Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virtualbox  (gelezen 1986 keer)

Offline zdkdick

• Lid
virtualbox
« Gepost op: 2020/05/27, 23:10:49 »
Ik heb in Focal Fossa virtualbox geinstalleerd.
Op deze manier:
Tik in of kopieer en plak, om tikfouten te vermijden (dit is één regel!):

sudo apt-get install virtualbox virtualbox-qt virtualbox-ext-pack

Bij onder zoek (vanwege errors) kreeg ik de indruk dat ik de laatste versie had geïnstalleerd, maar dat er voor de diverse distributies "smaken" te halen zijn.

Op het forum las ik dat die er met enige vertraging uitkomen. Daarom heb ik het even laten rusten.

Wat ik toen zag, vind ik nu niet terug.

Nu zie ik dat de versie voor 19.10 ook voor de 20.04 is.
Een deb bestand Debian-pakket (83,7 MB)

Ik vond hier alleen oude berichten over virtualbox, maar hoop toch advies te krijgen.
Ik weet dat Ubuntu verwant is met Debian, maar weet niet goed wat te doen.
Ik lees:
Debian-based Linux distributions

Add the following line to your /etc/apt/sources.list. According to your distribution, replace '<mydist>' with 'eoan', 'bionic', 'xenial', 'buster', 'stretch', or 'jessie' (older versions of VirtualBox supported different distributions):

deb [arch=amd64] https://download.virtualbox.org/virtualbox/debian <mydist> contrib

mydist is dat met twee woorden? focal fossa
De naam van het te downloaden bestand en deze instructie begrijp ik niet of komen niet overeen.

VirtualBox grafische gebruikersinterface Versie 6.1.6_Ubuntu r137129
© 2004-2020 Oracle Corporation (Qt5.12.8)
Copyright © 2020 Oracle Corporation and/or its affiliates. All rights reserved.

Ik zag dat inmiddels versie 6.1.8 er is.

Graag hulp.
Bij voorbaat dank.
Dick
« Laatst bewerkt op: 2020/05/27, 23:28:56 door zdkdick »

Offline BaukeP

• Lid
Re: virtualbox
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/28, 22:14:12 »
De regel die in je sources.list gaat:
deb [arch=amd64] http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/ bionic contrib

Binnenkort zal het wel focal (niet focal fossa) worden.

Na het verversen van de pakkettenlijst (met sudo apt update) is virtualbox 6.1.8. via synaptic beschikbaar.

Bauke

Offline wowo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/28, 23:32:07 »
De regel die in je sources.list gaat:
deb [arch=amd64] http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/ bionic contrib

Binnenkort zal het wel focal (niet focal fossa) worden.

Na het verversen van de pakkettenlijst (met sudo apt update) is virtualbox 6.1.8. via synaptic beschikbaar.

Bauke
In de plaats van bionic (=Ubuntu 18.04), kan je ook eoan (=Ubuntu 19.10) zetten.
Dan wordt de "volledige APT-regel" die je kan invullen  bij Software & Updates > Tabblad Overige Software > Toevoegen:
deb [arch=amd64] https://download.virtualbox.org/virtualbox/debian eoan contribIdd hopelijk zal het binnenkort focal (=Ubuntu 20.04) worden want dit lukt nog steeds niet.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline zdkdick

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/29, 20:00:49 »
Hartelijk bedankt, ik heb weer bijgeleerd, maar begrijp ook dat de echte focal nog moet komen.
Heb de APT regel toegevoegd.
Ben benieuwt....

Nogmaals bedankt,
Dick

Offline wowo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/30, 00:13:08 »
Hartelijk bedankt, ik heb weer bijgeleerd, maar begrijp ook dat de echte focal nog moet komen.
Heb de APT regel toegevoegd.
Ben benieuwt....

Nogmaals bedankt,
Dick
Het beleid van Virtualbox leek volgens de download-website zo dat voor een LTS versie en de tussen versies die daarna kwamen, er maar een en dezelfde repository gebruikt werd n.l. die van de LTS versie.
Ga maar even met je muis boven de desbetreffende distributie zweven.
Voorbeelden:
Ubuntu 14.04 LTS/14.10/15.04 allen met Trusty
Ubuntu 16.04 LTS met xenial; Gek genoeg staan hier de tussen-versies 16.10, 17.04 en 17.10 niet vermeld, maar die werkten wel met xenial
Ubuntu 18.04 LTS/18.10/19.04 met bionic

Vreemd is dat nu de tussen-versie 19.10 en de LTS-versie 20.04 beiden in de repository eoan gebruiken.
Ik vermoed dus dat dat er geen APT regel komt die gaat werken met focal.

Offline zdkdick

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/02, 21:33:31 »
Deze klacht kwam na het ubdate commando:
De pakketbron 'https://download.virtualbox.org/virtualbox/debian eoan InRelease' is niet ondertekend.
N: Bijwerken van de pakketlijst uit een dergelijke pakketbron kan niet veilig gebeuren en is daarom standaard uitgezet.

Ik vind daar niets over.
Heeft dat te maken met, zoals ik het begrijp mijn algemene installatie omzetten naar de eoan versie?

Ik meen dat ik het subversie nummer van de smaak achter de versie gezien had.

Graag wordt ik verder geholpen.
Bij voorbaat dank.
Dick

Offline wowo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/03, 00:11:58 »
Zou het kunnen zijn dat je vergeten bent om de publieke sleutels van Oracle toe te voegen?
Zie ook de website van Oracle Virtualbox:
https://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads
Er zijn twee sleutels die toegevoegd moeten worden.
Toevoegen Sleutel 1) in terminal:
wget -q https://www.virtualbox.org/download/oracle_vbox_2016.asc -O- | sudo apt-key add -Toevoegen Sleutel 2) in terminal:
wget -q https://www.virtualbox.org/download/oracle_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -Als dit gebeurd is , zal je een update kunnen uitvoeren zonder foutmelding.
En als laatste kan je dan via Synaptic (Oracle) Virtualbox instlleren en daarbij kan je beste kiezen voor de nieuwste versie virtualbox-6.1.
Dat kan ook mbv de terminal:
sudo apt-get install virtualbox-6.1

Offline zdkdick

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/03, 10:53:54 »
WoWo bedankt dat je mij aan de hand neemt als het ware.
Indrukwekkend en verhelderend te lezer wat er in de terminal allemaal te lezen is.

Maar opnieuw vreemd:
Bijzonder dat VirtualBox vraagt om de nieuwste versie te installeren, maar zo te zien is hij vernieuwd.
VirtualBox grafische gebruikersinterface
Versie 6.1.8 r137981 (Qt5.12.8)

Volgens een melding in W10 heb ik versie 6.0.4 en advies naar versie 6.1.8

Hoe kan dat? En wat kan ik er aan doen?
Alvast bedankt.
Groet,
Dick

Offline wowo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/03, 23:59:11 »
WoWo bedankt dat je mij aan de hand neemt als het ware.
Indrukwekkend en verhelderend te lezer wat er in de terminal allemaal te lezen is.

Maar opnieuw vreemd:
Bijzonder dat VirtualBox vraagt om de nieuwste versie te installeren, maar zo te zien is hij vernieuwd.
VirtualBox grafische gebruikersinterface
Versie 6.1.8 r137981 (Qt5.12.8)

Volgens een melding in W10 heb ik versie 6.0.4 en advies naar versie 6.1.8

Hoe kan dat? En wat kan ik er aan doen?
Alvast bedankt.
Groet,
Dick
De versie 6.1.8 r137981 (Qt5.12.8) die jij in Ubuntu 20.04 (host) draait, is de nieuwste versie (die heb ik ook).
Nu is het zo dat bij Oracle Virtualbox er wel gewoon geüpdatet binnen een "familie" 6.1 maar er kan kan niet geüpdatet van bv een "familie" 6.0 naar een "familie" 6.1.
Als je dus in W10 (host) ook wilt overschakelen naar de 6.1 familie, kan je het beste de 6.0 versie verwijderen (maar natuurlijk wel de Virtuele machines bewaren of een backup van maken), en dan vervolgens de 6.1 familie installeren en daarin de oude Virtuele Machines inlezen of de 6.1 versie laten verwijzen naar de juiste map waar de Virtuele Machines (guests)?

Voor hoe dat eigenlijk precies zit In W10, zal je hulp moeten gaan zoeken op een W10 forum. ;)

Overigens zal de 6.0 familie nog maar ondersteund worden met updates tot juli 2020 volgens de oracle website:
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

NB Op W10 gebruik jij nu nog een best wel oude versie 6.0.4 (release 28 januari 2019)
Normaal gesproken zou die volgens mij automatisch geüpdatet moeten worden naar versie 6.0.22 (release 15 mei 2020).
Geen idee of in W10 misschien toch een directe update mogelijk is naar 6.1.8, maar dat geloof ik eigenlijk niet (zie boven).

Offline zdkdick

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/04, 22:02:17 »
wowo wederom bedankt.
Gisteren merkte ik geen problemen.
Vanavond bij  het opstarten kreeg ik opnieuw melding over niet de laatste versie. In W10 geen melding. Vond het de vorige keer vreemd dat het op twee manieren gemeld werd.

Heb in het menu van VM rondgesnuffeld en ben er achter gekomen dat ik juist in VM een snapshot moet maken en niet in W10...
Bij extensiepakketten  in VM viel mij versie 6.1.6r137129 op, terwijl ik Versie 6.1.8 r137981 (Qt5.12.8)
Ik zie in VW ook een plusje is er zo een opgehaald pakket te installeren? Ik meen dat ik eerder een ftp omgeving gezien heb.....

Ook zie ik geen rapporten meer, maar het kan dat ik het maken van rapporten voor dit programma geaccepteerd heb. (niet meer melden)
Waar kan ik dat nazien?

Al doende leer ik, als ik het snap is het makelijk, maar dan moet je het dus eerst wel snappen.

In de terminal kreeg  ik: 53 pakketten kunnen opgewaardeerd worden.
de lijst ook gezien, maar:
virtualbox-6.1 is reeds de nieuwste versie (6.1.8-137981~Ubuntu~eoan).
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  dkms libgsoap-2.8.91 libvncserver1 virtualbox-dkms
Gebruik 'sudo apt autoremove' om ze te verwijderen.
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 53 niet opgewaardeerd.

Bijzonder.

Al vast weer bedankt.
Groet,
Dick
« Laatst bewerkt op: 2020/06/04, 22:09:54 door zdkdick »

Offline wowo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/05, 00:05:56 »
Citaat
Vanavond bij  het opstarten kreeg ik opnieuw melding over niet de laatste versie.
Ik vermoed dat het de melding is geweest over over dat je nog een oude versie van Oracle VM VirtualBox Extension Pack had.
Normaal gesproken krijg je daar automatisch een melding van, als je een update hebt gedaan naar een nieuwere versie van Virtualbox.
Daar hoort dus ook altijd een nieuwere versie van Oracle VM VirtualBox Extension Pack bij.
Heb in het menu van VM rondgesnuffeld en ben er achter gekomen dat ik juist in VM een snapshot moet maken en niet in W10...Geen idee wat je hiermee precies bedoelt maar je hebt het blijkbaar zelf opgelost.
Met snapshots werk ik overigens zelden.
Ik werk liever met het klonen van een Virtuele Machine. Ik behoud een originele Virtuele Machine en ga klooien op een volledige kloon hiervan. Na het klooien verwijder ik die kloon weer. ;)
Ook zie ik geen rapporten meer, maar het kan dat ik het maken van rapporten voor dit programma geaccepteerd heb. (niet meer melden)
Waar kan ik dat nazien?
Begrijp niet precies met wat je hiermee bedoeld. Als er geen meldingen meer zijn  te maken over updates, krijg je geen bericht hierover.
virtualbox-6.1 is reeds de nieuwste versie (6.1.8-137981~Ubuntu~eoan).
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  dkms libgsoap-2.8.91 libvncserver1 virtualbox-dkms
Gebruik 'sudo apt autoremove' om ze te verwijderen.
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 53 niet opgewaardeerd.
Die zijn normale meldingen en als je wat langer met Ubuntu werkt zal je het vanzelf beter snappen.
In Ubuntu is een veel gebruikte methode om het systeem bij te werken vanuit de terminal:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgradeZie:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/vragen-3.html#ID14

Maar ook als je een apt-get install doet, worden de pakketbronlijsten bijgewerkt, waardoor het systeem kennis neemt van het bestaan van nieuwe updates.
Er verandert dus nog niets aan je systeem.

Je hebt waarschijnlijk in je terminal de volgende opdracht gegeven:
sudo apt-get install virtualbox-6.1De melding dat je reeds de nieuwste versie van Virtualbox hebt spreekt voor zich.
Omdat je blijkbaar al een tijdje hebt gewerkt met je systeem, kan er wat "vervuiling" optreden van pakketten die eerder waren geïnstalleerd maar die niet langer meer nodig zijn. Je hebt bv een bepaald programma verwijderd die afhankelijk was van een aantal pakketten.
Het commando hiervoor is:
sudo apt autoremovekan je veilig gebruiken om deze overbodige pakketten te verwijderen.
In de laatste regel stond:
o opgewaardeerd is logisch want je hebt geen opwaardering gedaan
0 nieuw geïnstalleerd ook logisch want je had reeds de nieuwste versie van Virtualbox
0 te verwijderen is logisch want je had een install commando gedaan (en geen uninstall)
53 niet opgewaardeerd is een melding alle pakketten die pas opgewaardeerd worden, als je daartoe opdracht geeft: commando
sudo apt-get upgradeIn plaats van de terminal kan je ook gewoon hiervoor "Updatebeheer" gebruiken.

Ps Over Guest Additions in Virtualbox heb je het nog niet gehad maar dat kan je via Google ook genoeg over vinden. Dat wordt oa gebruikt voor het autoschalen van het Gastscherm en voor usb-aansluitingen in de Virtuele Machine (guest).

Het werken met Virtualbox (of een vergelijkbaar virtualisatie programma) levert heel veel mogelijkheden op, maar het kost best de nodige tijd om alles te doorgronden.

Offline zdkdick

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/05, 22:28:52 »
WoWo wederom bedankt.

Ga het bestuderen.

Offline zdkdick

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/10, 22:51:46 »
Ik las over VirtualBox-qt bij linux Mint en omdat ik er van uit ging dat Mint gebazeerd is op Ubuntu heb ik in Focal VirtualBox-qt en de Virtual-ext-pack geinstalleerd.
En ook adduser vboxusers gedaan.
Ik had gelezen over een 90 dagen versie van VM met Windows 10.
In de opgehaalde Zip file zit een .OVA bestand, welke met Appliance importeren in VM, is te openen.
Wat ik stap voor stap heb geleerd is, proberen te begrijpen wat VM meld.

1 Ik had 4 GB, maar dat is niet voldoende, nu heb ik 8 GB wat ik gelijk gedeeld heb.
2 De host gaf geen info door, in de moderne bios weten aan te zetten.
3 Het videogeheugen op min 27 GB instellen.
4 Grafische controler instellen op VBoxSVGA

5 Omdat er stoor meldingen kwamen ben ik mij verder gaan verdiepen in en heb ik hier hulp gevraagd.
VirtualBox 6.1 weten te installeren.
6 In VM ook de Extention_Pack naar 6.1.8 en later naar 6.1.10 weten te krijgen door op de vraag in te gaan van VM.

7 Vanwege het 90 dagen verhaal was er het advies van de Snapshot, welke ik aanvankelijk als herstelpunt had begrepen.
8 bij USB: USB 2.0 (EHCI) aanvinken.
Als je een usb aansluit komt die eerst gewoon in linux, maar bij Apperaten->USB kan je hem herkennen en aanvinkenen.
Dan koppeld hij los in linux en aan W10
8 Ook heb bij Apperaten nog diverse keuzes zoals de DVD en gedeelde mappen en klembord.

9 De melding in W10 over de Guest versie was nog een punt.
De video waar ik uitleg vond leerde mij wat ik nodig had en VM geeft ook aan waar het in linux gevonden werd, maar dat moet eerst wel begrijpen.
Door hier een fictive optische schijf van te maken en daarna Invoegen Guest Addition CD-image te doen, komt deze map als drive beschikbaar in W10
10 In W10 deze map openen, dan heb je de keuze uit 3 Guest programma's, of ik de juiste heb gekozen weet ik niet.
11 Uiteindelijk heb ik de Taal in VM aangepast.

Door een foute aktie heb ik mijn eerste schijf de windows schijf gewist. Ik had een herstel USB, maar is vermoedelijk in de stofzuiger gekomen.
W10 terug krijgen stond lang op mij to do lijst, maar ik ben blij dat ik dit nu zo met VM kan oplossen.
Ga verder met experimenteren in VM.

Wowo bedankt voor de hulp.
Ik zit nu nog met drie vragen.
1 heb ik de juiste Guest genomen?
2 Steeds of regelmatig is er in W10 nog een gebruiker, wat ik vreemd vind. Hoe controleer ik dat?
Ik  vermoed dat windows een ubdate aan het halen was.  nu is het weer over.
3 Bij VirtialBox vind ik alleen probleem meldingen over VirtualBox-qt, vind ik best bijzonder.

Als vast bedankt.
Groet,
Dick
« Laatst bewerkt op: 2020/06/11, 20:05:01 door zdkdick »

Offline wowo

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/11, 15:19:14 »
Ah,  bovenstaande verhaal maakt het voor mij nu wat duidelijker.
Ik werk echter niet met Linux Mint en ik heb in VirtualBox ook geen "90 dagen Windows" versie maar een legale Windows.
Dat verhaal heb je waarschijnlijk van de website "Makkelijke Linuxtips"?
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html

Ik zit nu nog met drie vragen.
1 heb ik de juiste Guest gekomen?
2 Steeds of regelmatig is er in W10 nog een gebruiker, wat ik vreemd vind. Hoe controleer ik dat?
3 Bij VirtialBox vind ik alleen probleem meldingen over VirtualBox-qt, vind ik best bijzonder.

Op bovenstaande vragen heb ik dan ook, helaas geen antwoord.
Misschien dat anderen je daarmee kunnen helpen?

Waarschijnlijk zal dit topic verplaatst gaan worden naar "Andere distributies", want Linux Mint is nl geen Ubuntu (wel grotendeels gebaseerd op..).