Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: browser microsoft edge.  (gelezen 5512 keer)

Offline Rik123

• Lid
Re: browser microsoft edge.
« Reactie #25 Gepost op: 2021/03/27, 09:11:45 »
@h2o . Edge voor Linux is nog in de ontwikkelfase denk ik ..het inloggen was nog niet de bedoeling volgens mij, maar iemand van OMG! UBUNTU!  had een trucje gevonden en het werkt .. Microsoft in Ubuntu voelt als:
Een vreemde eend in de bijt  =D
ik vind dit geweldig ..Edge doet het goed

Offline aartje

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2021/03/27, 09:13:14 »
@h2o . Edge voor Linux is nog in de ontwikkelfase denk ik ..het inloggen was nog niet de bedoeling volgens mij, maar iemand van OMG! UBUNTU!  had een trucje gevonden en het werkt .. Microsoft in Ubuntu voelt als:
Een vreemde eend in de bijt  =D
ik vind dit geweldig ..Edge doet het goed
Ik heb het geprobeerd, maar ik kom er niet achter hoe ik mijn firefox-bookmarks kan importeren.

« Reactie #27 Gepost op: 2021/03/28, 08:35:07 »
@aartje - Zie bijlagen.

In Firefox je bladwijzers exporteren naar HTML.
In Edge kun je die, als het goed is, dan weer importeren.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2021/03/28, 11:33:09 »
@ronaldus Dank je wel voor je antwoord. Met Chromium ging dat makkelijker volgens mij, al je gegevens overhevelen (bookmarks en
wachtwoorden). Ik zal het proberen (ik heb Edge er al weer afgehaald, van mijn secundair systeem) en dan heb ik natuurlijk alleen
de bookmarks (favorieten) ge-importeerd. Wat flauw dat Microsoft niet rechtstreeks een mogelijkheid heeft gemaakt om al je gegevens
van een andere browser te importeren (rechtstreeks)
Is het waar dat Microsoft sowieso overgaat op Chromium of heb ik dat verkeerd begrepen ?
« Laatst bewerkt op: 2021/03/28, 11:35:09 door aartje »

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2021/03/28, 12:32:58 »

het importeren van bladwijzers kan niet bij mij.. nog niet. Misschien na diverse updates, want Egde voor Linux is volgens mij nog niet helemaal klaar .
Eigenlijk heb ik het ook niet nodig want alles is via synchronisatie binnengekomen ..en tot nu toe bevalt Edge in Linux heel goed ..een tweede browser en misschien ooit mijn eerste browser.
Ik gebruik Edge al langer met Ubuntu..en wat me opviel, de updates rollen op tijd mijn pc binnen ..  :) is toch een dikke pluspunt.. 

« Reactie #30 Gepost op: 2021/03/28, 13:59:17 »
Microsoft is ooit begonnen met een Edge versie die NIET op Chromium was gebaseerd.
Die versie is Microsoft aan het uitfaseren en zit ook niet meer in de nieuwere Windows 10-versies.

De huidige Edge versies zijn op Chromium gebaseerd. Zo ook de versie die je in Ubuntu gebruikt.
Dus de Microsoft Edge browser gaat niet over op Chromium, maar de nieuwe browser is inmiddels gebaseerd op Chromium. (Net zoals bijv. Google's Chrome en Opera).

Zie ook nog: https://www.nu.nl/tech/6114954/microsoft-vervangt-oude-edge-browser-vanaf-april-door-chromium-versie.html

Offline aartje

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2021/03/29, 09:37:03 »

De huidige Edge versies zijn op Chromium gebaseerd. Zo ook de versie die je in Ubuntu gebruikt.
Dus de Microsoft Edge browser gaat niet over op Chromium, maar de nieuwe browser is inmiddels gebaseerd op Chromium. (Net zoals bijv. Google's Chrome en Opera).

Zie ook nog: https://www.nu.nl/tech/6114954/microsoft-vervangt-oude-edge-browser-vanaf-april-door-chromium-versie.html
Als ik dat "Nu.nl" bericht lees wordt edge dus vervangen door chromium vanaf 14 april, dus waarom zou ik edge installeren als
chromium ook al op mijn systeem staat  ?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2021/03/29, 10:54:46 »
Als ik dat "Nu.nl" bericht lees wordt edge dus vervangen door chromium vanaf 14 april, dus waarom zou ik edge installeren als
chromium ook al op mijn systeem staat  ?
Je leest zowel dat bericht als de bijkomende uitleg van Ronaldus niet goed. Maar je hebt toch wel gelijk: er is niet veel reden om Edge op Linux te installeren.

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2021/03/29, 11:25:41 »
[ er is niet veel reden om Edge op Linux te installeren.
  Voor mij is Firefox dé browser voor Linux maar er zijn steeds meer Google Chrome gebruikers  in Linux dan we denken volgens mij.. 
Het is wat Ronaldus ongeveer schreef, een tweede browser voor erbij en dan is Edge is geen verkeerde keus denk ik ..
https://gadgetliv.com/edge-vs-chrome-vs-firefox/

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2021/03/29, 14:32:18 »
Het is wat Ronaldus ongeveer schreef, een tweede browser voor erbij en dan is Edge is geen verkeerde keus denk ik ..
Liever Chromium of een andere, op Chromium gebaseerde open bron browser.

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2021/03/29, 16:22:51 »
Liever Chromium of een andere, op Chromium gebaseerde open bron browser.
helemaal mee eens, maar  Chromium heeft geen synchronisatie mogelijkheid meer en als ik Chromium  op mijn telefoon zoek,  krijg ik Google Chrome voorgeschoteld  ..er blijven natuurlijk andere browsers... maar Edge geeft een bepaalde kick , ik denk dat dat het is .. Edge doet het en dat is gewoon leuk  :D

Offline h2o

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2021/03/29, 18:17:13 »
helemaal mee eens, maar  Chromium heeft geen synchronisatie mogelijkheid meer.
Tot op heden nog wel op Debian (en waarschijnlijk ook Ubuntu e.d.). Op mijn Chromium draai ik nu op Linux met mijn werk account en dat synchroniseert tot nu toe nog prima met Edge op mijn Windows systemen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2021/03/30, 18:26:08 »
helemaal mee eens, maar  Chromium heeft geen synchronisatie mogelijkheid meer.
Tot op heden nog wel op Debian (en waarschijnlijk ook Ubuntu e.d.). Op mijn Chromium draai ik nu op Linux met mijn werk account en dat synchroniseert tot nu toe nog prima met Edge op mijn Windows systemen.
Ik kon niet meer inloggen met Chromium ..zie de optie niet meer, maar deze topic gaat over Edge  :)
Maar Edge is geen noodzaak voor mij..toch vind ik het leuk om er af en toe even mee te spelen... wat me opvalt: opvallend sneller dan Firefox ..maar dat komt ook omdat ik niet zo'n snelle processor heb in mijn pc.. De intel Celeron-processor is soms flink aan het werk en misschien dat me daarom de verschillen tussen Firefox en Edge zo goed opvallen.. handig een systeemmonitor in de bovenbalk  :) 

Offline MKe

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2021/03/30, 18:36:17 »
Chrome webengine is sneller in het runnen van bepaalde JavaScript code. Misschien dat je dat ziet?

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2021/03/31, 09:22:38 »
Edge
url=https://imgbb.com/][/url]

Firefox

Percentage gebruik van 4  GB RAM  van mijn laptop ..  wat opvalt is dat Edge het geheugen gebruik  verdeeld .. 
I

Offline MKe

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2021/04/01, 07:28:33 »
Edge is dus multi processing. Meerdere tabs open?

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2021/04/01, 07:54:40 »
vandaag weer een update, Microsoft Edge Dev Build 91.0.838.3 
Aanmelding en synchronisatie van Microsoft-accounts wordt nu ondersteund door Edge op Linux!  en nog meer verbeteringen

https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/welcome/update?channel=dev&version=91.0.838.3

( @MKe , nee, ik had geen meerdere tabs open . )

« Reactie #42 Gepost op: 2021/04/01, 15:36:06 »
En nu nog dat je kan aanmelden met een werk account en dan is Edge nog beter.
Ik kan nu nog niet aanmelden met het werk account, wat wel draait op Microsoft 365.
Ubuntu 24.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline MKe

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2021/04/01, 19:32:53 »
Aanmelding en synchronisatie van Microsoft-accounts wordt nu ondersteund door Edge op Linux!  en nog meer verbeteringen

https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/welcome/update?channel=dev&version=91.0.838.3

( @MKe , nee, ik had geen meerdere tabs open . )
Okay, dan is de vraag waar die processen vandaan kwamen. Iig gebruikt Edge blijkbaar veel meer geheugen dan Firefox.

Vraag me nog steeds af waarom mensen Edge willen gebruiken op linux. Het is een niet veel meer dan ripoff van Google Chrome, het is van Microsoft, waarvan bekend is dat ze het niet zo nauw nemen met de privacy, blijkbaar gebruikt het meer geheugen dan de standaard Firefox browser en er is zoveel keuze op Liux van opensource webbrowsers die je niet bespioneren. Wat is de aantrekkingskracht?

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2021/04/01, 20:03:37 »
@MKe, ik heb een wedervraag ..waarom zijn er zo veel internetbrowsers? Zowel voor Windows als voor Linux..  De systeembeheerder van deze site kan precies zien met welke browser en welk besturingssysteem deze site bezocht wordt, Google Chrome is misschien ook hier de topper.. ipv Firefox.
Edge is gewoon leuk, en het werkt lekker snel en idd niet open bron..

« Reactie #45 Gepost op: 2021/04/01, 21:15:34 »
@Mke, Ik zal Edge voor Linux alleen zakelijk gebruiken, privé heb ik andere browsers die ik gebruik.
Puur uit gemak in mijn geval.
Ubuntu 24.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline h2o

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2021/04/01, 21:33:47 »
@Mke, Ik zal Edge voor Linux alleen zakelijk gebruiken, privé heb ik andere browsers die ik gebruik.
Puur uit gemak in mijn geval.
Dat is precies mijn gedachte ook. Edge voor werk, Firefox privé (op mijn Windows systemen) en als ik het zakelijk ook aan de praat krijg op Linux, ook Edge voor  mijn werk.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2021/04/01, 21:45:03 »
Aanmelding en synchronisatie van Microsoft-accounts wordt nu ondersteund door Edge op Linux!
Nieuwsgierig en geprobeerd. Edge aanmelden met mijn werk Office 365 account lukt niet, wordt niet door Microsoft herkend. Waarschijnlijk wel met een Hotmail of Outlook account, maar daar heb ik niets aan.
Na vijf minuten er maar weer van mijn laptop verwijderd.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2021/04/01, 22:18:50 »
@MKe, ik heb een wedervraag ..waarom zijn er zo veel internetbrowsers? Zowel voor Windows als voor Linux..  De systeembeheerder van deze site kan precies zien met welke browser en welk besturingssysteem deze site bezocht wordt, Google Chrome is misschien ook hier de topper.. ipv Firefox.
Edge is gewoon leuk, en het werkt lekker snel en idd niet open bron..
natuurlijk, zoveel smaken, zoveel versies. Sommigen onderscheiden zichzelf. Firefox heeft zijn eigen engine, chrome is de standaard, brave staat voor privacy,  midori op de lichte hardware. Ik gebruik edge wel eens op Windows, maar zie gewoon niet waarin het zich onderscheid. Het is nauwelijks lichter dan Firefox, het is eigenlijk vanuit mijn developers oogpunt gezien gewoon een variant op Chrome en ik zie weinig nuttige extra features. Voor mij dus niet genoeg meerwaarde om mijn principes opzij te zetten en een closed source programma te gaan gebruiken. Enige reden die ik kan verzinnen waarom MS zo nodig in een verzadigde markt zijn eigen browser wil maken is dat ze nog makkelijker data van je willen verzamelen (net als Google met Chrome trouwens).
Ik kan het snappen dat mensen het gebruiken voor werk omdat het misschien integraties met software kan doen die andere browsers niet kunnen. Aan de andere kant rennen we dan weer fluitend in de val van ‘vendor lock-in’. Dat probeer ik nu juist te mijden door Linux en opensource te gebruiken.

Goed, uiteindelijk moet iedereen gebruiken wat voor hem het beste is. Was gewoon nieuws gierig waarom Linux gebruikers zo graag een MS product wilden hebben.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/01, 22:21:30 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2021/04/01, 23:59:34 »
Citaat
waarom Linux gebruikers zo graag een MS product wilden hebben.
tja, waarom gebruiken de medewerkers van de Linux foundation Microsoft ? 
zoals ik al schreef, Edge is voor mij gewoon leuk ..een prettige browser voor erbij ..meer niet

de tijd van de koude oorlog tussen Ms en Linux is voor mij al heel lang geleden voorbij ..  maar deze opmerking zal me niet in dank worden afgenomen denk  =D

Firefox is mijn hoofd browser