Hi Allemaal! Onderstaand maar even mijn verhaal dat mogelijk anderen heel wat ellende kan besparen. Het heeft mij weer heel wat weken van kopzorg en eindeloze, harde her-starts opgeleverd. Wellicht doordat ik niet zo, n pc-expert ben maar ik denk dat er meer zijn zoals ik. Zie voor de meeste van de problemen de voorgaande teksten. Here it goes,
Kern-probleem was dat elke keer dat ik de pc gewoon opstartte, de grub van xubuntu 18.04.2 begon met een 8 sec start, daarna vastliep / bevroor. Dan, óf hij deed zelf een her-start, óf ( meestal) ik moest dat zelf doen. Dan startte de grub op met een 30 sec start en ging alles wél goed. Al die andere problemen ( firefox en youtube enz) werden er blijkbaar ook door vernaggelt. Die doen het nu dus weer prima.
Ik kwam in de logboeken verschillende items tegen en ben die stuk voor stuk maar gaan researchen op internet. Eén item zat er altijd tussen maar vanwege de cryptische en van hogere wiskunde zijnde beschrijving begreep ik daar niet veel van. Dat was deze; snd_hda_intel 0000:80.01.0: corb reset timeout#1 , corbrp= 0 . Bleek dus dat het iets te maken had met de het geluid…..!
Dé uiteindelijke oorzaak nu dus gevonden en opgelost….! In mijn “onschuld” had ik eens in het software-archief gemeend dat het programma “ Alsa” wel eens nuttig kon zijn…! En had die dus binnengehaald. Oh,oh, hoe dom. Dus nu nog maar eens heel nauwkeurig de beschrijvende tekst doorgelezen, en ja hoor, daar stond inderdaad één heel klein regeltje tussen dat mij al deze ellende had bezorgd. Namelijk dat je dit programma NIET moest gebruiken als je wat oudere geluidskaarten gebruikte……….!
Nu Alsa verwijderd en,….voila: alles werkt weer perfect. Direct na de eerste opstart van 8 sec in één keer weer helemaal zoals van ouds !! Iedereen die met me mee heeft willen denken, nogmaals dank. Hopelijk helpt deze ervaring ook anderen. Dus voor nu zou ik willen zeggen : OPGELOST !!
Groet,
Goese Duikertje