Opera is al 6 jaar op Chromium gebaseerd...... Vivaldi browser ook welke in 2016 was gelanceerd. Who cares about Edge...... ik totaal niet in ieder geval. 
Nou, mij wel. Ik zal ook uitleggen waarom: Edge is, net als Firefox, niet gebaseerd op de Blink engine waar Chromium en Chrome wel op geënt zijn. Nu Edge ook al overstapt op de "Chrom(e)(ium)-train" is Firefox de enig overgebleven speler die nog enigszins tegenwicht biedt aan diezelfde Chrom(e)(ium) dominantie op het internet. Dat baart me zorgen. Ik zie er straks al van komen dat geen website nog fatsoenlijk opent op Firefox (of een andere browser die niet op eerder genoemde dominate browser is gebaseerd), en dat alle websites helemaal geoptimaliseerd zijn aan Chrom(e)(ium).
Ik snap wel dat je je schouders ophaalt ten opzichte van Edge (ik vind het zelf ook een zaadbrowser eerste klas, laat staan mijn kijk op Microsoft), maar als je verder denkt zie ik toch wel een vet probleem ontstaan. Ik voel er weinig voor om terug te gaan naar pakweg 15 jaar geleden, toen een heleboel websites alleen fatsoenlijk te openen waren met Internet Explorer. En straks is er niks meer te kiezen. Als Mozilla nu ook nog eens, om welke reden(en) dan ook, geen bestaansrecht meer kan afdwingen, dan is er geen keuze meer. En dan MOET je naar de pijpen dansen van Google om nog fatsoenlijk te kunnen browsen. Zij bepalen dan de standaard op het web. En dan kunnen ze met jouw online leven doen wat ze willen, want je moet toch je dingen doen op het internet. Een browser is toch een venster naar het wereldwijde web, en je bent er gewoon keihard afhankelijk van!
Zie jij het straks zitten dat je enkel nog met een op Chrom(e)(ium) gebaseerde browser online kan winkelen? Of bankieren? Of je belastingaangifte ermee kan doen? Ik niet. Dat zijn wel scenario's waar we rekening mee moeten gaan houden.
Het is mij wel opgevallen dat bij het opschonen van Firefox (of verwijderen van .mozilla map) Firefox weer standaard die telemetry vinkjes inschakelt. Een beetje Google gedrag? 
Verzamelde data blijkt een soort waarde voor een bedrijf te zijn. Geef die data aan alles en iedereen dan heeft het geen waarde meer 
Toch vertrouw ik Mozilla tien keer meer dan Google, Facebook of elke andere über-datagraaier. En deze instelling is een default binnen Firefox, maar je kunt het toch maar mooi uitschakelen. Probeer dat maar eens met Chrome. Geen enkele kans, want hoezeer je ook probeert die browser dicht te timmeren, hij blijft gegevens "lekken" naar zijn host.