Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox probkeem  (gelezen 7295 keer)

Offline Rik123

• Lid
Re: Firefox probkeem
« Reactie #25 Gepost op: 2021/03/13, 20:55:39 »
vanadium, het is me nu echt helder geworden.  :D

De ISO van Mint heeft versie 84.01 en Ubuntu 85.01 en deze versies werken wel ..dus ik denk dat u gelijk heeft en dat ik voorlopig nog de bèta moet gebruiken die overigens geen enkele problemen geeft. 

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2021/03/14, 11:50:05 »
Dan ben je geheel uit de brand met dit tijdelijke (en specifieke, blijkbaar) probleem  :)

Offline vanmill

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2021/03/14, 19:52:29 »
Firefox 87  Beta gedownload maar er zit nog steeds een fout, draaide in  het begin uitstekend maar na zo,n 4 uur loopt ie toch weer vast het zelfde probleem weer. Ik denk dat Firefox toch niet de browser is die je verwacht. Ik hou het wel bij Google Chrome and Brave

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2021/03/15, 21:18:35 »
@vanadium

Ik had in Ubuntu de Gnome desktop vanilla geïnstalleerd en nu start Firefox zonder crash .    Firefox 86.0 (64-bits) werkt nu gewoon. Ik begrijp hier niets van want in de standaard Ubuntu en Mint werkt deze versie niet .

ik had deze instructies gevolg en misschien heeft u een verklaring?

https://linuxconfig.org/how-to-install-gnome-on-ubuntu-20-04-lts-focal-fossa

Offline vanmill

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2021/03/16, 21:36:34 »
Dat kan misschien zijn dat Gnome desktop vanilla , lichter werkt als gewone Ubuntu maar dat is dan vreemd bij mij want ik draai Bodhi linux en dat is een licht gewicht maar toch loopt bij mij Firefox vast.

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2021/03/17, 08:40:18 »
@vanmill , ik zal proberen om het zo goed mogelijk te omschrijven.

op de medion laptop had ik windows verwijderd en vervangen door Ubuntu 20.04 maar na de nodige updates werkte Firefox niet meer.
Daarom had ik naast Ubuntu ook een lichte versie van Mint geïnstalleerd maar daar kreeg ik precies hetzelfde probleem met Firefox. Ik had ook de Unity desktop geprobeerd maar daarmee  hetzelfde probleem.   

De bèta versie werkte wel , dus het probleem was voor mij opgelost.

Nu heb ik Gnome desktop vanilla , niet om het Firefox probleem op te lossen maar omdat ik dit een mooie en voor mij handige desktop vind die ik helemaal naar mijn wens kan instellen .. 

De geïnstalleerde uitbreidingen in Gnome:
- Applicatie menu
- apt Update indicator
- Floating Dock
- Desktop Icons
- Sound and input Divice choosser
- Top right corner

In Gnome werkt Firefox perfect, zonder één enkele crash.

Ga ik weer inloggen met de Ubuntu desktop. crasht Firefox direct ..zie de afbeelding in deze post

Ik weet zeker dat Gnome desktop vanilla veel stabieler op mijn pc werkt dan alle andere desktops die ik tot nu toe heb geprobeerd... want er zijn meer dingen die beter en sneller werken

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2021/03/19, 11:17:46 »
Zee onverwachte vaststelling: je hebt het probleem zowel met standaard Ubuntu als met een Mint installatie, maar niet met een Gnome Shell sessie op diezelfde Ubuntu.

Tot voor kort had ik ook altijd een vanilla-gnome, maar na een verse installatie heb ik het eens op Ubuntu gelaten (desktop iconen en Appindicators uitgeschakeld), omwille van het naar mijn smaak toch wel zeer geslaagde Yaru thema.

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2021/03/19, 16:41:08 »

Ik had, nadat ik wist dat na de installatie van  Gnome Shell de probleem met Firefox was opgelost, de hele installatie opnieuw gedaan. Ik had ondertsuuen iets te veel vervuid, zelfs de "oude" Unity geprobeerd.

Maar nu Ubuntu met een extra installatie van  Gnome Shell erbij.. en nu draait Ubuntu ongelooflijk goed op deze laptop .. ongelooflijk toch? 
Met goed bedoel ik, alles lijkt beter te gaan , want bv softwerecentrum liep regelmatig vast of de inhoud leek verdwenen ..maar nu gebeurt dit niet meer .. 
Ik gebruik nu gewoon de dock van Ubuntu , en een extensie die weergeeft wanneer er updates beschikbaar zijn ..

Wat een geweldig besturingsysteem is dit .. wat een vooruitgang vergeleken met jaren geleden ..ik ervaar dit zo.. ik weet, de meningen blijven altijd verdeeld

Het Yaru thema is inderdaad mooi vanadium, zo te zien in mijn scherafbeelding is die van mij iets minder mooi ..maar dat is voor mij bijzaak .. dank u wel voor de hulp en respons !!!!

Offline vanmill

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2021/03/19, 20:28:47 »
Hoi , ja, ik heb Gnome desktop vanilla ook erbij gezet en die werkt goed ! Firefox 87 Beta erop  en die werkt goed . Nu afwachten of Firefox goed blijft draaien .

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2021/03/19, 20:58:20 »
Eigenlijk is Ubuntu gewoon Gnome en ik begrijp niet waarom firefox niet werkt in Ubuntu en Mint ,
ik heb een vermoeden, iets met Xorg wat niet goed gaat.  Ubuntu wayland ging ook niet goed..  en nu draait Ubuntu met Gnome Shell wel op wayland

De  Gnome shell is heel stabiel,  overzichtelijk en in mijn beleving veel beter dan wat het vroeger was...maar met sommige  extensies kan het systeem heel onbetrouwbaar worden .  Kleine progjes gemaakt door een klein team, soms maar één persoon en als je Gnome gaat opwaarderen kan een extensie raar gaan doen.  Maar wat is Gnome shell een genot  :)
Ik vind deze site heel goed ..

https://itsfoss.com/gnome-shell-extensions/

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2021/03/20, 11:17:54 »
Dat lijkt wel een mogelijke verklaring: dat je Gnome sessie op Wayland draait, en niet op Xorg.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2021/03/20, 11:45:30 »
@vanadium en Rik123, waar draai ik mee als je Xubuntu 20.04.1 hebt want ik heb geen enkel probleem in FF? Hoe kun je dit zien.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2021/03/20, 12:05:57 »
je kan op twee manieren inloggen met Ubuntu ,  Wayland  zal de standaard worden denk ik. 

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #38 Gepost op: 2021/03/20, 12:16:31 »
je kan op twee manieren inloggen met Ubuntu ,  Wayland  zal de standaard worden denk ik.
Ze gaan Wayland weer als standaard gebruiken in Ubuntu 21.04. Dit is al een tijdje bekend.  :)
Het zal wel enkel Ubuntu betreffen, de andere flavors blijven Xorg gebruiken omdat de andere desktop omgevingen nog niet klaar zijn voor wayland.

P.S.: Fedora gebruikt Wayland al geruime tijd als default. Al is het niet zonder slag of stoot, nVidia gebruikers zullen nog gebruik moeten maken van xorg/X11. Dit is en blijft een nadeel. Na 12 jaar ontwikkeling hadden we toch wel iets meer mogen verwachten van Wayland. Volgens sommigen voelt het nog steeds als een Alpha/Beta aan op sommige gebieden.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/20, 12:22:41 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2021/03/20, 17:54:47 »
Xubuntu draait zeker en vast op Xorg. Het probleem met Firefox dat hier aan de orde is, is echter zeer beperkt: zeer weinig meldingen. Ik heb ook geen enkel probleem met Firefox, op een standaard Ubuntu desktop. Het hangt wellicht vooral af van de hardware, en interessant hier te vernemen dat het mogelijk enkel op Xorg optreedt, niet op Wayland.

« Reactie #40 Gepost op: 2021/03/20, 19:48:37 »
@HWE64:

In terminal:
echo $XDG_SESSION_TYPE

Daar komt dan x11 of Wayland uit...

Of via het programma HardInfo...

(Hier ook nog nooit een probleem met Firefox gehad. - Ik hoop dat dat zo blijft!  :) )

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2021/03/20, 20:07:18 »
Het hangt wellicht vooral af van de hardware, en interessant hier te vernemen dat het mogelijk enkel op Xorg optreedt, niet op Wayland.

niet op mijn laptop, want ik kan alleen probleemloos de Gnome inlog gebruiken die op Wayland draait
Gnome Xorg geeft met als Ubuntu op Wayland een chrash met Firefox 

« Reactie #42 Gepost op: 2021/03/20, 20:36:19 »
Dit soort 'gedoe' heb ik met MATE of Xubuntu gelukkig geen last van.

(Ging in het begin met Gnome3 al niet vlekkeloos... https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?PHPSESSID=621201tbo6dgralts0m5ddaqt0&topic=106845.msg1047704#msg1047704)
« Laatst bewerkt op: 2021/03/20, 20:38:47 door Ronaldus »

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2021/03/21, 08:28:16 »
@ Ronaldus
Ik ben eigenlijk wel tevreden met Gnome3 ..  maar Mate en  xfce  zijn natuurlijk ook prima ..alleen daar had ik precies dezelfde problemen met Firefox  als met Ubuntu..  Ik vind Ubuntu mooier op mijn kleine laptop met touchscreen.. en deze desktop is  veel overzichtelijker voor mij.  :)

Offline vanmill

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2021/03/21, 13:00:35 »
Ik heb er nog Gnome Klassiek bij staan, dat is Gnome Vanilla neem ik aan, deze werkt ook heel goed, ik draai  Firefox 87 Beta erop .  Die werkt goed maar wat mij opvalt is dat  na die ingrepen die op de site Linuxtips worden vermeld ; Maak Firefox sneller;  dat ie daarna spoedig weer vast loopt. Ik heb Firefox verwijderd en daarna weer opnieuw in bestand gezet en in de originele stand laten draaien , zonder problemen.
Het lijkt erop dat die tips averechts werken.  Firefox werkt net zo snel. Hopelijk is het probleen nu opgelost .

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #45 Gepost op: 2021/03/21, 13:22:46 »
Ik heb er nog Gnome Klassiek bij staan, dat is Gnome Vanilla neem ik aan,
Neen.
Met Vanilla Gnome wordt de default Gnome 3 desktop bedoeld zoals hij is.:

Gnome Classic is iets anders en zou het uiterlijk van de oude Gnome 2 desktop moeten nabootsen:
« Laatst bewerkt op: 2021/03/21, 13:26:42 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2021/03/21, 14:52:08 »
Ik heb er nog Gnome Klassiek bij staan, dat is Gnome Vanilla neem ik aan,
Neen.
Met Vanilla Gnome wordt de default Gnome 3 desktop bedoeld zoals hij is.
Helemaal waar en ik heb nu  eigenlijk Gnome Ubuntu 20.04.2 LTS ..   maar door de Dock van Ubuntu is de ervaring wat mij betreft ongeveer gelijk.. of misschien zelfs iets logischer .. wat een goede beslissing om te stoppen met
Ubuntu Unity

Offline vanmill

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2021/03/21, 17:21:23 »
Ahhh ok, ik begrijp het, ik heb de Vanilla Gnome gedownload vanuit Synaptic , maar krijg je dan ook de Classic erbij ? Die  vindt ik trouwens ook niet verkeerd. Alles lijkt goed te werken trouwens.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #48 Gepost op: 2021/03/21, 18:17:02 »
Nee die krijg je er normaal gesproken niet bij en zul je zelf moeten installeren. Maar we hebben het hier nu over iets anders dan waar het topic eigenlijk over ging: Firefox Probleem.
Open eventueel een eigen topic voor je Gnome vragen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2021/03/21, 18:18:35 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2021/03/22, 23:14:25 »
86.0.1 (64-bits) is nu binnen gekomen met een update en joehoeeeeeeeeeeeee het probleem is nu echt opgelsot .. 100% zeker een bug in Firefox is nu verdwenen

Fixed a frequent Linux crash on browser launch (bug 1694670)  8-)