Vanavond bij het opstarten kreeg ik opnieuw melding over niet de laatste versie.
Ik vermoed dat het de melding is geweest over over dat je nog een oude versie van Oracle VM VirtualBox Extension Pack had.
Normaal gesproken krijg je daar automatisch een melding van, als je een update hebt gedaan naar een nieuwere versie van Virtualbox.
Daar hoort dus ook altijd een nieuwere versie van Oracle VM VirtualBox Extension Pack bij.
Heb in het menu van VM rondgesnuffeld en ben er achter gekomen dat ik juist in VM een snapshot moet maken en niet in W10...
Geen idee wat je hiermee precies bedoelt maar je hebt het blijkbaar zelf opgelost.
Met snapshots werk ik overigens zelden.
Ik werk liever met het klonen van een Virtuele Machine. Ik behoud een originele Virtuele Machine en ga klooien op een volledige kloon hiervan. Na het klooien verwijder ik die kloon weer.

Ook zie ik geen rapporten meer, maar het kan dat ik het maken van rapporten voor dit programma geaccepteerd heb. (niet meer melden)
Waar kan ik dat nazien?
Begrijp niet precies met wat je hiermee bedoeld. Als er geen meldingen meer zijn te maken over updates, krijg je geen bericht hierover.
virtualbox-6.1 is reeds de nieuwste versie (6.1.8-137981~Ubuntu~eoan).
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
dkms libgsoap-2.8.91 libvncserver1 virtualbox-dkms
Gebruik 'sudo apt autoremove' om ze te verwijderen.
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 53 niet opgewaardeerd.
Die zijn normale meldingen en als je wat langer met Ubuntu werkt zal je het vanzelf beter snappen.
In Ubuntu is een veel gebruikte methode om het systeem bij te werken vanuit de terminal:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
Zie:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/vragen-3.html#ID14Maar ook als je een apt-get install doet, worden de pakketbronlijsten bijgewerkt, waardoor het systeem kennis neemt van het bestaan van nieuwe updates.
Er verandert dus nog niets aan je systeem.
Je hebt waarschijnlijk in je terminal de volgende opdracht gegeven:
sudo apt-get install virtualbox-6.1
De melding dat je reeds de nieuwste versie van Virtualbox hebt spreekt voor zich.
Omdat je blijkbaar al een tijdje hebt gewerkt met je systeem, kan er wat "vervuiling" optreden van pakketten die eerder waren geïnstalleerd maar die niet langer meer nodig zijn. Je hebt bv een bepaald programma verwijderd die afhankelijk was van een aantal pakketten.
Het commando hiervoor is:
sudo apt autoremove
kan je veilig gebruiken om deze overbodige pakketten te verwijderen.
In de laatste regel stond:
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 53 niet opgewaardeerd.
o opgewaardeerd is logisch want je hebt geen opwaardering gedaan
0 nieuw geïnstalleerd ook logisch want je had reeds de nieuwste versie van Virtualbox
0 te verwijderen is logisch want je had een install commando gedaan (en geen uninstall)
53 niet opgewaardeerd is een melding alle pakketten die pas opgewaardeerd worden, als je daartoe opdracht geeft: commando
sudo apt-get upgrade
In plaats van de terminal kan je ook gewoon hiervoor "Updatebeheer" gebruiken.
Ps Over Guest Additions in Virtualbox heb je het nog niet gehad maar dat kan je via Google ook genoeg over vinden. Dat wordt oa gebruikt voor het autoschalen van het Gastscherm en voor usb-aansluitingen in de Virtuele Machine (guest).
Het werken met Virtualbox (of een vergelijkbaar virtualisatie programma) levert heel veel mogelijkheden op, maar het kost best de nodige tijd om alles te doorgronden.