Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: extra stuurprogramma werkt niet  (gelezen 4988 keer)

extra stuurprogramma werkt niet
« Gepost op: 2020/08/18, 14:22:15 »
Ik heb net een verse installatie van Xubuntu 20.04 gedaan en de juiste grafische driver is geinstalleerd. Dat is het probleem dus niet.
Wat vreemd is, is dat wanneer ik 'Additional Drivers' ('Extra Stuurprogramma's') aanklik, er helemaal niets gebeurt, terwijl op een ander systeem met Xubuntu 20.04 wel gewoon het bekende venster opent.

Ik heb het ook via de cli geprobeerd aan de hand van deze instructies : https://www.linuxbabe.com/ubuntu/install-nvidia-driver-ubuntu-18-04
Echter, ook dan opent het bekende venster niet.

Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik het bekende venster geopend krijg? (Nogmaals : het gaat me hier dus niet om het installeren van de grafische driver).
Een boek doet het altijd...

Re: extra stuurprogramma werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/18, 20:47:06 »
Wellicht de 'ubuntu-restricted-extras' nog installeren?

Bij 'Software & Updates', het tweede tabblad (Overige software) 'Partners van Canonical' aangevinkt?

Wat voor videokaart zit er in je systeem? Zou zichtbaar moeten zijn met: sudo lshw -c video
« Laatst bewerkt op: 2020/08/18, 20:51:17 door Ronaldus »

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/18, 21:49:08 »
Mogelijk een extra monitor aangesloten?
dan verdwijnt een program weleens naar de, mogelijk uitgeschakelde, tweede monitor.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/19, 10:03:37 »
Het zoeken kan weleens een aantal minuten duren..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/19, 13:03:13 »
Mogelijk een extra monitor aangesloten?
dan verdwijnt een program weleens naar de, mogelijk uitgeschakelde, tweede monitor.
'Software and Updates' opent ook niet meer! Ik heb op de HDMI-poort een TV aangesloten die soms aan staat en soms niet. Ik weet niet of dat als tweede monitor door het systeem wordt gezien. Ik heb de TV net aangezet maar 'Add. Drivers' en 'Software and Updates' verschijnen ook dan niet.
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een programma kan 'verdwijnen' :o. Enig  idee hoe ik ze weer 'terugkrijg'?

« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/20, 16:20:51 »
Anybody?

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/21, 11:31:45 »
Domme vraag: werkt de update-app nog wel ? Indien ja probeer eens op de knop Instellingen te klikken na een update-run en wacht dan af of je een pop-up krijgt met oa extra drivers.

In ieder geval is dit geen standaard fout. Kijk ook eens bij je softwarebronnen of daar alles goed staat (b.v. de DVD mag je afvinken en kijk eens of die bronnen wel juist zijn) .

Mocht dat ook vastlopen kan je eens DIT klikkerdeklik proberen mocht een deel van je pakketten verdwenen zijn .
« Laatst bewerkt op: 2020/08/21, 11:38:17 door Joshua Orbit »

« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/21, 12:37:34 »
Domme vraag: werkt de update-app nog wel ? Indien ja probeer eens op de knop Instellingen te klikken na een update-run en wacht dan af of je een pop-up krijgt met oa extra drivers.
Die werkt echter na een klik op Settings gebeurt er (ook) niets.
In ieder geval is dit geen standaard fout. Kijk ook eens bij je softwarebronnen of daar alles goed staat (b.v. de DVD mag je afvinken en kijk eens of die bronnen wel juist zijn) .
Domme vraag van mijn kant wellicht : hoe kom ik bij de softwarebronnen, want software&updates werkt dus niet bij mij :|
Mocht dat ook vastlopen kan je eens DIT klikkerdeklik proberen mocht een deel van je pakketten verdwenen zijn .
Ik heb dit geprobeerd - in een VM met 20.04 ter voorkoming van het slopen van m'n main system ;) - met het commando 'sudo apt install software&updates' maar krijg dan de melding 'Unable to locate package software'. Daar was ik al bang voor omdat 'software&updates' vermoedelijk moet worden vervangen door 'iets' anders, zijnde de correcte naam. Alleen die weet ik niet, omdat dit de eerste keer is in al die jaren dat ik met Linux werk, dat ik hier tegenaan loop.   

(Ik heb nog even gecheckt of 'update-manager' is geinstalleerd en dat is het geval)

Vond deze 'oplossing' ook nog : https://askubuntu.com/questions/1252879/software-updates-doesnt-open-in-20-04-lts
Werkt ook niet bij mij.....zucht.....
Wanneer ik 'sudo software-properties-gtk' ingeef krijg ik de volgende foutmelding :

ERROR:dbus.proxies:Introspect error on :1.111:/: dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Message recipient disconnected from message bus without replying
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/software-properties-gtk", line 100, in <module>
    app = SoftwarePropertiesGtk(datadir=options.data_dir, options=options, file=file)
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/softwareproperties/gtk/SoftwarePropertiesGtk.py", line 211, in __init__
    self.backend.Reload();
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/dbus/proxies.py", line 72, in __call__
    return self._proxy_method(*args, **keywords)
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/dbus/proxies.py", line 141, in __call__
    return self._connection.call_blocking(self._named_service,
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/dbus/connection.py", line 652, in call_blocking
    reply_message = self.send_message_with_reply_and_block(
dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name :1.111 was not provided by any .service files

Wanneer ik 'sudo apt install software-properties-gtk' ingeef blijkt de nieuwste versie al te zijn geinstalleerd.

Het geadviseerde 'sudo journalctl -f' geeft bij mij ook geen resultaat.

Wat is hier toch aan de hand?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/21, 13:14:21 door kfboerne »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/21, 13:16:07 »
Citaat
Daar was ik al bang voor omdat 'software&updates' vermoedelijk moet worden vervangen door 'iets' anders, zijnde de correcte naam.
Ik vind in mijn Xubuntu drie geïnstalleerde pakketten met de beschrijving: "de softwarebronnen beheren waaruit u programma's installeert". Dat zijn:
python3-software-properties
software-properties-common
software-properties-gtk
Die zou je met 'sudo apt install' moeten kunnen installeren.

« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/21, 19:08:10 »
python3-software-properties
software-properties-common
software-properties-gtk
Die zou je met 'sudo apt install' moeten kunnen installeren.
Deze waren reeds geinstalleerd. Heb een reinstall + reboot gedaan... geen resultaat :'(

Meerdere tips zijn uiteraard welkom, want ik ben wel een beetje door m'n opties heen. (O ja, een voor de hand liggende is 'doe een herinstallatie van Xubuntu'. Eh, no way, ik ben dagen bezig geweest om het systeem helemaal naar mijn wensen te fine-tunen)

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/22, 09:00:03 »
UFW misschien eens deactiveren ? Het lijkt wel alsof je connecties met de bronnen afgesloten is.

sudo ufw status

sudo ufw disable  (indien actief)

Je kan ook 'verbose' kiezen met ufw ; maybe zegt dat ook iets meer

« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/23, 14:26:14 »
UFW misschien eens deactiveren ? Het lijkt wel alsof je connecties met de bronnen afgesloten is.
Gedaan, maar ook dit blijkt niet de oorzaak te zijn. Het euvel blijft.

Het vreemde is ook dat ik geen enkele respons van het systeem krijg wanneer ik 'Additional Drivers' en 'Software & Updates' tracht te activeren. Noch via de GUI noch via de CLI. Ik ben technisch onvoldoende onderlegd, maar ik heb het idee dat de software wel geinstalleerd is, maar dat een of andere link ernaar ontbreekt. Maar zeker weten doe ik dat niet. Dat zelfs de CLI geen adequate reactie geeft verbaast mij. Die 'denkt' altijd enorm goed mee.
Wat ik zou willen proberen is een herinstallatie van de van toepassing zijne software ('Additional Drivers' en 'Software & Updates' dus) maar dan wel via de CLI, aangezien via de GUI geen resultaat opleverde.
Ik weet alleen niet hoe de commando's voor deze software moeten zijn. Ja, 'sudo apt install'.... en dan nog wat. Mocht iemand het weten ik hoor het graag.

Het kan natuurlijk zijn dat ook dit geen oplossing biedt en dat ik in de totaal verkeerde richting zoek. Nogmaals, mijn technische kennis is daarvoor ontoereikend. Dus hulp is welkom ;)!
Ik ben dit probleem nog nooit eerder ergens tegengekomen. Wanneer ik betreffende software nooit zou gebruiken, maakt het me niet zoveel uit, maar met name 'Software en Updates' is essentieel. En daar kan ik dus met geen mogelijkheid bij op dit moment.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/23, 14:56:19 »
Uitzetten van de TV of tweede monitor is niet genoeg, aansluiting van de PC losnemen.
Start de PC nu pas op en test e.e.a.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2020/08/24, 07:09:10 »
Of anders herinstalleren van Xubuntu middels de 'iets anders' optie en / opnieuw installeren op je harde schijf.

Normaal gesproken levert dat een verse Ubuntu op : je had van alles geïnstalleerd en naar je hand gezet dus ik denk aan een scenario waar mogelijk een PPA je update-tool grondig vern**kt heeft.

Dus korte pijn en / opnieuw installeren ..... 

Mocht het vooral visueel zijn ivm je aanpassingen kijk dan eens of de afgeleide Xubuntu, Voyager Linux niet iets van meerwaarde voor je is. Voordeel van Voyager is dat de community ongeveer ALLE trics kennen ogv functies en gebruiksgemak van Xubuntu. Meer informatie vind je HIER klikkerdeklik

Voyager heeft zelfs een aantal Europese prijzen gehaald ogv beste alternatief voor besturingssystemen.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/24, 07:33:38 door Joshua Orbit »

« Reactie #14 Gepost op: 2020/08/25, 16:17:07 »
Uitzetten van de TV of tweede monitor is niet genoeg, aansluiting van de PC losnemen.
Start de PC nu pas op en test e.e.a.
Gedaan maar wederom geen resultaat :'(

Ik vind het te vroeg om direct een herinstallatie te doen. De kans bestaat dat hetzelfde euvel zich weer voordoet.
Welke (X)Ubuntu superheld weet de oplossing? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit meemaakt. Volgens DeBaas verdwijnt een programma weleens naar een uitgeschakelde, tweede monitor. Als dat zo is, dan zegt mijn boerenverstand dat de 'verdwenen' software dan opnieuw moet worden geinstalleerd en dan zou het euvel verholpen moeten zijn. Echter........ zoals ik al aangaf ken ik de precieze commando's niet om de software ('Additional Drivers' en 'Software & Updates') te (her)installeren.
Niemand heeft deze gedachtengang nog tegengesproken dus ik ga ervan uit dat dat kan.
Dus, mocht iemand de commando's kennen..........bij voorbaat veel dank van deze kant ;). Zit ik er volledig naast met deze manier van denken, dan hoor ik het ook graag, zodat ik die richting niet meer hoef op te gaan. 

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2020/08/25, 18:04:26 »
Probeer eens in de terminal op te starten:software-properties-gtk --open-tab 4 en post de eventuele berichten in de terminal hier.

« Reactie #16 Gepost op: 2020/08/26, 13:59:59 »
Probeer eens in de terminal op te starten:software-properties-gtk --open-tab 4 en post de eventuele berichten in de terminal hier.
Dit is de output :

ERROR:dbus.proxies:Introspect error on :1.88:/: dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Message recipient disconnected from message bus without replying
    app = SoftwarePropertiesGtk(datadir=options.data_dir, options=options, file=file)
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/softwareproperties/gtk/SoftwarePropertiesGtk.py", line 211, in __init__
    self.backend.Reload();
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/dbus/connection.py", line 652, in call_blocking
dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name :1.88 was not provided by any .service files

Hoop dat je er wat mee kunt Vanadium, want dit gaat mij bovende pet ;)

Nog even een reactie op onderstaande :
Of anders herinstalleren van Xubuntu middels de 'iets anders' optie en / opnieuw installeren op je harde schijf.

Normaal gesproken levert dat een verse Ubuntu op : je had van alles geïnstalleerd en naar je hand gezet dus ik denk aan een scenario waar mogelijk een PPA je update-tool grondig vern**kt heeft.
Ik heb op een andere computer een IDENTIEKE installatie gedaan als op de computer waar dit probleem zich op voordoet. Op die andere computer start 'Additional Drivers' en 'Software & Updates' wel op! Dat rechtvaardigt m.i. de conclusie dat er dus vermoedelijk niet iets naar z'n grootje is geholpen.

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2020/08/26, 17:02:43 »
Ik heb op een andere computer een IDENTIEKE installatie gedaan als op de computer waar dit probleem zich op voordoet. Op die andere computer start 'Additional Drivers' en 'Software & Updates' wel op! Dat rechtvaardigt m.i. de conclusie dat er dus vermoedelijk niet iets naar z'n grootje is geholpen.

Toch .... het is GEEN bug (als ik Launchpad googel ) out of the box .... Dus ik zou dan op die 'andere computer' een nieuwe stick maken met een goede ISO van officiële bronnen en eens opnieuw een installatie doen.  Xubuntu even mijden, en kiezen voor een Mate versie of Gnome de hoofdversie. Ik ben zeker voor 100% dat het niet ligt aan je computer noch aan een installatiefout, maar misschien toch wel aan je 'arrangementen' die je uitspookt. (Niet slecht bedoeld, noch beledigend bedoeld)
Dus .... pak even een verse nieuwe ISO en check ook desnoods je MDsum . (Pjotr heeft daar ook een handleiding voor gemaakt b.v. ) Maar beweren dat dit een standaard fout zou zijn ben je helemaal mis. (Ook AskUbuntu heeft hier geen antwoord voor)

Mijdt even b.v. ook een torrent download van Xubuntu moest dat echt vereist zijn voor die bak.  (kleine edit mocht Xubuntu uit een torrentbestand komen, you never know your next click in the matrix of the Walhalla of the internet) . )
« Laatst bewerkt op: 2020/08/26, 17:10:59 door Joshua Orbit »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2020/08/26, 17:57:05 »
Je software-properties cracht inderdaad, maar ook mij zeggen de foutmeldingen niets. Wat gebeurt er als je "software-properties-gtk" alleen opstart? Start die dan wel op? Zie je daar dan de "Additional Drivers" tab? Indien ja, wat gebeurt er als je op die tab klikt?

Misschien inderdaad wel een gevolg van je "arrangementen"  ;), hoewel ik in je eerste post niet de indruk had dat er al sterk aan het systeem gesleuteld was.

« Reactie #19 Gepost op: 2020/08/26, 19:29:25 »
Wanneer ik 'software-properties-gtk' ingeef is dit de output :

ERROR:dbus.proxies:Introspect error on :1.85:/: dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Message recipient disconnected from message bus without replying
    self.backend.Reload();
dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name :1.85 was not provided by any .service files

Er start dus niets op en de output lijkt behoorlijk op de vorgie output.

Nou kwam ik hier een soortgelijk probleem tegen : https://askubuntu.com/questions/1171211/ubuntu-18-04-software-properties-gtk-failing-with-org-freedesktop-dbus-error-ser 
Er staat oa :

I had same problem and i reinstall software-properties-gtk and my problem fixed

sudo apt purge software-properties-gtk
sudo apt autoremove
sudo apt update
sudo apt install software-properties-gtk
sudo software-properties-gtk

Geen idee of het werkt, maar kan ik deze commands veilig uitvoeren? Is het proberen waard denk ik.

Waar ik verder achter ben gekomen is dat dit probleem ALLE tabs uit 'Sotware&Updates' betreft. Dus niet enkel Additional Drivers. Er is dus 'iets' mis mbt 'Software&Updates'.

Toch .... het is GEEN bug (als ik Launchpad googel ) out of the box .... Dus ik zou dan op die 'andere computer' een nieuwe stick maken met een goede ISO van officiële bronnen en eens opnieuw een installatie doen.  Xubuntu even mijden, en kiezen voor een Mate versie of Gnome de hoofdversie. Ik ben zeker voor 100% dat het niet ligt aan je computer noch aan een installatiefout, maar misschien toch wel aan je 'arrangementen' die je uitspookt. (Niet slecht bedoeld, noch beledigend bedoeld)
Dus .... pak even een verse nieuwe ISO en check ook desnoods je MDsum . (Pjotr heeft daar ook een handleiding voor gemaakt b.v. ) Maar beweren dat dit een standaard fout zou zijn ben je helemaal mis. (Ook AskUbuntu heeft hier geen antwoord voor)
Mijdt even b.v. ook een torrent download van Xubuntu moest dat echt vereist zijn voor die bak.  (kleine edit mocht Xubuntu uit een torrentbestand komen, you never know your next click in the matrix of the Walhalla of the internet) . )
Bedankt voor je meedenken JO! Ik ben absoluut niet beledigd hoor =D =D. Snap heel goed wat je bedoelt. Met de 'arrangementen' valt het wel mee hoor ;). Ik heb de nodige veilige ingrepen gedaan die vrijwel allemaal zijn gebeurd overeenkomstig Pjotr's website. Verder ben ik inmiddels geen newbie meer en weet wat wel en wat niet kan. Mogelijk is het iets heel lulligs dat ook simpel te verhelpen is. Ik ga eigenlijk altijd voor safe wanneer het m'n main-system betreft.
De oorspronkelijke iso die ik voor de installatie van Xubuntu 20.04.1 heb gedownload heb ik gechecksumd en die was helemaal ok!
Ik blijf overigens wel bij Xubuntu ;). Ik vind het zo'n fantastische distro. En 20.04 draait zo geweldig soepel. Ook op oudere systemen is het ongelooflijk. Wat een knap stuk software zeg! Lof voor de ontwikkelaars.

Nog even over het probleem. Nou zag ik in de cli-output ook iets van 'python' voorbijkomen. Ik weet er geen snars van af, maar een beetje logisch denken lukt nog wel :). Gisteren liep ik met de software 'youtube downloader' tegen een probleem aan dat met 'python' en 'python3' te maken had. Er bleek een 'symbolische link' te ontbreken. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om uit te zoeken wat dat precies is, maar via een commando dat ik na wat zoekwerk tegenkwam en dat blijkbaar een link legde tussen 'python' en 'python3' werkte alles weer. Geen idee, maar zou zoiets ook hier het geval kunnen zijn?

Is het wellicht een idee om dit probleem ook eens op het Mint-forum te plaatsen? 

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2020/08/27, 10:18:44 »
Ik zou, denkend aan de mooie zonnige dagen, gewoon even slikken en korte metten  maken met die installatie.

Pjotr test zijn tips wel op voorhand, dus ik vermoed dat hier geen sprake is van een risicovolle tip zonder test of onderbouw.

Wat ik denk ..... is dat met de installatieprocedure 'iets is fout gelopen ' (nogmaals: het is GEEN BUG out of the box) en dat sommige pakketten niet zijn geïnstalleerd: nu is dat iets op en rond met python ... maar mogelijk nog iets helemaal anders.

Mintforum kan je eens proberen maar ik denk dat met updates en alle menukeuzes die 2 véél te véél met mekaar verschillen dan weer.

Xubuntu  is een geweldig systeem dus het zou jammer zijn dat je nu met zo een vervelend dom probleem (blijft ? ) zit.
Misschien is toch een propere installatie verreweg de beste en gemakkelijkste oplossing.
Veel tweaken is volgens mij totaal niet meer nodig, dus gewoon je instellingen opnieuw maken.

Let ook op met YouTube Downloader : dat is een malafide downloader (wel een heel effectieve) waarmee je het auteursrecht schendt van zowel eigenaar van het filmpje (dat Google is) als van de rechthebbende artiest. Auteursrechtschendingen worden meer en meer streng aangepakt. Dit ter zijde en ter info.

Edit: nu ik er een beetje over nadenk ... heb je al eens geprobeerd om die Add-on (YT downloader) te verwijderen en je update-resources even terug te testen ? Ik verschiet van dat soort dingen al  niets meer ... vandaar. Vooral omdat iets je sources 'blocked' in de terminal output van Vanadium zijn tip. Ik zou het eens testen .... moest ik mis zijn mea culpa.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/27, 10:34:31 door Joshua Orbit »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2020/08/27, 14:28:59 »
Propere installatie kan altijd. Komt neer op het afbreken van je huis als een raam stuk is. Het is wellicht een probleem met je python installatie. Ik vraag mij alleen af waarom je schrik hebt om purge software-properties-gtk eens te verwijderen en te herinstalleren. Veel kans dat dat een mogelijke fout in de configuratie corrigeert.

« Reactie #22 Gepost op: 2020/08/27, 16:34:01 »
Propere installatie kan altijd. Komt neer op het afbreken van je huis als een raam stuk is.
Ha,ha,ha .... wat een prachtige metafoor =D

Ik vraag mij alleen af waarom je schrik hebt om purge software-properties-gtk eens te verwijderen en te herinstalleren. Veel kans dat dat een mogelijke fout in de configuratie corrigeert.
Ik ben geen terminaltijger. Wanneer het mijn main-system betreft ben ik erg voorzichtig. Vandaar mijn voorzichtigheid met sudo commando's.
Ik heb de commando's uitgevoerd + reboot, maar helaas...wederom geen resultaat :'(. Ik ga het toch eens op het Mint-froum proberen denk ik. Niet geschoten is immers altijd mis. Mocht het probleem blijven, dan leg ik me er (voorlopig) maar bij neer. Voor de rest werkt alles als een tierelier. Wellicht dat het idd met pyhton te maken heeft. Het zal me niet verbazen wanneer 'Software & Updates' plotseling weer werkt na de nodige updates.
Mogelijk dat iemand aangaande dit topic tzt een eureka-momentje heeft ^-^.

Allen in elk geval hartelijk dank voor alle tips en meedenken....

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2020/08/27, 17:02:06 »
Het is altijd goed om ook de terminaloutput hier te posten, zodat we kunnen meevolgen hoe het gegaan is, en of het wel goed gegaan is.  Het is mij niet duidelijk hoe het op het Mint forum beter zou gaan als je Xubuntu hebt? Toch eigenaardig dat je dit voorhebt op een schone installatie van Xubuntu 20.04, waar je nog niet veel aan gesleuteld hebt.

Ik keek nog eens naar die pagina waar je naar linkt in de eerste post en zie niets verdacht, behalve dan mocht je 3) hebben uitgevoerd, "Install the Latest Version Of Nvidia Drivers via PPA". Als die PPA niet aangepast was voor 20.04, dan kan dat je systeem verziekt hebben. Ik zou dan eens proberen met ppa-purge die ppa weer te verwijderen. Als dat niet goed loopt, dan is er meer dan een ruit stuk, en zal het eerder in de richting gaan die Joshua voorstelt...

« Reactie #24 Gepost op: 2020/08/27, 17:20:29 »
Het is altijd goed om ook de terminaloutput hier te posten, zodat we kunnen meevolgen hoe het gegaan is, en of het wel goed gegaan is.
Hier de output :
ERROR:dbus.proxies:Introspect error on :1.99:/: dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Message recipient disconnected from message bus without replying
    self.backend.Reload();
dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name :1.99 was not provided by any .service files
Het is mij niet duidelijk hoe het op het Mint forum beter zou gaan als je Xubuntu hebt?
In het kader van 'Niet geschoten is altijd mis'  ;) Heb 'm net geplaatst : https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=7&t=6605 (no offence of course..)
Ik keek nog eens naar die pagina waar je naar linkt in de eerste post en zie niets verdacht, behalve dan mocht je 3) hebben uitgevoerd, "Install the Latest Version Of Nvidia Drivers via PPA". Als die PPA niet aangepast was voor 20.04, dan kan dat je systeem verziekt hebben. Ik zou dan eens proberen met ppa-purge die ppa weer te verwijderen. Als dat niet goed loopt, dan is er meer dan een ruit stuk, en zal het eerder in de richting gaan die Joshua voorstelt...
Er zijn geen Nvidia drivers geinstalleerd. Systeem draait op de onboard video. Die is voor mijn werkzaamheden voldoende.