freeze dus ook geen zin. Maar ik zal eens die swap wat opkrikken. Had die zo gezet n.a.v. het top-10 lijst van Pjotr. Mogelijk de oplossing. Maar ik heb weliswaar een wat mindere video-kaart, de enige die in mijn systeem kan, maar ik gebruik de ingebouwde XUbuntu-drivers. Ik zal ook wat met dat sudo dmesg -w gaan proberen. Maar hoe zet ik dat altijd bovenop?  In ieder geval dank voor je tips zover. Als ik wat meer weet zal ik het doorgeven. Groet.
Goese Duikertje

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/10, 20:05:46 »
Als ik zo naar de datum van je bios kijk is je systeem zo'n 15 jaar oud. Als dat ook ongeveer
de leeftijd is van je voeding en harddisk verwondert het mij niet dat het systeem kuren geeft.
Ik zou er maar vanuit gaan dat je systeem geheel afgeschreven is en het niet de moeite waard is
om daar werk in te steken (afgezien van museale waarde...). Voor een paar tientjes kan je tweedehands een systeem
met de halve leeftijd aanschaffen en dat is nog veel sneller ook.

Ik zou de eventueel nieuwere hardware er uit halen (TV kaart?) en hem naar de milieustraat brengen...
« Laatst bewerkt op: 2021/07/11, 08:29:45 door aartje »