1) Als ik een foto in een LibreOfficeWriter document invoeg is de foto veranderd (uitgestrekt, m.a.w. hxb ratio ligt overhoop).
Hoe heb je het geimporteerd? Invoegen -> Afbeelding neem ik aan?
Vreemd dat hij uit zijn verband is. Bij mij importeren ze gewoon in verhouding. Is het origineel wel op de juiste manier weggeschreven?
2) Onder het menu van de rechtermuisknop is nergens te zien hoe ik de foto verkleinen kan.
Dit kan gewoon met de rechtermuisknop.
Doe rechtermuisknop en dan helemaal onderaan "Afbeelding opmaken". Hier vindt je allerhande tabbladen waarmee je los kunt met settings voor de ingevoegde afbeelding, waaronder zijn afmetingen.
3) Als ik het open met GIMP om daar de foto te bewerken (kleiner te maken, of te 'croppen'), dan merk ik dat die software een JPG of dergelijk bestand veranderd naar een soort bestand (.xcf) dat door niks anders in de computer te openen is.
Klopt, dan sla het het op als Gimp bewerkingsbestand. Zeg maar hetzelfde als bij photoshop in .psd.
Als je jpeg wilt (of anders) dan gebruik je de functie: Bestand -> Exporteren (evt. als)
Nog een snelle tip voor muziek. Ik zou beginnen met het installeren van het audio programma Audacity. Dit is (m.i.) het meest veelzijdige doch vrij simpele audio-bewerkingsprogramma wat er is om mee te starten.
Ga je later nog verder met audio dan hoor ik het graag. Linux audio is iets waar ik zeer intensief mee bezig ben (muziekproductie) ... en ook daarbinnen gebruik ik nog regelmatig audacity omdat ik daarmee nog steeds dingen voor elkaar krijg die in een gemiddelde DAW onhaalbaar of op zijn minst ingewikkeld zijn

Succes.