Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IdeaNova extensie omzeilt DRM blokkade van NPO  (gelezen 14343 keer)

Offline Bert_K

• Lid
IdeaNova extensie omzeilt DRM blokkade van NPO
« Gepost op: 2021/02/15, 19:28:11 »
In de Chrome Web Store wordt een gratis extension aangeboden genaamd de IdeaNova DRM Extension Voeg deze toe aan Chromium en je kunt in ieder geval https://www.npostart.nl kijken! Firefox kent tegenwoordig ook m.b.v. een plugin ondersteuning voor Chrome extensies, maar toch werkte de IdeaNova plugin niet helaas bij deze browser. 

Na een dag Ubuntu tweaken op een testlaptop ging ik naar NPO uitzending gemist. Bummer! Ik kreeg een melding dat video niet afgespeeld kon worden vanwege DRM (digital rights management). Ook een login helpt niet. Nog een paar andere browsers geprobeerd maar overal hetzelfde euvel. Totdat ik begon te zoeken in de Chrome Web Store  :o Daar vond ik de IdeaNova plugin. Bij IdeaNova meldde ik dat deze plugin DRM blokkades omzeilt. dat wisten zij zelf niet eens. Ze nodigden mij uit voor een Zoom sessie. Daarin vertelde ik dat ik de nationale tv en uitzending gemist kon bekijken m.b.v. hun plugin. Ik vroeg of ze hem up to date wilden houden.  Daar heb ik niet echt een antwoord op gekregen.

Offline ajjp

• Lid
Re: IdeaNova extensie omzeilt DRM blokkade van NPO
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/15, 21:52:33 »
Ik snap het probleem niet. Ik kan in Firefox zonder enig probleem alles van NPO uitzending gemist bekijken. Wel even DRM aanvinken, maar dat is geen dag tweaken.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/15, 22:36:13 »
Ik snap het probleem niet. Ik kan in Firefox zonder enig probleem alles van NPO uitzending gemist bekijken. Wel even DRM aanvinken, maar dat is geen dag tweaken.
Hier ook geen probleem in FF met NPO uitzending gemist. ^-^
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rico70

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/16, 08:45:15 »
In de Chrome Web Store wordt een gratis extension aangeboden genaamd de IdeaNova DRM Extension
Citaat
Bij IdeaNova meldde ik dat deze plugin DRM blokkades omzeilt. dat wisten zij zelf niet eens. Ze nodigden mij uit voor een Zoom sessie. Daarin vertelde ik dat ik de nationale tv en uitzending gemist kon bekijken m.b.v. hun plugin. Ik vroeg of ze hem up to date wilden houden.  Daar heb ik niet echt een antwoord op gekregen.
Vaag verhaal. Ontwikkelaars die een een DRM extensie maken en dan niet weten dat je DRM kan omzeilen

Offline Bert_K

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/16, 19:14:08 »
Ik heb DRM aangevinkt in Firefox, en nog veel meer, maar hij weigerde NPO af te spelen. 

En nog bedankt voor alle chagrijnige reacties, that's the right spirit!

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/16, 19:27:43 »
Niks geen chagrijnige opmerkingen. ik heb gewoon verteld hoe NPO bij mij werkt in FF.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/17, 23:14:34 »
Ik heb DRM aangevinkt in Firefox, en nog veel meer, maar hij weigerde NPO af te spelen. 
...

Heb je misschien een andere extensie geïnstalleerd in Firefox die de boel tegenhoudt? Met NoScript bijvoorbeeld moet ik best een aantal domeinen goedkeuren voordat ik npostart.nl fatsoenlijk kan gebruiken. Maar daarna lijkt het wel aardig te werken. Firefox maakt wel melding van dat er DRM wordt gebruikt maar video speelt netjes af (screenshot in bijlage).

Maar goed dat je zelf een andere oplossing hebt gevonden in ieder geval!

Offline Tom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/18, 10:34:16 »
Met Chrome ging het prima was nog een zeer interessante zending ook nog.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #8 Gepost op: 2021/02/19, 11:55:11 »
Die extensie is al bijna 6 jaar niet meer geupdate. Dat is een eeuwigheid voor het internet. Ze geven bovendien niet aan wat ze doen met de gegevens die ze verzamelen, sterker, ze geven niet eens aan of en welke gegevens ze verzamelen. Verder staat de extensie op naam van ene Ofer, niet eens op naam van het bedrijf. Schimmig. De website van IdeaNovaTech komt door de taalfouten ook niet heel erg gedegen over. Bij die combinatie gaan bij mij dan de alarmbellen af.

en dan dit nog
Citaat
Ontwikkelaars die een een DRM extensie maken en dan niet weten dat je DRM kan omzeilen

Offline Bert_K

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/02/20, 14:06:38 »
...

Heb je misschien een andere extensie geïnstalleerd in Firefox die de boel tegenhoudt? Met NoScript bijvoorbeeld moet ik best een aantal domeinen goedkeuren voordat ik npostart.nl fatsoenlijk kan gebruiken. Maar daarna lijkt het wel aardig te werken. Firefox maakt wel melding van dat er DRM wordt gebruikt maar video speelt netjes af (screenshot in bijlage).

Maar goed dat je zelf een andere oplossing hebt gevonden in ieder geval!

Dankje! Helaas heb ik die laatste Ubuntu installatie niet meer, anders had ik screenshots gemaakt. De berichten over videoafspeelproblemen werden niet eenvoudig voorgesteld in Firefox en Chromium, anders had ik wel de aanwijzingen gevolgd.  Zal eens kijken of ik er tijd voor kan vinden.

Offline Bert_K

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2021/02/20, 14:09:38 »
Die extensie is al bijna 6 jaar niet meer geupdate. Dat is een eeuwigheid voor het internet. Ze geven bovendien niet aan wat ze doen met de gegevens die ze verzamelen, sterker, ze geven niet eens aan of en welke gegevens ze verzamelen. Verder staat de extensie op naam van ene Ofer, niet eens op naam van het bedrijf. Schimmig. De website van IdeaNovaTech komt door de taalfouten ook niet heel erg gedegen over. Bij die combinatie gaan bij mij dan de alarmbellen af.

en dan dit nog
Citaat
Ontwikkelaars die een een DRM extensie maken en dan niet weten dat je DRM kan omzeilen

Privacy verwacht ik helemaal niet meer op internet  =D Google volgt elke stap die ik zet, en zolang ik openliojk kan verantwoorden wat ik doe is dit geen probleem voor mij. Wanneer ik sneaky dingen online doe, dan gebruik ik andere manieren  8-)

Offline Bert_K

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2021/02/20, 22:19:23 »
Hier ook geen probleem in FF met NPO uitzending gemist. ^-^

Hier zijn de screenshots waar ik tegenaan loop, en m'n simpele plugin oplossing, misschien dat je het dan wel begrijpt:

Op Firefox by NPO de melding "enable DRM"  8-)

Aangevinkt DRM en nogmaals proberen

Toch een foutmelding, ondanks DRM ge-enabled geen video  :-[

Wat nu? Googlen...iets gevonden...maar te moeilijk  :|

NPO op Chromium proberen...weer een foutmelding  :o

Na toevoegen IdeaNova plugin, voila! Ik heb beeld  =D

« Laatst bewerkt op: 2021/02/20, 22:22:50 door Bert_K »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2021/02/21, 10:28:30 »
Citaat
Hier zijn de screenshots waar ik tegenaan loop, en m'n simpele plugin oplossing, misschien dat je het dan wel begrijpt:
Het 'niet begrijpen' gaat erom dat dat NPO uitzending gemist ook zonder een voor de meeste mensen volstrekt onbekende plug-in hoort af te spelen. Dat gebeurt hier in Firefox met DRM aangevinkt, en als enige plug-ins: Open H264 Videocodec en Widevine Content Decryption Module. Deze twee plug-ins worden door Firefox standaard geïnstalleerd en ingeschakeld.
Het zou mijn voorkeur hebben te zoeken naar een fout in de installatie of in de instellingen van Firefox, boven het installeren van een in principe overbodige plug-in.

« Reactie #13 Gepost op: 2021/02/21, 13:33:14 »
Wel de pakketbron van de 'Partners van Canonical' aangevinkt + de Ubuntu restricted extras geïnstalleerd?

Offline rico70

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2021/02/21, 14:43:53 »
@Bert_K zowel Lubach als redlight werken gewoon zonder plugin, alleen DRM moet ingeschakeld zijn

Offline Bert_K

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2021/02/21, 18:53:30 »
Citaat
Het 'niet begrijpen' gaat erom dat dat NPO uitzending gemist ook zonder een voor de meeste mensen volstrekt onbekende plug-in hoort af te spelen. Dat gebeurt hier in Firefox met DRM aangevinkt, en als enige plug-ins: Open H264 Videocodec en Widevine Content Decryption Module. Deze twee plug-ins worden door Firefox standaard geïnstalleerd en ingeschakeld.
Het zou mijn voorkeur hebben te zoeken naar een fout in de installatie of in de instellingen van Firefox, boven het installeren van een in principe overbodige plug-in.

Wanneer ik klik op installeren van die modules gebeurt er niks.  Ik had een volledige nieuwe Ubuntu installatie, maar die moest ik deleten. In de "try Ubuntu" had ik hetzelfde euvel, daarvan zijn de screenshots.

Offline Bert_K

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2021/02/21, 18:54:57 »
@Bert_K zowel Lubach als redlight werken gewoon zonder plugin, alleen DRM moet ingeschakeld zijn

Wat mogen dat zijn, browsers of Linux distro's?

Offline Bert_K

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2021/02/21, 18:57:06 »
/*-
Wel de pakketbron van de 'Partners van Canonical' aangevinkt + de Ubuntu restricted extras geïnstalleerd?

Geen idee, nergens werd aangegeven dat ik dat moest installeren. 

« Reactie #18 Gepost op: 2021/02/21, 19:12:18 »
Daarmee installeer je meerdere multimedia codecs die nodig zijn voor het goed kunnen afspelen van veel multimedia bestanden.
Zie bijv ook: https://sourcedigit.com/24721-how-to-install-a-full-set-of-multimedia-codecs-in-ubuntu/

Voor de standaard Ubuntu gebruiker vanzelfsprekend, maar voor anderen niet voor zich sprekend.

Voorheen stond er op de site van Pjotr (zie onderschrift) een stappenplan voor een Ubuntu installatie, maar hij heeft zich meer op Linux Mint toegelegd.

« Laatst bewerkt op: 2021/02/21, 19:16:10 door Ronaldus »

Offline rico70

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2021/02/21, 20:59:03 »

Wat mogen dat zijn, browsers of Linux distro's?
red light is dat programma waar je screenshots van geplaatst hebt. lubach is een programma op de zondagavond, beide op npo.
Browser is Firefox 85.0
OS is Linux Mint 19.3

« Reactie #20 Gepost op: 2021/02/22, 09:58:58 »
Citaat
Privacy verwacht ik helemaal niet meer op internet  =D Google volgt elke stap die ik zet, en zolang ik openliojk kan verantwoorden wat ik doe is dit geen probleem voor mij. Wanneer ik sneaky dingen online doe, dan gebruik ik andere manieren  8-)

Dat je gevolgd wordt kun je aardig beperken met de juiste tools en instellingen. En door niet onderhouden extensies zonder privacy / data beleid te vermijden ;-)

Wat je DRM probleem betreft. Dat is dus echt iets in je installatie. Bij iedereen die heeft gereageerd werkt het dus ook al zonder die extensie. Het is voor ons lastig te reconstrueren wat daar niet goed is gegaan. De Ubuntu Restricted Extra's zijn al genoemd. Die installeer je via de terminal met:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Offline Bert_K

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2021/02/22, 21:05:28 »
Daarmee installeer je meerdere multimedia codecs die nodig zijn voor het goed kunnen afspelen van veel multimedia bestanden.
Zie bijv ook: https://sourcedigit.com/24721-how-to-install-a-full-set-of-multimedia-codecs-in-ubuntu/

Voor de standaard Ubuntu gebruiker vanzelfsprekend, maar voor anderen niet voor zich sprekend.

Voorheen stond er op de site van Pjotr (zie onderschrift) een stappenplan voor een Ubuntu installatie, maar hij heeft zich meer op Linux Mint toegelegd.

Dankje. Ik kan nu wel NPO afspelen zonder plugins maar de audiobestanden geven allemaal een foutmelding zonder verdere aanwijzing, ook na restricted extra's. Ik had de uitgeklede versie van Ubuntu geïnstalleerd, die ga ik dan maar vervangen voor de volledige.

« Reactie #22 Gepost op: 2021/02/22, 21:27:10 »
Dan zou ik ook nog VLC installeren en Audacious.
Op een MP3 met de rechter muisknop en je kunt daar aangeven dat je die bijv altijd met Audacious wilt openen.
Met VLC installeer je nog wat aan codecs mee.

Ubuntu is in het begin een haat-liefde verhouding en zul je in het begin best wel eens moeten herinstalleren. Het barst op het internet van allerlei tutorials. Helaas niet allemaal even goed of voor de goede versie. Je zou ook Mint nog kunnen proberen. Dan heb je nog iets aan de site van Pjotr en is het qua multimedia wat makkelijker.

« Reactie #23 Gepost op: 2021/02/23, 09:55:07 »
Citaat
Dankje. Ik kan nu wel NPO afspelen zonder plugins maar de audiobestanden geven allemaal een foutmelding zonder verdere aanwijzing, ook na restricted extra's. Ik had de uitgeklede versie van Ubuntu geïnstalleerd, die ga ik dan maar vervangen voor de volledige.

Wat bedoel je met de uitgeklede versie? Er is namelijk bij mijn weten maar 1 versie van Ubuntu. Je hebt daarnaast nog wel smaken als Xubuntu etc. maar ik ken geen uitgeklede versie.

« Reactie #24 Gepost op: 2021/02/23, 11:04:45 »
Je kan bij de installatie kiezen voor een minimale installatie of een normale installatie...

https://www.omgubuntu.co.uk/2018/02/ubuntu-18-04-minimal-install-option

Check the Minimal Install box to get exactly that: a minimal Ubuntu install containing a desktop environment, a web browser, some core system tools, and little else.
Naturally most people who install Ubuntu will not want to opt-in to this.

« Laatst bewerkt op: 2021/02/23, 11:16:18 door Ronaldus »