Na urenlang gepruts, zoeken op het internet en het uitproberen van tips die zouden moeten werken maar dat niet doen, hoop ik dat een van de deskundigen hier mij kan helpen.
Één van mijn huisgenoten heeft een mp3 speler gekocht, en wel deze:
https://www.bol.com/nl/p/lenco-xemio-861-mp3-speler-met-bluetooth-blauw/9200000121570916/Aan mij de eer om het ding in gebruik te nemen en er 'even' wat muziek op te zetten. De moeilijkheid is alleen, ik verbind pc en speler via het bijgeleverde usb-kabeltje en dan zou hij moeten gaan opladen, wat te zien zou zijn aan een batterij-symbool. Ik zie niet alleen dat symbool niet op het display verschijnen, maar de aan/uit-knop is het enige waar het ding op reageert. Het enige dat hij toont is het bureaublad/startscherm of hoe dat dan ook mag heten.
Het is een bluetooth apparaatje, het enige hier in huis, dus toen het alleen maar reageerde op aan/uit, ben ik eerst maar gaan zoeken of Ubuntu 16.04, de versie die op deze pc staat geïnstalleerd, wel overweg kan met Bluetooth.
Aan de hand van tips op het internet, heb ik via Synaptic zaken geïnstalleerd als Blueman en Bluez, als die tenminste nog niet geïnstalleerd waren.
In het lijstje Opstarttoepassingen staat Blueman-applet geaktiveerd.
Wat volgens mij toch ook nodig is(?), is dat in Systeeminstellingen bij Bluetooth het schuifje bovenin het venstertje op AAN moet staan. Die optie is echter niet te aktiveren, die is en blijft grijs.
Bij Software & Updates heb ik naar extra stuurprogramma's laten zoeken, maar die zijn niet beschikbaar, zegt Ubuntu.
In /etc/bluetooth/main.conf heb ik (met het sudo-commando) onderaan #AutoEnable=false veranderd in #AutoEnable=true. En het bestandje uiteraard opgeslagen.
Ik zit nu een beetje vast. Via Ubuntu's Bestandsbeheer heb ik mp3-bestanden op de speler gezet, maar via de display van die speler zijn die niet te bereiken.
Waar zit het probleem? Is deze mp3 speler misschien te nieuw voor Ubuntu 16.04, ben ik toch iets vergeten te installeren, waar heb ik niet aan gedacht.....?
Hopelijk weet een van jullie de oplossing. Die lees ik dan pas morgen, want nu moet ik weg.