Wanneer ik 'software-properties-gtk' ingeef is dit de output :
ERROR:dbus.proxies:Introspect error on :1.85:/: dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Message recipient disconnected from message bus without replying
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/software-properties-gtk", line 100, in <module>
app = SoftwarePropertiesGtk(datadir=options.data_dir, options=options, file=file)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/softwareproperties/gtk/SoftwarePropertiesGtk.py", line 211, in __init__
self.backend.Reload();
File "/usr/lib/python3/dist-packages/dbus/proxies.py", line 72, in __call__
return self._proxy_method(*args, **keywords)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/dbus/proxies.py", line 141, in __call__
return self._connection.call_blocking(self._named_service,
File "/usr/lib/python3/dist-packages/dbus/connection.py", line 652, in call_blocking
reply_message = self.send_message_with_reply_and_block(
dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name :1.85 was not provided by any .service files
Er start dus niets op en de output lijkt behoorlijk op de vorgie output.
Nou kwam ik hier een soortgelijk probleem tegen :
https://askubuntu.com/questions/1171211/ubuntu-18-04-software-properties-gtk-failing-with-org-freedesktop-dbus-error-ser Er staat oa :
I had same problem and i reinstall software-properties-gtk and my problem fixed
sudo apt purge software-properties-gtk
sudo apt autoremove
sudo apt update
sudo apt install software-properties-gtk
sudo software-properties-gtk
Geen idee of het werkt, maar kan ik deze commands veilig uitvoeren? Is het proberen waard denk ik.
Waar ik verder achter ben gekomen is dat dit probleem ALLE tabs uit 'Sotware&Updates' betreft. Dus niet enkel Additional Drivers. Er is dus 'iets' mis mbt 'Software&Updates'.
Toch .... het is GEEN bug (als ik Launchpad googel ) out of the box .... Dus ik zou dan op die 'andere computer' een nieuwe stick maken met een goede ISO van officiële bronnen en eens opnieuw een installatie doen. Xubuntu even mijden, en kiezen voor een Mate versie of Gnome de hoofdversie. Ik ben zeker voor 100% dat het niet ligt aan je computer noch aan een installatiefout, maar misschien toch wel aan je 'arrangementen' die je uitspookt. (Niet slecht bedoeld, noch beledigend bedoeld)
Dus .... pak even een verse nieuwe ISO en check ook desnoods je MDsum . (Pjotr heeft daar ook een handleiding voor gemaakt b.v. ) Maar beweren dat dit een standaard fout zou zijn ben je helemaal mis. (Ook AskUbuntu heeft hier geen antwoord voor)
Mijdt even b.v. ook een torrent download van Xubuntu moest dat echt vereist zijn voor die bak. (kleine edit mocht Xubuntu uit een torrentbestand komen, you never know your next click in the matrix of the Walhalla of the internet) . )
Bedankt voor je meedenken JO! Ik ben absoluut niet beledigd hoor

. Snap heel goed wat je bedoelt. Met de 'arrangementen' valt het wel mee hoor

. Ik heb de nodige veilige ingrepen gedaan die vrijwel allemaal zijn gebeurd overeenkomstig Pjotr's website. Verder ben ik inmiddels geen newbie meer en weet wat wel en wat niet kan. Mogelijk is het iets heel lulligs dat ook simpel te verhelpen is. Ik ga eigenlijk altijd voor safe wanneer het m'n main-system betreft.
De oorspronkelijke iso die ik voor de installatie van Xubuntu 20.04.1 heb gedownload heb ik gechecksumd en die was helemaal ok!
Ik blijf overigens wel bij Xubuntu

. Ik vind het zo'n fantastische distro. En 20.04 draait zo geweldig soepel. Ook op oudere systemen is het ongelooflijk. Wat een knap stuk software zeg! Lof voor de ontwikkelaars.
Nog even over het probleem. Nou zag ik in de cli-output ook iets van 'python' voorbijkomen. Ik weet er geen snars van af, maar een beetje logisch denken lukt nog wel

. Gisteren liep ik met de software 'youtube downloader' tegen een probleem aan dat met 'python' en 'python3' te maken had. Er bleek een 'symbolische link' te ontbreken. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om uit te zoeken wat dat precies is, maar via een commando dat ik na wat zoekwerk tegenkwam en dat blijkbaar een link legde tussen 'python' en 'python3' werkte alles weer. Geen idee, maar zou zoiets ook hier het geval kunnen zijn?
Is het wellicht een idee om dit probleem ook eens op het Mint-forum te plaatsen?