Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities verplaatsen / verwijderen  (gelezen 1578 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Partities verplaatsen / verwijderen
« Gepost op: 2020/02/09, 22:30:14 »
Hallo forum,

Ik heb een vraag. Ik heb een multibootopstelling met 3 distro's. Die op sda1 wil ik vervangen door die op sda5. Kan dat? Op sda1 staat natuurlijk het MBR (zij het verborgen). Dus gewoon sda1 verwijderen en sda2 / sda5 opschuiven gaat hem niet worden. Ik heb wel wat gevonden: https://help.ubuntu.com/community/MovingLinuxPartition, maar dat is 2 jaar oud en lijkt meer werk dan herinstalleren. Kan iemand mij adviseren?

Mark

« Laatst bewerkt op: 2020/02/09, 22:31:45 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities verplaatsen / verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/10, 11:22:20 »
Partities verplaatsen is een zeer langdure operatie die nog wel eens vast loopt na meerdere uren. En dan moet je nog je opstartmenu herconfigureren, enz. Te vermijden dus. Die sda5 zou ik laten staan. Als je het besturingssysteem op sda1 niet meer nodig hebt, dan kan je op sda1 een ander besturingssysteem installeren of die partitie voor dataopslag gebruiken.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Partities verplaatsen / verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/10, 18:34:11 »
OK bedankt Vanadium. Leek me al een gedoe. Tis alleen jammer dat ik Xubuntu op sda5 net helemaal naar mijn zin had ingericht. Zie de groene achtergrond, ik ben dat grijs beu   :D

Begrijp ik goed dat het MBR vooraan in sda1 zit, maar door GParted niet wordt getoond? Of valt het buiten de partities, omdat het 'ervóór' zit?

(Ik stelde de vraag eigenlijk om wat meer kennis te krijgen. Ik heb veel gegoogeld, maar vond geen specifiek antwoord op wat ik zocht.)

Hartelijk bedankt voor je onvermoeibare, kundige en vriendelijke adviezen! Net als Pjotr ben je onmisbaar, haha.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities verplaatsen / verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/10, 21:33:20 »
Tis alleen jammer dat ik Xubuntu op sda5 net helemaal naar mijn zin had ingericht. Zie de groene achtergrond, ik ben dat grijs beu   :D
Dan heb je mij niet helemaal goed begrepen. Die Xubuntu staat daar goed! Mijn advies was: partitie niet veranderen en je favoriete Xubuntu mooi op sda5 laten staan. Met die sda1 kan je dan iets anders doen, een andere distributie op zetten of eenvoudig voor dataopslag gebruiken.

De MBR zit niet in een partitie, maar omvat de allereerste 512 bytes op de harde schijf. In die 512 zit de bootloader, maar ook de partitietabel. Op linuxsystemen met Grub is die bootloader al een een stukje van Grub. Dit stukje schakelt door naar het meer uitgebreide gedeelte van Grub dat in de /boot folder zit van het systeem van waaruit Grub werd installeerd.

Dat is zoals het vroeger was, echter. Tegenwoordig hebben we de nieuwere GPT partitionering. Daar zit de bootloader in de EFI systeempartitie, een kleine, in fat32 geformatteerde partitie die je (als beheerder) vindt als /boot/efi/EFI. En dergelijke harde schijf heeft geen MBR meer.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Partities verplaatsen / verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/10, 22:34:50 »
Dan heb je mij niet helemaal goed begrepen. Die Xubuntu staat daar goed! Mijn advies was: partitie niet veranderen en je favoriete Xubuntu mooi op sda5 laten staan. Met die sda1 kan je dan iets anders doen, een andere distributie op zetten of eenvoudig voor dataopslag gebruiken.

De MBR zit niet in een partitie, maar omvat de allereerste 512 bytes op de harde schijf. In die 512 zit de bootloader, maar ook de partitietabel. Op linuxsystemen met Grub is die bootloader al een een stukje van Grub. Dit stukje schakelt door naar het meer uitgebreide gedeelte van Grub dat in de /boot folder zit van het systeem van waaruit Grub werd installeerd.

Dat is zoals het vroeger was, echter. Tegenwoordig hebben we de nieuwere GPT partitionering. Daar zit de bootloader in de EFI systeempartitie, een kleine, in fat32 geformatteerde partitie die je (als beheerder) vindt als /boot/efi/EFI. En dergelijke harde schijf heeft geen MBR meer.

Jawel hoor, ik had je prima begrepen, ik laat de boel de boel. Ik had het alleen 'netter' gevonden als Xubuntu vooraan stond. Soort dwangneurose, denk ik  :)

Dank je wel voor de verdere uitleg. Het gaat hier om een oude bak, die HP6930, dus niks GPT en EFI. Ik sluit het topic af.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partities verplaatsen / verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/11, 09:48:50 »
Ik had het alleen 'netter' gevonden als Xubuntu vooraan stond. Soort dwangneurose, denk ik  :)
Dan moet je de GRUB gebruiken van de Xubuntu installatie.
Aangenomen, dat je hardeschijf sda is, type je in de terminal van Xubuntu:sudo grub-install /dev/sda
sudo update-grub
Meer is niet nodig hiervoor.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/11, 09:50:25 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities verplaatsen / verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/11, 12:00:40 »
@Ron, een belangrijke inderdaad: Grub in de bootloader moet verwijzen naar een bestaande /boot partitie. Je installeert en beheert Grub dus vanuit een besturingssyteem dat in gebruik is (en alleen vanuit dat besturingssysteem).

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Partities verplaatsen / verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/11, 23:16:42 »
Natuurlijk heren, zo heb ik het ook geregeld. Alleen, in pakweg GParted zie je dat de grub-beheersende installatie niet bovenaan staat. Dat is alles
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Partities verplaatsen / verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/28, 22:12:24 »
Voor wie het interesseert: ik heb een elegante, redelijk snelle manier gevonden om voor elkaar te krijgen wat ik wilde.

Ik heb Xubuntu op sda1 geïnstalleerd, en daarna simpelweg de /home van de installatie op sda5 gekopieerd naar de installatie op sda1 (na eerst de /home van sda1 te hebben leeggemaakt). Werkt perfect; die nieuwe installatie is nu een perfecte kopie (met alle instellingen en veranderingen) van de installatie op sda5 (op een paar programma's na die ik moest herinstalleren), en daarna heb ik sda5 opgeheven met Gparted.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/28, 22:13:58 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21