Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 Focal Fossa  (gelezen 114944 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #100 Gepost op: 2020/03/22, 08:49:28 »
Met een extensie kun je die in het toppanel plaatsen. In feite is het een snelkoppeling naar Instellingen -> Geluid:

Dank je. :)

Dus weer een extensie installeren om iets terug op z'n plaats te krijgen alleen omdat de Ubuntu dev's iets aangepast hebben. Dat vind ik een beetje jammer en zou zoiets standaard meegeleverd moeten worden in de settings. Ik ben nog aan het denken waar ik voor opteer maar aangezien Ubuntu 20.04 zwaarder uitvalt in RAM gebruik (1.5 GB idle) gaat mijn keuze eerder uit naar Fedora 32 daar deze ietsje minder verbruikt (944 MB idle) na het laden van de desktop in de live sessie. Misschien ga ik ze beiden gebruiken aangezien ik toch twee laptops heb. Het blijft in ieder geval leuk met distro's bezig te zijn en de ontwikkelingen te volgen. :)

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #101 Gepost op: 2020/03/22, 19:36:34 »
Mee eens, zonder het icoon komt het erg zakelijk over (wat blijkbaar ook de bedoeling is).

Fedora 32 Beta ondervindt in deze fase dezelfde extensie problemen als Focal Fossa. Daarom maar Plank geinstalleerd.



In beide distributies mis ik nog de mogelijkheid om vensterknoppen uit te schakelen. Of is het naar elders verplaatst?
Voorheen was dat hier mogelijk:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #102 Gepost op: 2020/03/23, 11:07:03 »
Dit zat steeds, en nog altijd wellicht, onder Venster-titelbalken.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #103 Gepost op: 2020/03/23, 14:53:21 »
Jij bedoelt de minimalisatie- en maximalisatie tekens wel of niet tonen.
Ik bedoel de vensterknoppen in het toppanel uitschakelen wanneer men met een dock werkt, die zijn dan niet nodig.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #104 Gepost op: 2020/03/23, 15:13:08 »
Jij bedoelt de minimalisatie- en maximalisatie tekens wel of niet tonen.
Ja. Dat had ik verstaan onder "vensterknoppen".
Citaat
Ik bedoel de vensterknoppen in het toppanel uitschakelen wanneer men met een dock werkt, die zijn dan niet nodig.
Geen idee wat je daarmee bedoelt. In Gnome Shell noch in Ubuntu zijn er vensterknoppen in de topbalk. Je moet al een extensie installeren (Dash to Panel, of ook andere) om er in de topbalk te krijgen. Ook in je schermafdruk zie ik je vensterknoppen niet, tenzij je die knop "Terminalvenster" bedoelt? Dat is het Applicatiemenu, en zal zich aanpassen naargelang de actieve toepassing. Vroeger kon je die in Tweaks uitschakelen, maar nu heb je daar wellicht weerom een extensie voor nodig.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #105 Gepost op: 2020/03/23, 15:30:06 »
Ook in je schermafdruk zie ik je vensterknoppen niet, tenzij je die knop "Terminalvenster" bedoelt? Dat is het Applicatiemenu, en zal zich aanpassen naargelang de actieve toepassing. Vroeger kon je die in Tweaks uitschakelen, maar nu heb je daar wellicht weerom een extensie voor nodig.

Exact, in de afbeelding zie je dat de terminal is gebruikt en er daardoor een vensterknop (window button) in het toppanel verschijnt.
Ik vermoed inderdaad dat er een extensie is - of wordt gemaakt - die het uitschakelen mogelijk maakt. Een zoektocht bij extensies leverde nog niets op.
Of de vertrouwde keuze in Tweaks wordt later alsnog toegevoegd.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #106 Gepost op: 2020/03/23, 16:26:56 »
De koers van Fedora met standaard vanilla Gnome vind ik consequenter.
Canonical houdt nog steeds een pseudo Unity koers aan die wringt bij mij.

Als Canonical met Ubuntu consequent is, zou men de Dash meer standaard eigenschappen mogen geven.
De Dash heeft voor mij meerwaarde als het standaard slim verborgen kan worden, het standaard applicaties kan minimaliseren / maximaliseren (sluiten kan al).
Het toppanel hoort mijns inziens ook simpel instelbaar te zijn om het slim te verbergen.
In Tweaks hoort dat mogelijk te zijn. Het (teveel) overlaten aan extensies - door derden gemaakt - ervaar ik als risicovol en niet gebruiksvriendelijk.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #107 Gepost op: 2020/03/23, 16:43:41 »
Dat is geen gewone "Window button", maar het applicatie menu. Er komen er géén bij als je meerdere vensters opent - de knop verandert om het actieve venster weer te geven. Er was een periode waar je dit via Tweaks kon afzetten (d.w.z., verplaatsen naar een knop binnen de app), maar sedert ze het applicatie menu aan het afschaffen zijn, kun je het nog moeilijk wegkrijgen van de top balk  :|

Ubuntu heeft zijn eigen "take" op de desktop. Niets mis mee, want sommigen vinden dat beter dan standaard Gnome Shell.

Ook met Ubuntu heb je keuze. Installeer "gnome-session" en je hebt een standaard Gnome sessie, die met standaard Adwaita gethemed is. Dat is trouwens de sessie waar ik op leef  =D

De rest is inderdaad duiken in dconf-editor of extensies installeren. Onder de instellingen van Dash to Dock kan je de dash "slim" doen verbergen, of doen minimaliseren. De topbalk kan je "slim" verbergen met een extensie.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #108 Gepost op: 2020/03/23, 17:46:53 »
Je uitleg over de zogenaamde vensterknoppen is duidelijk. Het mag niet zo genoemd worden en heeft ook niet de eigenschappen van een vensterknop.

Hier heb ik gnome-session en Plank geinstalleerd en toegepast.
Maar in Synaptic zie ik ook vanilla-gnome staan. Waarin verschilt dat met gnome-session?


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #109 Gepost op: 2020/03/24, 06:34:23 »
Ubuntu heeft aanpassingen gedaan aan de gnome desktop zoals het thema, de iconen, Ubuntu Dock etc. De vanilla gnome desktop is volgens mij de Gnome desktop omgeving zoals hij standaard is, zonder extra poespas. Zoals je bijvoorbeeld hebt kunnen zien in Fedora.

P.S.: voor wat betreft de dash to dock of dash to panel extensie, deze zijn nog niet compatible en up to date gebracht naar Gnome 3.36, vandaar dat ze niet werken. Wanneer dat gaat gebeuren weet ik niet maar ik hoop toch snel, niet dat deze projecten straks verlaten zijn door de ontwikkelaar van de extensies want dan staan we te kijken. Ik ben zelf een liefhebber van Dash To Dock namelijk.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/24, 06:47:47 door Maik »

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #110 Gepost op: 2020/03/24, 14:43:01 »
Hier heb ik vanilla Gnome geïnstalleerd. Zoals je ziet is - identiek aan Fedora - het luidspreker icoontje inderdaad in de systeembalk aanwezig:

« Laatst bewerkt op: 2020/03/24, 14:56:37 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #111 Gepost op: 2020/03/24, 15:46:06 »
Het inlogscherm (vanilla gnome) met het keuze icoontje ziet er nu zo uit. Elders wordt er gemopperd dat de plaatsing van het icoontje te weinig opvalt:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #112 Gepost op: 2020/03/24, 19:13:29 »
Hier heb ik vanilla Gnome geïnstalleerd. Zoals je ziet is - identiek aan Fedora - het luidspreker icoontje inderdaad in de systeembalk aanwezig:
Yep, zoals ik al zei, Vanilla Gnome is Gnome zoals 'm is zonder aanpassingen. Dat is niet alleen in Fedora zo maar ook Debian levert de Gnome zoals 'm standaard is.
Op de Gnome website zie je dat ook in screenshots: https://www.gnome.org/

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #113 Gepost op: 2020/03/25, 17:24:09 »
Gnome 3.36 is gearriveerd.
Het betekent (nog) niet dat extensies gebruikt kunnen worden.
Meerdere keren per dag komen er updates binnen. Men werkt duidelijk richting de beta versie (volgende week):

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #114 Gepost op: 2020/03/25, 17:56:24 »
Degenen die voorkeur hebben voor vanilla Gnome: het inlogscherm lijkt aangpast wat betreft kleur en vorm.
Ik weet niet of de witte weergave komt door het door mij ingestelde Numix thema:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #115 Gepost op: 2020/03/25, 19:42:56 »
Toch even vermeldenswaardig:

Focal Fossa Cinnamon minimal - gemaakt met het server ISO - heb ik verwijderd en de nog niet officiële Cinnamon Remix 20.04 unstable distributie heeft de plaats als gastheer ingenomen.
Tot het Focal Fossa netboot ISO beschikbaar is, wil ik het graag meenemen in mijn ervaringen omdat de inspanningen van het ontwikkelteam indruk op mij heeft gemaakt.
Later wil ik het volgen in VMware: zie topic

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #116 Gepost op: 2020/03/30, 17:43:52 »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #117 Gepost op: 2020/03/31, 16:04:56 »
Sinds vandaag heeft de kernel een update gekregen.
De daarbij benodigde kernel headers ontbreken nog om VMware werkende te krijgen.
Het volgen van de ontwikkelingen van Focal Fossa daily build in VMware staat voor mij dus even stil omdat Focal Cinnamon Remix de gastheer is:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #118 Gepost op: 2020/03/31, 20:02:04 »
Na wat zoeken in Synaptic blijken de kernel headers gewoon beschikbaar te zijn.
De oude dus verwijderd en de nieuwe geïnstalleerd, en zie hier, het werkt weer.  8-)



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #119 Gepost op: 2020/03/31, 20:32:24 »
In Focal Fossa was het helemaal makkelijk. Daar werd die opruimactie meteen aangeboden.  :)

Ik zie ook dat ik de lokale tijd moet aanpassen:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #120 Gepost op: 2020/04/02, 22:11:59 »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #121 Gepost op: 2020/04/02, 22:32:15 »
How to Upgrade to Ubuntu 20.04 (Beta) Right Now
Ik dacht dat een upgrade altijd ten zeerste werd afgeraden ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #122 Gepost op: 2020/04/02, 23:06:06 »
Citaat
Ik dacht dat een upgrade altijd ten zeerste werd afgeraden ...
Soms wel heb het nu gedaan vanuit 19.10 in Vmware en ja ook pech!Ben er ook helemaal geen voorstander van ;)denk wel dat het ook staat in EvC zijn link staat?
Kreeg dit...

Vind het natuurlijk niet erg wachten tot 23 april dan maar ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #123 Gepost op: 2020/04/03, 01:50:31 »
In een ver verstopt Ubuntu-hoekje vond ik het Focal Netboot (mini) ISO en heb daarmee met succes Focal Cinnamon-core als gastheer geïnstalleerd.
Het is geen officiële download-link. Alles was dus op eigen risico (wel eerst getest in VMware).

De methode om het te maken is identiek aan deze uitleg.

Het resultaat:
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

nahjo

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #124 Gepost op: 2020/04/03, 10:03:13 »
How to Upgrade to Ubuntu 20.04 (Beta) Right Now
Ik dacht dat een upgrade altijd ten zeerste werd afgeraden ...
Kan je doen als je een goede back-up hebt. Maar upgrade naar een Beta is vragen om problemen (en soms wil men die gewoon)  ;)