Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke rooter is geschikt?  (gelezen 6125 keer)

Offline Cme

• Lid
Welke rooter is geschikt?
« Gepost op: 2019/10/20, 15:34:02 »
Wie kan mij zeggen welke rooter geschikt is?

Mijn rooter kan niet geupdate worden, de laatste is van 2008. 2 rooters hier in de omgeving zijn sterker dan die ik heb, en ik woon niet eens in een flat.

Ergens op dit Forum staat dat het bv. belangrijk is dat je de rooter per kabel kunt instellen, dat is niet bij iedere rooter mogelijk.

- Zijn er meer van dit soort tips; waar moet je op letten voor een veilige doorgifte van het Wifi signaal?
- Zijn er die alleen met Windows werken (en niet met Linux)?

bvd
P.s. Er is een modem met Wifi mogelijkheid maar dat gedeelte heb ik uitgeschakeld, naar advies op dit Forum
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Welke rooter is geschikt?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/20, 15:51:06 »
Het probleem van andere routers in de omgeving kun je vaak ondervangen door een minst gebruik kanaal in te stellen op jouwe. De meeste routers hebben wel een functie ingebouwd dat je je omgeving kunt zien, en anders kun je dit altijd nog met je pc of desnoods even met een android-wifi-app.

Linksys router welke naar wens werkte.

Wat betaalbare sitecom's in huis gehad, ook naar volle tevredenheid.

Waar we nu op werken doet er even niet toe (veiligheidsoverwegingen).
Als je router als herkenningsnaam het merk/type van je router voert adviseer ik ook dringend deze naam te wijzigen. Anders veel te handig voor 'zij die binnen willen dringen' ivm eventuele bekende backdoors.

Ook nog netgeartjes gehad, vaak erbij als tweede router voor een gastnetwerk.
Dat was leuk. Waren kpn-dedicated routertjes waar niemand meer iets mee kon en daardoor spotgoedkoop tweedehands te koop waren (denk hierbij aan maximaal 5 euro =D ).
Maar na flashen waren ze weer prima bruikbaar. ;)

Ik moet ook bekennen dat ik aan een router liefst zo min mogelijk uit geef.  :-[ Ik heb ze ook altijd gebruikt gekocht en soms geflashed ter verbetering, en toch altijd prima systeempjes ter beschikking gehad.
En ik gebruik al helemaal niet de router van mijn provider (veiligheidsoverwegingen). Die is toegewezen aan gebruik door gasten, en heb om die reden (gastgebruik) ook altijd twee routers gehad om prive-netwerk en gasten gescheiden te houden (veiligheidsoverwegingen). Wel grappig, op dit moment heb ik twee vaste wifi-toegangen beschikbaar (prive+gasten), en dan kan ik op die van de provider ook nog een extra gast-wifi instellen, en ook nog een tijdelijke wifi die we aan zetten op verjaardagen e.d.. 4 gescheiden wifi-toegangen dus. Nog nooit zo veel gehad. :D

Let bij de aanschaf goed op hoeveel intern geheugen de router heeft. Sommigen hebben laag en sommigen hebben hoog. Hoog is vaak wel vereist als je wilt gaan flashen met tomato of zo.
Goede beveiliging en hoge snelheid zijn wel hoofdzakelijk de belangrijkste overwegingen.
Nu voor het eerst een met een extra externe grotere antenne voor een sterker signaal, en ik moet zeggen dat dat wel goed bevalt.
Routers worden hier ook ingesteld zodat de kids beperkt wifi beschikbaar hebben ivm schooltijden e.d. en niet hele nachten gaan liggen netflixen. Tijdschema-instellingen beschikbaar hebben kan dus soms handig zijn.
Verder voldoet elke router wel, zeker als je kanaal in kunt stellen (vrijwel altijd) en liefst nog wat meer opties. Ik kwam er eigenlijk nog geen tegen waar je te weinig mee kunt.

Ik hoop dat je er weer wat mee kunt. Succes met je zoektocht.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/20, 16:07:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline atomos

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/20, 16:04:45 »
Oke, Je hebt routers en routers, afhankelijk van wat je wilt, wat het mag kosten.Tot nu toe ben ik altijd opzoek gegaan naar prijzen van routers tussen de 70 tot 120 euri en vooral waar je ook een alternatieve firmware op kunt zetten.Slechte verbindingen met een wifi apparaat is vaak storing/interferentie/plaatsing van de router.Storing: magnetron o.a.plaatsing - muren, plafon, vlak naast de router van de burenInterferentie - last hebben van andere routers.
interferentie en last hebben van kun je meer dan 50% opheffen., je router op een ander kanaal zetten en/of een andere plek geven.loop eens door je huis heen met wifi analyzer en kijk op 2.4 GH en 5GH of er veel overlap is en of je die kunt verschuiven met een ader kanaal kiezen.
Indien dat niet makelijk of niet gaat dan zou je toch een wat duurdere router moeten kiezen van vaak meer dan 100 euri.. er zijn er die goed koper zijn.. maar dan moet je echt gaan testen.Een router waar je een andere firmware op kunt zetten.. er zijn wat goede tot betere dan de orginele firmware te verkrijgen.Neem er 1 met minimaal 3 externe antenes die je kunt richten en zet die in de buurt waar je wifi het meest gebruikt.
Oja, je kunt routers krijgen (illigaal in nederland) met speciaal meer zend vermogen, je kunt dan een heel eind weg ontvangen.. die zou je kunnen gebruiken, blaas je de buren helemaal weg. of ze het leuk vinden ???
Ik zelf gebruik een R7000 met
Xwrt-Vortex Asuswrt-Merlin firmware
Werkt heel goed en makelijk in te stellen. 
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/20, 16:22:54 »
Slechte verbindingen met een wifi apparaat is vaak storing/interferentie/plaatsing van de router.Storing: magnetron o.a.plaatsing - muren, plafon, vlak naast de router van de buren Interferentie - last hebben van andere routers.

Volgens mij loopt dat 'afstand' en 'storing' allemaal niet zo'n vaart.
Nagenoeg altijd twee wifi-routers (met nu dus zelfs 4 aparte wifi-zenders) in dezelfde meterkast gehad op amper een meter van elkaar, en er nog nooit problemen mee gehad. En dat ook nog met wel 15(?) andere wifi toegangen in de omgeving die hier bereik hebben.
Altijd prima en storingsloos bereik.

Kanaalkeuze is het belangrijkste!
En nee, je moet geen kooi van Faraday achtige omstandigheden gaan opzoeken. ^-^ Al is een meterkast met stroom- gas- en waterleidingen en zusterrouter eigenlijk niet echt ideaal te noemen .... doch probleemloos.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/20, 16:29:17 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline atomos

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/20, 17:19:49 »
Slechte verbindingen met een wifi apparaat is vaak storing/interferentie/plaatsing van de router.Storing: magnetron o.a.plaatsing - muren, plafon, vlak naast de router van de buren Interferentie - last hebben van andere routers.

Volgens mij loopt dat 'afstand' en 'storing' allemaal niet zo'n vaart.
Nagenoeg altijd twee wifi-routers (met nu dus zelfs 4 aparte wifi-zenders) in dezelfde meterkast gehad op amper een meter van elkaar, en er nog nooit problemen mee gehad. En dat ook nog met wel 15(?) andere wifi toegangen in de omgeving die hier bereik hebben.
Altijd prima en storingsloos bereik.

Kanaalkeuze is het belangrijkste!
En nee, je moet geen kooi van Faraday achtige omstandigheden gaan opzoeken. ^-^ Al is een meterkast met stroom- gas- en waterleidingen en zusterrouter eigenlijk niet echt ideaal te noemen .... doch probleemloos.
Mijn ervaringen zijn wat anders  =D
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/20, 22:28:04 »
Oh en als je 2.4ghz gebruikt: ondanks dat er 12 kanalen zijn, zijn er maar 3 echt van belang, namelijk kanaal 1,6 en 11. De rest heeft zo'n overlap met deze 3 dat ze niets toevoegen. Je zult zien dat in je buurt een over groot deel op kanaal 1 zit een misschien nog een stel op kanaal 6. Kanaal 11 is dan misschien een goede keus. Op 5ghz is het echter weer heel anders.

Antwoord op je andere vraag: of je nou Windows draait, OSX, Android of Ubuntu, het heeft allemaal geen invloed op je router. Maw, er zijn geen routers die alleen met Windows werken.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/20, 22:32:22 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/21, 14:47:26 »
Oh en als je 2.4ghz gebruikt: ondanks dat er 12 kanalen zijn, zijn er maar 3 echt van belang, namelijk kanaal 1,6 en 11. De rest heeft zo'n overlap met deze 3 dat ze niets toevoegen.

Net hoe je het bekijkt.
Als de rest overlap heeft, waardoor iedereen op 1, 6 en 11 gaat zitten, kiest niemand voor 2, 3, 4 of 5. Juist hierdoor zou een keuze voor 3 of 4 juist prima zijn want dan komt de overlap met naastgelegen kanalen geheel niet bij 1, 6 of 11 in de buurt.
Hetzelfde geldt dan ook voor 8 en 9.
Dus als je het zo bekijkt zouden 1, 3, 4, 6, 8, 9 en 11 prima keuzes zijn en zouden 2, 5, 7, 10 en 12 afraders zijn.
Wat boeit een overlap van 8 met 7 en 9 als op die kanalen ook niemand zit?

Echter  =D als (zoals jij ook stelt dat het vaak is) niemand in je omgeving op 11 zit en 6 het hoogst gebruikte is (want iedereen op 1 en 6) en alles daarboven ongebruikt dan is er van die 6 ook weer geen overlap met 7 t/m 12, en zouden juist dat ook weer prima keuzes zijn met 11 of zelfs 12 natuurlijk als meest gunstige. Dan zijn slechts alleen 2 en 5 in zijn algemeenheid afraders.

Het hangt dus helemaal van de plaatselijke situatie af. Dus gewoon even kijken op welke kanalen de buurt vooral zit en dan de gunstigste 'hoek' kiezen.
 =D
« Laatst bewerkt op: 2019/10/21, 14:52:38 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/21, 16:00:24 »
Inderdaad afhankelijk van je budget, persoonlijke voorkeuren (welke snelheid/wifi standaard), lokale situatie (bv. betonnen vloeren, grootte van het huis, positie v/d router), etc heb je veel keuze.

Ikzelf ben bewust voor een tweedehands router gegaan waarop ik OpenWRT gezet heb. (https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106051.0)

Overige info: https://nl.hardware.info/artikel/8959/openwrt-op-je-router-custom-firmware-onder-de-loep

Voor mij werkt dit tot dusver prima en niet meer afhankelijk van de router fabrikant qua (veiligheids)updates.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/22, 23:07:53 »
Zorg dat je een router koopt die nog ge-update wordt de maker van de router, dus als je een oude model koopt, dan gaat dit misschien sneller stoppen dan je denkt.
En koop niet te goedkoop, google flink op reviews.

Natuurlijk als je deze kunt flashen naar een open source firmware is voordelig, voor de toekomst.

Als hardware hebt die niet geupdate wordt, en toch online moet, kijk naar " 3 dump routers",
google hier op. Dan kun je je hardware scheiden, in veilige hardware, en onveilige hardware.
Je hebt hier 3 routers nodig, maar daarna geen onderhoud meer, behalve dan updates voor de routers.

Offline Cme

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/23, 15:34:10 »
Dank jullie voor al jullie uitgebreide reacties en aanbevelingen, mijn reactie is laat maar ben er wel mee aan de slag gegaan;
Jullie hebben het over 2-de-hands en dergelijke maar ik ben daar niet op uit (Ik weet niet wat 'flashen' is maar begrijp van dit forum dat het riskant is te doen: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97912.msg989312#msg989312 (dus begin ik daar liever niet aan))

Hoewel ik een dure ook niets vind, heb ik er een gevonden die iets minder dan €150,. kost en diverse mogelijkheden heeft, zoals
    +Er is up-to-date firmware beschikbaar, kan tevens automatisch worden geïnstalleerd
    +Gastnetwerk
    +Downloaden gaat snel (2,4 GHz-band)
    +Uploaden gaat sel (2,4 GHz-band)
    +Downloaden gaat snel (5 GHz-band)
    +Ouderlijk toezicht mogelijk
    +Tijdschema mogelijk
    +Ondersteuning voor mesh

Oja, ik noem vooralsnog geen merk want dat schijnt risico's te geven. citaat Partyrabbit:
Citaat
Waar we nu op werken doet er even niet toe (veiligheidsoverwegingen).
en SSID vervangen, ontdoen van merknaam, wat mij bekend is.

-Mijn vraag: er zit geen enkele antenne op het apparaat.  Is  het ontbreken van antennes een punt?   Is de straling die ervan af komt dan extra sterk?
Citaat
@atmos had het over minstens 3 antennes die je kunt richten.

« Reactie #11 Gepost op: 2019/10/23, 15:47:51 »
Probeer anders wat reviews  te lezen van de router die je wilt kopen.

Toevallig heb mijn router van Ziggo pas vervangen door een TP-Link (gekocht via marktplaats) omdat het wifi signaal niet sterk genoeg was.

De TP-link heeft 3 antennes en dat geeft een behoorlijk verschil in positieve zin.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #12 Gepost op: 2019/10/23, 23:05:38 »
Toevallig heb mijn router van Ziggo pas vervangen door een TP-Link (gekocht via marktplaats) omdat het wifi signaal niet sterk genoeg was.

Had je een aparte router? Of heb je jouw router achter de ziggo router gehangen?

Hier hangt onze eigen router achter die van de provider.
Met 1 router jaren terug hadden we al amper aanvallen, en die werden ook altijd geblokkeerd.
En sinds we met twee routers werken (ook alweer een tijdje, en sinds niet zo lang met die van de provider) hebben we op de tweede router zelfs nooit meer aanvallen of wat dan ook. De logs blijven schoon. De eerste blokt blijkbaar alles al prima (heeft geen log dus kan ik niet zien). 8-)
De router van de providers is gebruiken wij niet maar is de gasten-wifi.

Antenne kan wel bijdragen, maar is niet doodzakelijk. Onze router heeft een behoorlijk bereik met de extra sterke externe antenne. De wifi van de provider heeft geen antenne, en toch zeker ook geen verkeerd bereik.
- I ♥ Linux -

Offline Cme

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2019/10/24, 10:23:16 »
Heel interessant, Partyrabbit. Jij hebt inzicht op aanvallen? Is het voor een leek als ik ben ook dat inzicht op aanvallen te krijgen?

Kan ik de oude router gebruiken als inzet voor (eventuele) versterking op een andere plek in huis? Of heeft het inzetten van een tweede router meer de functie van een tweede (aparte) Wifi verbinding?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #14 Gepost op: 2019/10/24, 10:42:39 »
Net hoe je het bekijkt.
Als de rest overlap heeft, waardoor iedereen op 1, 6 en 11 gaat zitten, kiest niemand voor 2, 3, 4 of 5. Juist hierdoor zou een keuze voor 3 of 4 juist prima zijn want dan komt de overlap met naastgelegen kanalen geheel niet bij 1, 6 of 11 in de buurt.
Dat zie je verkeerd.
De bandbreedte van een signaal is vele malen groter, dan de kanaalafstand.
Zit je op kanaal 3, dan heb je last van kanaal 1, 2, 4, 5 en 6.
Dat is de reden, om het eerste, het laatste, of het middelste kanaal te kiezen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

swake

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2019/10/24, 12:27:50 »
Ik lees hier dingen over router achter ziggo router hangen .
Gaat het hier om een draadloze ziggo modem met ingebouwde router zoals hier bij ons in Belgie of wat moet ik me daar bij voorstellen ?
Als het om een draadloze modem gaat met ingebouwde router , en men gaat een eigen router gebruiken , moet de ingebouwde router bij de draadloze modem uitgeschakeld worden .
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/

swake

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2019/10/24, 12:33:18 »
Citaat
En sinds we met twee routers werken (ook alweer een tijdje, en sinds niet zo lang met die van de provider) hebben we op de tweede router zelfs nooit meer aanvallen of wat dan ook. De logs blijven schoon. De eerste blokt blijkbaar alles al prima (heeft geen log dus kan ik niet zien). 8-)
De router van de providers is gebruiken wij niet maar is de gasten-wifi.
@Partyrabbit , jij hebt het hier wel over een draadloze modem , waarop iedereen kan surfen , maar men niet op je netwerk kan meesurfen .

« Reactie #17 Gepost op: 2019/10/24, 13:17:04 »
@Partyrabbit , jij hebt het hier wel over een draadloze modem , waarop iedereen kan surfen , maar men niet op je netwerk kan meesurfen .

Ja klopt. Ik heb de routers verschillende netwerk ip's gegeven waardoor er ook twee verschillende gescheiden netwerken ontstaan.
Op die manier houdt je 'gasten' die de ene wifi (-router) van de provider gebruiken weg van je prive-wifi en -netwerk. Wel iedereen moet ongeacht op welke wifi inloggen met een wachtwoord, dus geen enkele wifi staat zomaar open.
Onze core netwerk gedeeltes zijn verre van draadloos. Alles is bewust[1*] bekabelt aangesloten inclusief de desktops, en deze uitgebreide wifi-opzet is slechts een bijkomende feature.
En wij hebben ook zelf nog de optie om bij mogelijke risicogevallen gebruik te maken van het losstaande wifi-netwerkje om ons prive-netwerk buiten schot te houden.

Met als bijkomende voordeel dat als iemand van buitenaf bij je inbreekt deze slechts het eerste (onschadelijke) netwerk binnen is en dan nog niet in de tweede (prive) zit. En zelfs als die tweede doorbroken wordt zijn er ook nog de werkplek firewalls.

Mijn kinderen zijn goed geinstrueerd omtrent hun android telefoons en zijn daar behoorlijk bedreven in geraakt, en ik ondersteun hen daar ook in. Op die manier zijn hun telefoons zelden tot eigenlijk nooit besmet.
Virussen op besmette gasttelefoons (voor mij oncontroleerbaar) kunnen weer niets uitvoeren want zij blijven weer gescheiden van ons prive-netwerk. En eventuele stoute gasten kunnen ook niet gaan donderen.

Dan nog in acht nemend dat de provider wel in 'zijn' router (en dus jouw eerste netwerk) binnen kan, maar dan nog niet in jouw prive netwerk kan.
Waarbij ik ook respect moet betuigen voor de veiligheid van hun apparatuur, want zoals ik al zei: derden aanvallen op ons prive-netwerk zijn er dus niet.

Een kasteel met twee dikke hoge muren, en dan ook nog een gracht er omheen. Een schier onneembare vesting. =D
Hij komt maar met zijn 'brute force'. Hij verzuipt al in de gracht. :evil:

Doe er je voordeel mee. ;)

[1*] Niemand hier doet belangrijke handelingen over wifi want dat zou gesnifferd kunnen worden. Uitsluitend over kabel.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/24, 14:01:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

swake

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2019/10/24, 14:00:52 »
Op je draadloze modem kan iedereen die klant is bij jouw provider surfen via jouw draadloze modem en word er niet gesurft op jouw netwerk maar op het netwerk van je provider en fungeert jouw modem als hotspot  . Wie surft op jouw draadloze modem word het verbruik aangerekend aan wie via jouw modem surft .
Maar als ik op jouw draadloos netwerk kan inbreken via de ingebouwde router , dan ga ik op jouw kosten surfen .
Telenet is mijn internet provider en zo werkt het bij ziggo ook.
Lees hier meer .

« Reactie #19 Gepost op: 2019/10/24, 14:06:19 »
Hier in NL geen kosten voor gebruiker door mijn gasten. Zou ik ook belachelijk vinden en niet accepteren.
Het enige wat niet mag is een betaald gastgebruik systeem voeren, en dat vind ik terecht. En je mag ook best terecht met een data-onbeperkte verbinding niet 'overmatig' gebruiken, maar dan moet je het ook nogal bont maken. Maar ik mag mijn gasten wel degelijk gastvrij wifi bieden en daar krijg ik geen rekeningen van.

Ow ja :D inderdaad is er ook nog de hotspot feature van de provider. Maar niet iedereen heeft daar beschikking over, en hen bied ik het gebruik van ons netwerk.

Neem 'gasten' ook niet te serieus. Ik heb het dan niet over dik datapompende gasten. Ze mogen hier niet uitgebreid films gaan downloaden of zo. :rolleyes:
Maar dat gaat meestal over (verjaardags-) visite en logés van mijn kids die ook op hun telefoon mee willen doen met whatsapp en insta. ^-^
Zo gaat het hier overal. Ook mijn kids mogen daar op de wifi als ze daar op visite zijn, en dat is voor ouders best wel handig. Hoeven ze niet te bellen waar ze zijn spelen, maar appen ze even. En kunnen wij appen als het eten bijna klaar is. Scheelt weer belkosten. Alleen laten anderen gasten vaak op hun prive-netwerk en wij dus niet.

Overigens zou het dan voor mij simpel zijn. Dan hang ik er een derde router bij voor gasten, en kan de provider niet meer aantonen dat er af en toe gasten gebruik van maken. :evil: Dat kunnen ze alleen in hun eigen router.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/24, 14:20:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline MKe

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2019/10/24, 15:47:17 »
Ja, PartyRabbit, ik werk op vrijwel dezelfde manier. Heb wel wifi aanstaan voor mijn intern netwerk zodat de mobiele apparaten erin kunnen. Heb daarnaast een gescheiden gasten netwerk met wifi access. Gasten kunnen het wachtwoord daarvoor krijgen en kunnen zo via WIFI het internet op (en ook alleen dat). Mijn router ondersteund dit zelf, dus ik hoef er geen 2e router voor aan te hebben.
Het voordeel hiervan boven de hotspot methode is dat een gast niet persee bij dezelfde provider hoeft te zitten om toch van de wifi gebruik te maken.

« Reactie #21 Gepost op: 2019/10/24, 16:20:09 »
Heb wel wifi aanstaan voor mijn intern netwerk zodat de mobiele apparaten erin kunnen. Heb daarnaast een gescheiden gasten netwerk met wifi access.

Op ons eigen netwerk staat ook de wifi aan, alleen wordt die uitsluitend door ons gebruikt, dus binnen ons eigen afgeschermde netwerk. Zoals ik begrijp hetzelfde als bij jou.
Echter zijn onze belangrijkste werkplekken bedraad om wifi-sniffering te vermijden.
- I ♥ Linux -

Offline MKe

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2019/10/24, 20:37:29 »
Yup, hier ook.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2019/10/25, 08:27:24 »
+1.

groet,

Theo

Offline Cme

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2019/10/25, 11:57:02 »
Even terug naar mijn vraag. Ik heb een nieuwe router. Gelukt om eerst via Lan(1) naar de Wifi verbinding gegaan. Het wachtwoord aangepast. Maar als ik de Wizard gebruik om Internet verbinding te krijgen stuit ik op een vraag die ingevuld moet worden; zie bijlage. De Upstream kbit/s is al gegevuld door Ftitzbox.
wat moet ik invullen bij Downstream. Ik las dat dan niet meer te veranderen is. Ziggo is niet te benaderen, te druk...