Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Leren met foto bestanden te werken  (gelezen 290 keer)

Offline wimrp

• Lid
Leren met foto bestanden te werken
« Gepost op: 2020/09/02, 14:41:12 »
Na ruim 20 jaar alleen met Windows gewerkt te hebben, is de overschakeling naar Ubuntu (20.04) soms heel fijn en gemakkelijk, in andere gevallen een grote frustratie.
Tot nu toe vallen voor mij het werken met foto-  en muziek bestanden in de laatste categorie.
Het feit dat ik niet meer de jongste meer ben en veelal een heel vol programma heb waar ik soms projecten met spoed in moet passen draagt bij tot de spanning en onvermogen.

Een paar voorbeelden (ik beperkt me even tot foto's);
1) Als ik een foto in een LibreOfficeWriter document invoeg is de foto veranderd (uitgestrekt, m.a.w. hxb ratio ligt overhoop).
2) Onder het menu van de rechtermuisknop is nergens te zien hoe ik de foto verkleinen kan.
3) Als ik het open met GIMP om daar de foto te bewerken (kleiner te maken, of te 'croppen'), dan merk ik dat die software een JPG of dergelijk bestand veranderd naar een soort bestand (.xcf) dat door niks anders in de computer te openen is.

Goede tips zou ik op prijs stellen. Bij voorbaat dank.

Offline partyrabbit

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Leren met foto bestanden te werken
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/02, 15:08:51 »
1) Als ik een foto in een LibreOfficeWriter document invoeg is de foto veranderd (uitgestrekt, m.a.w. hxb ratio ligt overhoop).
Hoe heb je het geimporteerd? Invoegen -> Afbeelding neem ik aan?
Vreemd dat hij uit zijn verband is. Bij mij importeren ze gewoon in verhouding. Is het origineel wel op de juiste manier weggeschreven?

2) Onder het menu van de rechtermuisknop is nergens te zien hoe ik de foto verkleinen kan.
Dit kan gewoon met de rechtermuisknop.
Doe rechtermuisknop en dan helemaal onderaan "Afbeelding opmaken". Hier vindt je allerhande tabbladen waarmee je los kunt met settings voor de ingevoegde afbeelding, waaronder zijn afmetingen.

3) Als ik het open met GIMP om daar de foto te bewerken (kleiner te maken, of te 'croppen'), dan merk ik dat die software een JPG of dergelijk bestand veranderd naar een soort bestand (.xcf) dat door niks anders in de computer te openen is.
Klopt, dan sla het het op als Gimp bewerkingsbestand. Zeg maar hetzelfde als bij photoshop in .psd.
Als je jpeg wilt (of anders) dan gebruik je de functie: Bestand -> Exporteren (evt. als)

Nog een snelle tip voor muziek. Ik zou beginnen met het installeren van het audio programma Audacity. Dit is (m.i.) het meest veelzijdige doch vrij simpele audio-bewerkingsprogramma wat er is om mee te starten.
Ga je later nog verder met audio dan hoor ik het graag. Linux audio is iets waar ik zeer intensief mee bezig ben (muziekproductie) ... en ook daarbinnen gebruik ik nog regelmatig audacity omdat ik daarmee nog steeds dingen voor elkaar krijg die in een gemiddelde DAW onhaalbaar of op zijn minst ingewikkeld zijn :D

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/02, 15:12:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/02, 16:44:41 »
Hallo Wim,

Ik maak al een paar jaar cursussen voor GIMP. Vooral voor gewone gebruikers en in normaal nederlands. In cursus nummer 19 gaat het over het opslaan. Dan hebben we het ook over dat xcf bestand.

Kijk hier: https://handleiding.helpmij.nl/handleiding/view/?mid=955

Er is ook een bundel van deze cursussen. Nu 38, maar inmiddels komt nummer 49 er al aan. Ik loop te denken aan nummer 50. Dan werk ik de bundel natuurlijk weer bij.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine September 2020

Offline Gamer

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/04, 22:00:51 »
hoi Wim,

Als het alleen gaat om een foto te verkleinen of vergroten, en het draaien van een foto.
Kan je ook nautilus image converter installeren. Dan kan je makkelijk en snel, 1 of meerdere afbeeldingen draaien, verkleinen of vergroten.
Gewoon in de bestands verkenner van ubuntu (nautilus)

Voor het installeren hier van copieer je de volgende code in een terminal venster.
Te openen door de toetsen combinalte CTRL+ALT+T of via het menu Applications
Text plakken in een terminal venster doe je met de toetsen combinatie CTRL+SHIFT+V
Om de bewerking uit te voeren is wel je gebruikers wachtwoord nodig. En bij het invoeren hiervan zie je niets gebeuren op het scherm. En bevestig daarna met Enter.

sudo apt-get install nautilus-image-converter