Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: behoud van tijdstempels niet toegestaan bij kopieren naar netwerkschijf  (gelezen 3663 keer)

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Beste mensen,

Ik heb in mijn netwerk een harde schijf aan de USB poort van mijn router gekoppeld. Deze heb ik via fstab met:
//192.168.2.1/volume /media/netwerk cifs user,guest,vers=1.0 0 0
als alternatief kan ik hem ook koppelen via:
sudo mount -t cifs //192.168.2.1/volume /media/netwerk -o guest,forceuid,forcegid,vers=1.0

De router hanteert (helaas nog) het SMB1.0 protocol.

Als ik bestanden naar de netwerkschijf kopieer wordt de datum van de bestanden gewijzigd.

Ik heb geprobeerd dit te voorkomen met:
cp -p -r /media/data /media/netwerkMet de  -p optie zou de datum ongewijzigd moeten blijven.

Echter dan krijg ik de foutmelding:
cp: behouden van tijdsstempels van '/media/netwerk/Foto.JPG': Actie is niet toegestaan
Als ik via mijn android telefoon bestanden kopieer naar de schijf dan wordt de datum niet gewijzigd.

Ik heb in Thunar de schijf via ftp benaderd, maar dan worden de data wel weer aangepast.

Kennelijk kan het wel, maar zou ik op een andere wijze de schijf moeten koppelen ... denk ik.

Wie heeft hier inzicht in?

Dank voor een reactie.

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: behoud van tijdstempels niet toegestaan bij kopieren naar netwerkschijf
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/26, 22:37:23 »
 :D :D :D Update:

Door uid=1000 en gid=100 toe te voegen wordt bij het kopiëren de datum wel behouden. Wel wijzigt de "laatst geopend" datum naar een datum in 1970. Maar dat is minder van belang. Als ik grsync gebruik voor het kopiëren gaat zelf de "laatst geopend" datum goed mee.

Ook de rechten/eigenaar/groep van het bestand gaat goed mee.

aanpassing fstab:
//192.168.2.1/volume /media/netwerk cifs user,guest,uid=1000,gid=100,vers=1.0 0 0
aanpassing mount commando:
sudo mount -t cifs //192.168.2.1/volume /media/netwerk -o guest,uid=1000,gid=100,vers=1.0

Mocht iemand zich geroepen voelt, dan hoor ik graag nog wat uid=1000 en gid=100 precies doet (ja, ik weet dat het staat voor user-id en group-id, maar waarom 1000, resp. 100) :D

Ook hoop ik een oplossing voor het "laatst geopend" bij het kopiëren ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/26, 23:39:12 »
User ID 1000 ben je waarschijnlijk zelf.
Dit kan je opvragen met cat /etc/passwd|grep 1000Group ID 100 is de users groep, dit kan je opvragen met getent group |grep 100
Het zijn de eerste user en de eerst groep bij de meeste Linux distributies.

Het bovenstaande was mij niet bekend, ik moest ook (lang) zoeken.
Heb je hier iets aan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/27, 10:33:39 »
Dank je Ron. Het geeft inderdaad de bijbehorende "namen".

Offline poj

• Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/03, 15:20:15 »
met "id" kun je ook eea aan gegevens opvragen over UID en GID
id      # geeft alle actuele UID en GID gegevens
id -u   # geeft gegevens over UID
id -g   # geeft gegevens over GID

gevonden via hier