Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgrade digikam  (gelezen 2436 keer)

Offline miel

• Lid
upgrade digikam
« Gepost op: 2020/01/17, 09:38:29 »
L.S.
Na upgrade van Digikam heb ik de vorige versie  4.5.6  verwijderd. De nieuwe versie 6.4.0 geinstalleerd maar  6.4.0. kan ik niet starten.

Kan iemand mij helpen om Digikam 6.4.0 op te starten?
MVG Miel

Offline Jenske

• Lid
Re: upgrade digikam
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/17, 09:58:52 »
Aangeven hoe je 6.4 hebt geïnstalleerd - bij mij is het 6.3 in Ubuntu 19.10 in een zgn. snap-pakket.
Ik vind het ook wel wat verwarrend soms, maar je kan een programma in Ubuntu (minstens) op 2 verschillende manieren installeren: ofwel via de zgn. repositories -- DK staat daar nog op versie 4 -- of via een zgn. snap -- dan draait heel het programma in zijn eigen afgesloten onderdeel op de computer.
Maar het is belangrijk dat je aangeeft hoe je DK hebt geïnstalleerd.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/17, 10:23:18 »
En omdat ik zelf een versie 6.3 had "draaien" en ben gaan kijken op de snaps, waar versie 6.4 stond, heb ik die gedownload en ... kreeg die, net zoal bij u, niet aan de praat.
Ben wat opzoekingswerk gaan doen en blijkbaar is het probleem gekend. Heeft iets te maken met het snap-systeem. Blijkbaar ontbreekt er ergens een library in "het" snap-systeem op je computer*

Als je wil knutselen, kan je eventueel verder met onderstaande?
https://forum.snapcraft.io/t/missing-shared-library-for-digikam/13674/9

*Ik druk me wschl. té amateuristisch uit, maar ik ben geen echte IT'er ;-)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/17, 10:27:02 »
Digikam bestaat ook als een appimage. Dat is misschien veruit de gemakkelijkste en veiligste manier om de laatste versie op eender welke Ubuntu versie te installeren.

« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/17, 15:25:44 »
AppImage, mee eens. Heb hier v7.0.0b draaien en dat is een "echte bèta" ;)

Offline miel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/17, 16:31:38 »
Ik heb van de officiele site de 64 bits Linux appimage gedownload en vervolgens via het Ubuntu soft ware centre geinstalleerd. Er staan nu dus twee versies in het software centre  de 4.5.6. en de nieuwe  6.4.0

Dit probleem is niet nieuw voor mij want ik heb het een handvol jarengeleden ook al eens ondervonden. 
Ik weet niet zeker of wat ik nu zeg, juist is maar ik heb gelezen dat het essentieel is dat je eerst de oude versie helemaal moet verwijderen en pas daarna de nieuw versie installeren. Klinkt dat logisch? Ik denk het wel maar de oude versie laat zich niet zomaar verwijderen met synaptic package manager.  Uit veiligeids overweging heb ik de oude versie niet compleet verwijderd want ik wil niet zonder Digikam komen te zitten.
Ik ga het nu toch maar proberen en ik zal laten weten hoe het afloopt.
MVG Miel

« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/17, 17:13:19 »
Hallo, algemeen probleem met verschillende versies is dat versie N van een zeker programma bepaalde bibliotheken (zeg maar hulpprogramma's) gebruikt en versie N+1 diezelfde bibliotheken maar vaak van een nieuwere versie. Dat kan door elkaar gaan lopen, ofwel conflicten geven. Ook kan het zijn dat de onderliggende database van Digikam vernieuwd is en daardoor niet meer de gegevens uit de oude DB kan lezen.

Hoeft niet per se te gebeuren, maar de kans dàt het gebeurt is zeker aanwezig. Daarom, als je twee versies van hetzelfde programma wilt installeren, moet je altijd goed weten wat je doet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/18, 12:52:40 »
De appimage staat volledidig los van enige mogelijke andere versie die geïnstalleerd is. Een applicatie die je uitvoert vanaf een appimage  is helemaal geïsoleerd in zijn eigen "zandbak". Geen enkel probleem om naast die appimage een andere versie te hebben via de reguliere softwarebronnen of via het Snap systeem. Ook voor Snaps kan je verschillende versies naast elkaar hebben, want ook die zijn geïsoleerd.

Geen probleem dus om de oude versie niet te verwijderen. Als die zich echter "niet laat verwijderen", dan is dat niet normaal en heb je mogelijk een probleem in je pakketbeheer.

« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/18, 13:02:04 »
Ben wat opzoekingswerk gaan doen en blijkbaar is het probleem gekend. Heeft iets te maken met het snap-systeem. Blijkbaar ontbreekt er ergens een library in "het" snap-systeem op je computer*

Ik weet niet of het hier in dit geval een passende reactie is.
Maar mijn ervaring is dat in zulke gevallen Ubuntu daarna zelf ziet dat er iets mist en het na een volgende (handmatige) update van Ubuntu alsnog werkt.
En soms is een herstart genoeg (of om een benodigde update te forceren).
En dat lost voor mij heel vaak zo iets op.

Mijn algemene advies.
Voor je gaat rommelen (en verpesten?) als zo iets niet werkt. Herstart altijd eerst je pc, en doe een handmatige update.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/18, 13:15:09 »
Heb inmiddels versie 6.4 geïnstalleerd van een appimage, zoals @Vanadium ook al suggereerde in één van de voorgaande posts.

En dan het appimage uitvoerbaar gemaakt volgens het schema dat (erg duidelijk) wordt uitgelegd in ...https://www.youtube.com/watch?v=7vl-R3Mks-E

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2020/01/18, 13:37:12 »

Ik weet niet of het hier in dit geval een passende reactie is.
Toch wel. De Ubuntu snaps zijn zeker niet altijd in orde, en het gebeurt wel eens meer dat een bepaalde snap eenvoudig niet werkt. Kwaliteitscontrole van een Snap ligt vooral bij de auteur van het programma. Bij een gewoon apt pakket is er altijd ook een (in vele gevallen welliswaar zeer minimal) controle van de Ubuntu ontwikkelaars.

« Reactie #11 Gepost op: 2020/01/19, 15:36:00 »
Dat ook.
Maar waar ik meer algemener op doelde is dat het nog vaker voor komt dat Ubunte ook (begrijpelijk) zijn pakketten moet aanpassen/afstemmen om vernieuwde (ook deugdelijke) pakketten tekunnen laten werken.

Soms werkt een nieuw pakket over de hele pc en wordt het niet binnen een gebruiker geactiveerd. Blijf je dan in de gebruiker, zonder herstart, dan wordt het pakket ook niet in Ubuntu geactiveerd en werkt het ook (nog) niet.

Met taalpakketten bijvoorbeeld heb ik dat regelmatig gehad. En bv ook met hardware als printers en dergelijke.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #12 Gepost op: 2020/01/19, 22:15:29 »
De appimage staat volledidig los van enige mogelijke andere versie die geïnstalleerd is.
Ja Vanadium, ik las het bericht niet goed, dacht dat het over normale geïnstalleerde versies ging. Met Appimages heb je inderdaad geen problemen als je meerder versies naast elkaar wilt draaien. Excuses voor de ruis.