Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies aanschaf mini desktop  (gelezen 2077 keer)

Offline petineke

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Advies aanschaf mini desktop
« Gepost op: 2020/05/30, 13:14:23 »
Beste mensen,
ik overweeg een mini desktop aan te schaffen en omdat ik daar nog geen ervaring mee heb zou ik graag advies willen hebben.
Waar moet ik op letten. En wat zijn de voor- en nadelen tov de normale desktop PCs los van de afmetingen dan.
Ubuntu 20.04 LTS fresh install
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline Bloom

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Advies aanschaf mini desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/30, 14:57:09 »
Omdat ze minder verkocht worden zijn ze vaak duurder dan gewone pc's, als je dezelfde prestaties zoekt (desktopprocessor, evenveel geheugen en opslagruimte).
Maar voor wie alleen wat e-mailt en surft, kunnen ze een ware uitkomst zijn. Prijzen lopen uiteen van iets meer dan 100 euro tot meer dan 2000. Voor elk wat wils trouwens.
Een kleine kast betekent ook dat je geen insteekkaarten kunt plaatsen. Vaak is er maar één geheugenlatje mogelijk, dus uitbreiden is er niet bij. De videokaart is ingebouwd, dus geen keuze om een andere te gebruiken. Maar je kunt wel randapparaten aansluiten via usb. Zoek maar eens op Intel NUC en Gigabyte NUC.
Wat installeren we daarop? Linux natuurlijk. Nooit of te nimmer Windows!

Offline petineke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/30, 15:14:48 »
Omdat ze minder verkocht worden zijn ze vaak duurder dan gewone pc's, als je dezelfde prestaties zoekt (desktopprocessor, evenveel geheugen en opslagruimte).
Maar voor wie alleen wat e-mailt en surft, kunnen ze een ware uitkomst zijn. Prijzen lopen uiteen van iets meer dan 100 euro tot meer dan 2000. Voor elk wat wils trouwens.
Een kleine kast betekent ook dat je geen insteekkaarten kunt plaatsen. Vaak is er maar één geheugenlatje mogelijk, dus uitbreiden is er niet bij. De videokaart is ingebouwd, dus geen keuze om een andere te gebruiken. Maar je kunt wel randapparaten aansluiten via usb. Zoek maar eens op Intel NUC en Gigabyte NUC.
Wat installeren we daarop? Linux natuurlijk. Nooit of te nimmer Windows!
Mijn dank voor je reactie.
Schijf cap. 11.6Gb

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/31, 08:49:35 »
Hier kun je een aantal gebruikte vinden.
https://www.estunt.nl/
https://tweakers.net/aanbod/

Gewone pc kopen: Hier een aantal voorbeelden, en een goede prijs.
https://tweakers.net/reviews/7834/desktop-best-buy-guide-mei-2020.html

En een pc koop je naar gelang wat je wilt doen met je pc, dus bijv welke software je wilt gebruiken(soms ook hardware).

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/31, 17:45:59 »
Mooie uitleg van Bloom :applaus:

Kleine aanvulling. Mini desktops hebben vaak maar beperkte opslagruimte, omdat ze vaak gemaakt zijn om op een bedrijfsnetwerk te werken met bestanden en programma's op dat netwerk. Op de desktop zelf hoeft dan niet zo veel opgeslagen te worden.
Ideaal als pc'tje waar vooral alleen op ge-internet wordt, maar als volwaardige desktop in dat geval niet echt voldoende.
- I ♥ Linux -

Offline petineke

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/31, 17:49:25 »
Mooie uitleg van Bloom :applaus:

Kleine aanvulling. Mini desktops hebben vaak maar beperkte opslagruimte, omdat ze vaak gemaakt zijn om op een bedrijfsnetwerk te werken met bestanden en programma's op dat netwerk. Op de desktop zelf hoeft dan niet zo veel opgeslagen te worden.
Ideaal als pc'tje waar vooral alleen op ge-internet wordt, maar als volwaardige desktop in dat geval niet echt voldoende.
Duidelijk en bedankt.
Schijf cap. 11.6Gb

Offline Tom

• Lid
    • Wanda´s Blog Linux Xubuntu. ♥
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/31, 18:01:29 »
Bij een mini pc heb je een scherm nodig en een toetsenbord ,bent u dan niet beter uit met een Laptop ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (gesloopte versie). Desktop blijvend Xuby Bionic 18.04.4 Lts -  Laptop Xuby Bionic 18.04.4 Lts.
https://sites.google.com/site/wandabloglinuxxubuntu/pc-s-installeren-configureren.

Offline petineke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/31, 22:53:46 »
Bij een mini pc heb je een scherm nodig en een toetsenbord ,bent u dan niet beter uit met een Laptop ?.
Overweeg mijn huidige CPU te vervangen; toetsenbord muis en scherm blijven in gebruik.
Bedankt
Schijf cap. 11.6Gb

Offline aartje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/01, 08:37:02 »
Of is dit iets ?
https://www.computerstunt.nl/systemen/72815/mini-plus-geruisloos-4gb/60gb-msata-wifi-12-5-x-13-5-x-4-cm.html

Ze kunnen hun computers meestal ook met Ubuntu of Mint leveren, je zou het ze kunnen vragen.

Offline petineke

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/10, 21:53:14 »
Heb een keuze gemaakt en wacht op de levering van een order bij Ubuntushop.be.

Ben erg benieuwd.

Mijn dank voor alle adviezen.
Peter
Schijf cap. 11.6Gb

Offline steef76

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/26, 13:09:16 »
Hoi,

Als je er niet echt zware dingen mee gaat doen, dan zou er ook over kunnen nadenken om een raspberry pi4 als desktop te nemen.
Je kan er sinds kort ook vanaf een usb schijf opstarten ipv een sd-kaartje.  Ik zou dan wel de versie nemen met minimaal 4gb aan werk geheugen. En met een goede behuizing met een goede heatsink.

Steven

Offline dellkubuntu

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/26, 14:52:17 »
Een laptop is meestal een schoothondje, zo'n mini pc kun je mooi tussen je stereoset proppen en de tv als scherm gebruiken. En een mooi draadloos toetsenbord op de salontafel. Zo maar een ideetje.  ;)
Linux Mint 20  Cinnamon

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/26, 16:42:06 »
Heb een keuze gemaakt en wacht op de levering van een order bij Ubuntushop.be.

Ben erg benieuwd.

Mijn dank voor alle adviezen.
Peter

Puur nieuwsgierig, maar welke is het nu geworden?