Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg Lenco Xemio mp3 speler niet aan de praat  (gelezen 3426 keer)

Offline Mikkel

• Lid
Krijg Lenco Xemio mp3 speler niet aan de praat
« Gepost op: 2021/02/01, 15:15:32 »
Na urenlang gepruts, zoeken op het internet en het uitproberen van tips die zouden moeten werken maar dat niet doen, hoop ik dat een van de deskundigen hier mij kan helpen.
Één van mijn huisgenoten heeft een mp3 speler gekocht, en wel deze: https://www.bol.com/nl/p/lenco-xemio-861-mp3-speler-met-bluetooth-blauw/9200000121570916/

Aan mij de eer om het ding in gebruik te nemen en er 'even' wat muziek op te zetten. De moeilijkheid is alleen, ik verbind pc en speler via het bijgeleverde usb-kabeltje en dan zou hij moeten gaan opladen, wat te zien zou zijn aan een batterij-symbool. Ik zie niet alleen dat symbool niet op het display verschijnen, maar de aan/uit-knop is het enige waar het ding op reageert. Het enige dat hij toont is het bureaublad/startscherm of hoe dat dan ook mag heten.

Het is een bluetooth apparaatje, het enige hier in huis, dus toen het alleen maar reageerde op aan/uit, ben ik eerst maar gaan zoeken of Ubuntu 16.04, de versie die op deze pc staat geïnstalleerd, wel overweg kan met Bluetooth.
Aan de hand van tips op het internet, heb ik via Synaptic zaken geïnstalleerd als Blueman en Bluez, als die tenminste nog niet geïnstalleerd waren.
In het lijstje Opstarttoepassingen staat Blueman-applet geaktiveerd.

Wat volgens mij toch ook nodig is(?), is dat in Systeeminstellingen bij Bluetooth het schuifje bovenin het venstertje op AAN moet staan. Die optie is echter niet te aktiveren, die is en blijft grijs.

Bij Software & Updates heb ik naar extra stuurprogramma's laten zoeken, maar die zijn niet beschikbaar, zegt Ubuntu.

In /etc/bluetooth/main.conf heb ik (met het sudo-commando) onderaan #AutoEnable=false veranderd in #AutoEnable=true. En het bestandje uiteraard opgeslagen.

Ik zit nu een beetje vast. Via Ubuntu's Bestandsbeheer heb ik mp3-bestanden op de speler gezet, maar via de display van die speler zijn die niet te bereiken.
Waar zit het probleem? Is deze mp3 speler misschien te nieuw voor Ubuntu 16.04, ben ik toch iets vergeten te installeren, waar heb ik niet aan gedacht.....?
Hopelijk weet een van jullie de oplossing. Die lees ik dan pas morgen, want nu moet ik weg. 

Offline Nero

• Lid
Re: Krijg Lenco Xemio mp3 speler niet aan de praat
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/02, 10:49:41 »
Waarschijnlijk niet de oplossing, maar je wijziging in /etc/bluetooth/main.conf  haalt niets uit als je het #-teken vooraan niet wegneemt. Maak er dit van:AutoEnable=true

Offline rico70

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/02, 12:53:47 »
Wat volgens mij toch ook nodig is(?), is dat in Systeeminstellingen bij Bluetooth het schuifje bovenin het venstertje op AAN moet staan. Die optie is echter niet te aktiveren, die is en blijft grijs.
Heeft je computer wel bluetooth?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/03, 11:28:12 »
Waarschijnlijk niet de oplossing, maar je wijziging in /etc/bluetooth/main.conf  haalt niets uit als je het #-teken vooraan niet wegneemt. Maak er dit van:AutoEnable=true
Datzelfde is mij te binnengeschoten, maar toen stond de pc al uit. 'k Heb gisteren geen mogelijkheid gehad om het uit te proberen. Ga ik strakjes doen.

Heeft je computer wel bluetooth?
Waar kan ik zoiets controleren?
Bluetooth-applet staat bij de Opstarttoepassingen en er verschijnt nergens een foutmelding dat deze pc geen Bluetooth aan zou kunnen.
De pc herkent de speler dus wél en ik kán muziek van de harde schijf naar de speler kopiëren, of heeft dat niets te maken met het hebben van Bluetooth...?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp. Nu eerst even proberen wat er gebeurt als ik dat #-teken weghaal.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/03, 12:01:34 »
Jammer, maar het weghalen van het #-teken en voor de zekerheid opnieuw opstarten van de pc heeft geen resultaat gehad.
rico70, jij kon best eens gelijk hebben dat deze pc geen Bluetooth heeft,  want een simpele mp3 speler ingebruiknemen zou toch zo moeilijk niet moeten zijn.
Mijn computertijd is voorlopig erg schaars, maar zodra het kan zal ik toch eens uitzoeken of deze pc überhaupt wel overweg kan met een Bluetooth-apparaat. De pc herkent de speler dus wel, maar dat zou net zo goed kunnen komen doordat hij hem ziet als een usb-stick...? 

En ik zal het ook eens proberen met mijn eigen pc, die is een jaar jonger dan de pc die niet overweg kan met deze speler. Voorlopig heb ik echter hele andere dingen aan m'n hoofd, dus het kan even duren voor ik me hier weer meld.

In ieder geval bedankt voor de reacties.  :)

Edit:
Wat ik nog vergat, bij het opslaan van main.conf kwamen deze meldingen in het terminalvenster:

sudo gedit /etc/bluetooth/main.conf
[sudo] wachtwoord voor xxx:

(gedit:2571): Gtk-WARNING **: Calling Inhibit failed: GDBus.Error:org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name org.gnome.SessionManager was not provided by any .service files

** (gedit:2571): WARNING **: Set document metadata failed: Instellen van attribuut metadata::gedit-encoding is niet mogelijk

** (gedit:2571): WARNING **: Set document metadata failed: Instellen van attribuut metadata::gedit-encoding is niet mogelijk

** (gedit:2571): WARNING **: Set document metadata failed: Instellen van attribuut metadata::gedit-position is niet mogelijk

Zegt dit jullie iets...?
« Laatst bewerkt op: 2021/02/03, 12:08:03 door Mikkel »

« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/03, 16:15:36 »
Je kunt heel veel software installeren en instellingen proberen maar als je PC geen Bluetooth hardware heeft dan gaat het niet werken. Dat staat helemaal los van het herkennen van de mp3-speler als USB externe schijf waar je muziek naartoe kunt kopiëren. Daar zou ik het voor die toepassing ook lekker bij laten, bestandsoverdracht is zo veel sneller. De bluetooth functie van de mp3-speler is denk ik ook eerder bedoeld om een draadloze koptelefoon te kunnen koppelen.

Met de volgende terminal opdracht kun je zien of er een bluetooth adapter in je PC zit:
hcitool devAls je een USB adapter in je PC hebt zitten krijg je als output het MAC adres van die adapter.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/03, 21:05:04 »
Ook mijn eigen pc blijkt geen benul te hebben van een bluetooth adapter, daarom heb ik er maar eentje besteld. En dan maar hopen dat het werkt. ;-)

DirkJan, de terminal van mijn pc gaf als antwoord op hcitool dev
Devices:
Geen devices gevonden dus. :(

Mocht de bestelde adapter ook geen soulaas bieden, dan geef ik het op.  :blank:
In ieder geval bedankt voor de geboden hulp, heren.  :)

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/04, 21:47:24 »
Ik geef het op, ook met een Bluetooth adapter, het opvolgen van tips om Bluetooth aan de praat te krijgen op een Ubuntu 16.04-pc, is het enige verschil met gisteren dat ik het schuifje bij Bluetooth in Systeeminstellingen op AAN kon zetten. Maar wil ik 'een' apparaat toevoegen, dan blijft de pc zoeken en zoeken en zoeken.....

De Bluetooth-speler gaat naar iemand wiens pc er wél mee overweg kan en er is een een andere mp3 speler besteld. Zónder Bluetooth.  >:(

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/02/06, 18:50:35 »
Toch nog even als afsluiting: het lag helemaal niet aan de mp3 spelerS (want ook de nieuwe mp3 speler zónder Bluetooth gaf geen sjoege) en ook niet aan de pc, maar aan mij. Eigenlijk ook wel een beetje aan de handleiding van beide spelers, want daarin ontbreekt een aanduiding voor dummies. Namelijk: verwijder allereerst het plastic velletje van het display.....
Ik heb dat velletje plastic aangezien voor zo'n doorzichtig plasticje dat op bijv. de display van een nieuw mobieltje zit om krassen te voorkomen. Pas vanmiddag kwam ik erachter dat het een plasticje met opdruk is. Die opdruk heb ik al die tijd aangezien voor het 'Bureaublad' van de speler.
Plasticje eraf en ik zie eindelijk wat ik volgens de handleiding zou moeten zien. :-) 

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/02/06, 18:52:40 »
Ligt het aan mij dat ik geen enkele smiley of optie om tekst bijvoorbeeld vet te drukken zie staan boven het tekstvak?

« Reactie #10 Gepost op: 2021/02/06, 19:05:56 »
Tja, dat weet ik niet.  :rolleyes:
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

« Reactie #11 Gepost op: 2021/02/08, 08:50:38 »
Ligt het aan mij dat ik geen enkele smiley of optie om tekst bijvoorbeeld vet te drukken zie staan boven het tekstvak?

Die zie je wel als je op de knop "reageer" onderaan de pagina (maar nog boven het "snel antwoorden" tekstvak klikt.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2021/02/08, 16:35:59 »
Die zie je wel als je op de knop "reageer" onderaan de pagina (maar nog boven het "snel antwoorden" tekstvak klikt.

Apart.  ??? Dat is de knop waarop ik heb geklikt. Bovenaan de pagina staat er ook eentje, maar die heb ik niet gebruikt.
In ieder geval staan ze nu wél boven het tekstvak waarin ik dit typ.  :)