Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox extensies uitgeschakeld  (gelezen 13961 keer)

Re: Firefox extensies uitgeschakeld
« Reactie #75 Gepost op: 2019/05/12, 14:38:26 »
Mozilla verwijdert alle telemetriedata die verzameld werd in kader fix add-ons

Ja, had het inderdaad ook gelezen. Erg netjes van Mozilla om dat te doen. Dat zie ik onze grote über-datagraaier Google nog niet doen. Daarmee laten ze zien waarom ik zoveel vertrouwen heb gelegd bij Firefox. Ik ben al een trouw gebruiker sinds de allereerste versie. In al die jaren ben ik nooit overgestapt op een andere browser. En als het aan mij ligt ben ik het ook niet van plan.

Even lichtjes offtopic:
Ik vind de dominantie van op Chromium/Chrome gebaseerde browsers een zéér verontrustende ontwikkeling. Met stijgende verbazing zie ik dat het aandeel van deze browsers nog steeds toeneemt. Ik vind het bijna masochistisch. Vinden we het met z'n allen lekker om door een Amerikaans bedrijf besnuffeld te worden en geven we onze hele privacy zo makkelijk weg? It gets me the creeps, to be honest!  ???

Nog een effect: Straks is de cirkel weer rond en worden alle websites geoptimaliseerd voor één type browser/browser engine. En een heleboel Linux gebruikers én distro's doen daar gezellig aan mee door Chromium/Chrome te kiezen. Het staat mensen vrij in hun keuze hoor, laat daar geen misverstand over te bestaan. Maar ik aanschouw het wel met steeds grotere ogen.  :o

Dit is ook voor mij een sterk overtuigende reden waarom ik Firefox zo trouw blijf. Niet alleen omdat ik het nog steeds de allerbeste browser vind, maar ook omdat het nog enigszins tegenwicht biedt aan die inmiddels massa's op Chrom(e)(ium) gebaseerde browsers.

O ja... voor diegene(n) die het nog niet wisten: Opera is tegenwoordig ook op Chromium gebaseerd. En Microsoft's Edge (!!!!) is dat binnenkort ook! Zie je wat er gaande is?  >:(
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

DarkEra

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 2019/05/12, 15:02:58 »
Opera is al 6 jaar op Chromium gebaseerd...... Vivaldi browser ook welke in 2016 was gelanceerd. Who cares about Edge...... ik totaal niet in ieder geval. :)

nahjo

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 2019/05/12, 15:13:22 »
Het is mij wel opgevallen dat bij het opschonen van Firefox (of verwijderen van .mozilla map) Firefox weer standaard die telemetry vinkjes inschakelt. Een beetje Google gedrag?  :)
Verzamelde data blijkt een soort waarde voor een bedrijf te zijn. Geef die data aan alles en iedereen dan heeft het geen waarde meer  ;)

« Reactie #78 Gepost op: 2019/05/12, 16:06:23 »
Opera is al 6 jaar op Chromium gebaseerd...... Vivaldi browser ook welke in 2016 was gelanceerd. Who cares about Edge...... ik totaal niet in ieder geval. :)

Nou, mij wel. Ik zal ook uitleggen waarom: Edge is, net als Firefox, niet gebaseerd op de Blink engine waar Chromium en Chrome wel op geënt zijn. Nu Edge ook al overstapt op de "Chrom(e)(ium)-train" is Firefox de enig overgebleven speler die nog enigszins tegenwicht biedt aan diezelfde Chrom(e)(ium) dominantie op het internet. Dat baart me zorgen. Ik zie er straks al van komen dat geen website nog fatsoenlijk opent op Firefox (of een andere browser die niet op eerder genoemde dominate browser is gebaseerd), en dat alle websites  helemaal geoptimaliseerd zijn aan Chrom(e)(ium).

Ik snap wel dat je je schouders ophaalt ten opzichte van Edge (ik vind het zelf ook een zaadbrowser eerste klas, laat staan mijn kijk op Microsoft), maar als je verder denkt zie ik toch wel een vet probleem ontstaan. Ik voel er weinig voor om terug te gaan naar pakweg 15 jaar geleden, toen een heleboel websites alleen fatsoenlijk te openen waren met Internet Explorer. En straks is er niks meer te kiezen. Als Mozilla nu ook nog eens, om welke reden(en) dan ook, geen bestaansrecht meer kan afdwingen, dan is er geen keuze meer. En dan MOET je naar de pijpen dansen van Google om nog fatsoenlijk te kunnen browsen. Zij bepalen dan de standaard op het web. En dan kunnen ze met jouw online leven doen wat ze willen, want je moet toch je dingen doen op het internet. Een browser is toch een venster naar het wereldwijde web, en je bent er gewoon keihard afhankelijk van!

Zie jij het straks zitten dat je enkel nog met een op Chrom(e)(ium) gebaseerde browser online kan winkelen? Of bankieren? Of je belastingaangifte ermee kan doen? Ik niet. Dat zijn wel scenario's waar we rekening mee moeten gaan houden.

Het is mij wel opgevallen dat bij het opschonen van Firefox (of verwijderen van .mozilla map) Firefox weer standaard die telemetry vinkjes inschakelt. Een beetje Google gedrag?  :)
Verzamelde data blijkt een soort waarde voor een bedrijf te zijn. Geef die data aan alles en iedereen dan heeft het geen waarde meer  ;)

Toch vertrouw ik Mozilla tien keer meer dan Google, Facebook of elke andere über-datagraaier. En deze instelling is een default binnen Firefox, maar je kunt het toch maar mooi uitschakelen. Probeer dat maar eens met Chrome. Geen enkele kans, want hoezeer je ook probeert die browser dicht te timmeren, hij blijft gegevens "lekken" naar zijn host.

« Reactie #79 Gepost op: 2019/05/13, 18:17:18 »
Firefox blijft echt wel bestaan en werken. Niet als firefox dan wel in een ander jasje.
Firefox is de voortzetting van netscape,  ;) op zijn beurt vele malen ouder dan chrome of wie dan ook. 1 van de weinige oerbrowsers.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/13, 18:19:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #80 Gepost op: 2019/05/14, 00:10:46 »
Firefox blijft echt wel bestaan en werken. Niet als firefox dan wel in een ander jasje.
Firefox is de voortzetting van netscape,  ;) op zijn beurt vele malen ouder dan chrome of wie dan ook. 1 van de weinige oerbrowsers.
Al zou het blijven bestaan, mijn zorg zit 'm in het gegeven dat ik steeds meer mensen over zie stappen naar dat gare Chrome/Chromium, for God knows why als je je bedenkt hoe zaken geregeld zijn m.b.t. privacy enzo. Als Firefox blijft bestaan, dan zal dat een steeds marginalere rol gaan spelen op het internet als dit zo doorgaat. En niemand zal dan nog de moeite nemen om te voldoen aan de standaard richtlijnen voor het internet, want dat is dan gewoonweg niet meer belangrijk, juist omdat er geen browsers meer zijn die tegenwicht bieden aan die vreselijke dominantie van al dat Google spul.

Met andere woorden: mijn zorg zal niet afnemen. Eerder toenemen, gezien de ontwikkelingen. Maar één ding: ik ben nogal principieel ingesteld (en dat wordt steeds erger naarmate ik ouder wordt, heb ik gemerkt), en ik blijf Firefox trouw. En als dat niet meer kan, dan zal ik in het vervolg alleen nog tekstbrowsers gebruiken via de terminal, zoals Lynx, Elinks2, w3m, Browsh. Met name Elinks2 en w3m gebruik ik soms al. Leest heerlijk, kan ik je zeggen. Geen schreeuwende afleidingen meer... ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2019/05/14, 09:17:37 »
Niet als het gebruikersaandeel zou blijven dalen tot onbeduidende percentages, helaas.

« Reactie #82 Gepost op: 2019/05/14, 12:34:22 »
Er blijft altijd vraag naar het alternatieve bestaan. Zelfs als er afgehaakt wordt met een reden.
En dan springen er altijd nieuwen in dat gat.

Dat is precies hoe firefox ontstaan is. Als Netscape destijds niet verdwenen was door verlies van marktaandeel was firefox er nu niet eens geweest.

@Marqeaux
Dat chromium heb ik ook nooit begrepen. Dat is in de kern toch gewoon google chroom?
« Laatst bewerkt op: 2019/05/14, 12:36:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2019/05/14, 13:05:09 »
Citaat
@Marqeaux
Dat chromium heb ik ook nooit begrepen. Dat is in de kern toch gewoon google chroom?
Het is eerder omgekeerd. Chromium is de open source browser, en het is die gemeenschap die ook de motor ("rendering engine") ontwikkelt, welke nu ook door Edge zal gebruikt worden.
Chrome is de door Google aangepaste versie van Chromium.

« Reactie #84 Gepost op: 2019/05/14, 18:24:41 »
Dat verduidelijk weer e.e.a. Bedankt. Ik kon dat nooit plaatsen. ^-^
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #85 Gepost op: 2019/05/14, 18:58:24 »
En niemand zal dan nog de moeite nemen om te voldoen aan de standaard richtlijnen voor het internet, want dat is dan gewoonweg niet meer belangrijk, juist omdat er geen browsers meer zijn die tegenwicht bieden aan die vreselijke dominantie van al dat Google spul.
Dan vraag je de bedrijven, of hun website door een kleuter is gemaakt, omdat ze niet voldoen aan de W3C standaard.
Voor Nederlandse overheden is dit zelfs verplicht :lol:
De Nederlandse overheid is dan ook lid van het W3C, dus hebben we inspraak (via Logius).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #86 Gepost op: 2019/05/14, 21:01:01 »
Van deze kant ook bedankt Vanadium voor de duidelijkheid over Chromium! Ik was de weg ook een beetje kwijt ;)
Een boek doet het altijd...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2019/05/14, 21:08:26 »
Al zou het blijven bestaan, mijn zorg zit 'm in het gegeven dat ik steeds meer mensen over zie stappen naar dat gare Chrome/Chromium, for God knows why als je je bedenkt hoe zaken geregeld zijn m.b.t. privacy enzo. 

Allemachtig ,is dat nu zo een drama , laat de mensen toch zelf kiezen wat hun bevalt ,ik gebruik beide alhoewel Chromium het meeste ,werkt snel en efficiënt  ,je hoort tegenwoordig niks als privacy etc  en reclame en dat soort zaken nooit last van gehad.

Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #88 Gepost op: 2019/05/14, 21:41:34 »
Allemachtig ,is dat nu zo een drama , laat de mensen toch zelf kiezen wat hun bevalt ,ik gebruik beide alhoewel Chromium het meeste ,werkt snel en efficiënt  ,je hoort tegenwoordig niks als privacy etc  en reclame en dat soort zaken nooit last van gehad.
Je mag ervan vinden wat je wilt, maar je slaat hier de plank volledig mis en begrijpt duidelijk niet waar ik heen wil. Maar ingaand op jouw post: ja, het is een drama. Maar omdat JIJ Chromium gebruikt en "er geen last van hebt" zal het jou wel worst wezen wat hier mogelijk kan gebeuren als iedereen Firefox links laat liggen. Dat proef ik tenminste uit jouw reactie (mijn interpretatie). Nogmaals: dat mag je denken hoor, maar ik vind het wel een opmerkelijke houding voor iemand die een OS draait waar het JUIST om (keuze)vrijheid draait. Of gaat het bij jou alleen om JOUW keuze, en is het voor de rest niet relevant?  ???

Google heeft met Android zwaar de dominantie op bijna alle mobiele devices. En straks, als dit zo doorgaat, hebben zij mogelijk ook de dominantie op een programma die fungeert als "venster naar het internet". Oftewel: een essentieel stukje software waar niemand eigenlijk nog buiten kan (ietwat gedramatiseerd, maar ik bedoel maar). Ben ik dan een drama queen als ik mij daar ongerust over maak? Nou ja, wees dan maar lekker onverschillig hierover, maar de rekening krijgen we later wel gepresenteerd als er straks helemaal geen keuze meer is en we afhankelijk zijn van één Amerikaans bedrijf die ALLES van je wil weten (en al heel veel weet van iedereen die zich op internet bevindt), en die straks gaat bepalen hoe het internet gebruikt gaat worden. W3C richtlijnen en Acid3 test ten spijt.

Maar Tom, ik zou zeggen: veel plezier met je Google browser, enne... welterusten!  :-X
« Laatst bewerkt op: 2019/05/14, 21:52:38 door Marqeaux »

« Reactie #89 Gepost op: 2019/05/14, 21:51:30 »
Dan vraag je de bedrijven, of hun website door een kleuter is gemaakt, omdat ze niet voldoen aan de W3C standaard.
Voor Nederlandse overheden is dit zelfs verplicht :lol:
De Nederlandse overheid is dan ook lid van het W3C, dus hebben we inspraak (via Logius).
Dit alles weet ik, Ron. Maar Google wordt zó machtig, dat ik me ook zorgen maak over welke invloed Google zal (en kan) hebben op het W3C? Want raad eens wie er ook lid is van het W3C? Je mag één keer raden. Even lobbyen, en de standaarden worden geoptimaliseerd naar Google's wensen.

Je weet ook als geen ander wat er gebeurd is met de open standaarden voor documenten. ODF is het, maar Microsoft heeft OOXML ook als "open standaard" erdoorheen gedrukt. Dát is de macht dat grote en machtige bedrijven kunnen (en zullen) hebben. Google gaat op zeker dit ook naar zijn hand zetten. Daar kun je op wachten.

Misschien zie ik het te zwartgallig, maar voorbeelden uit het verleden maken mij er niet geruster op. Zeker niet als er straks geen tegenwicht meer is. En dat is eigenlijk de kern van het verhaal.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/14, 21:55:05 door Marqeaux »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2019/05/15, 08:24:25 »
Je mag ervan vinden wat je wilt, maar je slaat hier de plank volledig mis en begrijpt duidelijk niet waar ik heen wil. Maar ingaand op jouw post: ja, het is een drama. Maar omdat JIJ Chromium gebruikt en "er geen last van hebt" zal het jou wel worst wezen wat hier mogelijk kan gebeuren als iedereen Firefox links laat liggen. Dat proef ik tenminste uit jouw reactie (mijn interpretatie). Nogmaals: dat mag je denken hoor, maar ik vind het wel een opmerkelijke houding voor iemand die een OS draait waar het JUIST om (keuze)vrijheid draait. Of gaat het bij jou alleen om JOUW keuze, en is het voor de rest niet relevant?  ???

Maar Tom, ik zou zeggen: veel plezier met je Google browser, enne... welterusten!  :-X

Dank U ,heb uitstekend geslapen  ,keuze vrijheid zegt U ,waarom zet Canonical  dan in hun Package list (synaptic CHROMIUM  ?. Ook had ik geschreven ik gebruik beide dus Firefox en Chromium ,wel gaf ik toe dat ik chromium het meeste gebruik daar hij voor mij de snelste is .

Maar ik ga daar geen discussie over voeren ,weet U na mijn hart infarkt 2017 en mijn slagaanval 2018 ,en gisteren mijn scan onderzoek van de Schildklier (verdacht op kanker) maar alles in orde ,maak ik mij om niks meer druk zal ook mijn leeftijd iets voor tussen zitten .

Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #91 Gepost op: 2019/05/15, 15:01:47 »
Kan het zijn dat deze thread een beetje uit de hand dreigt te gaan lopen...?

« Reactie #92 Gepost op: 2019/05/15, 15:17:20 »
Kan het zijn dat deze thread een beetje uit de hand dreigt te gaan lopen...?

Als je bedoelt dat het offtopic dreigt te gaan, dan is het antwoord "ja". En ik hoop dat je dat ook bedoelt? Als je iets anders bedoelt, dan vind ik persoonlijk van niet. Een discussie mag soms best stevig gevoerd worden. Zolang de regels van het fatsoen niet overschreden worden heb ik daar geen enkel probleem mee.

Maar volgens mij is dit topic eigenlijk al over de datum heen, want het probleem van de extensies is door Mozilla al opgelost. ;)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #93 Gepost op: 2019/05/15, 16:15:51 »
Microsoft heeft OOXML ook als "open standaard" erdoorheen gedrukt.
Nee hoor.
Volgens de EU regels moet een OpenStandaard beheerd worden door een non-profit organisatie en moet de standaard op democratische wijze (dus met inspraak) tot stand komen.
MS wil echter een veto op de standaard, dus is deze (DOCx/XLSx e.d.) in EU verband afgekeurd als OpenStandaard.
Nu weer [OnTopic] ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #94 Gepost op: 2019/05/15, 16:50:14 »
Google heeft met Android zwaar de dominantie op bijna alle mobiele devices. En straks, als dit zo doorgaat, hebben zij mogelijk ook de dominantie op een programma die fungeert als "venster naar het internet". Oftewel: een essentieel stukje software waar niemand eigenlijk nog buiten kan (ietwat gedramatiseerd, maar ik bedoel maar). Ben ik dan een drama queen als ik mij daar ongerust over maak? Nou ja, wees dan maar lekker onverschillig hierover, maar de rekening krijgen we later wel gepresenteerd als er straks helemaal geen keuze meer is en we afhankelijk zijn van één Amerikaans bedrijf die ALLES van je wil weten (en al heel veel weet van iedereen die zich op internet bevindt), en die straks gaat bepalen hoe het internet gebruikt gaat worden. W3C richtlijnen en Acid3 test ten spijt.

Dit is precies waarom er altijd vraag zal blijven bestaan naar alternatieven. Jij bent echt niet de enige die er zo tegenaan kijkt.
Ben het wel een stukje met je eens dat de massa zorgt dat er zaken in stand gehouden worden tot verergeren waar een minderheid het niet mee eens is. Ik vind ook dat onze privacy al veel te ver geschonden wordt.

Verder kies ik zelf dat wat mij het beste lijkt, en vaak vertoon ik hier weinig kuddegedrag. Dat zelf je keuzes maken raad ik iedereen aan en daarom heb ik geen enkele moeite met of bezwaar op keuzes van anderen. Uitwisselen van argumenten is nooit verkeerd want leerzaam voor iedereen.
- I ♥ Linux -

Offline EvC

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2019/05/23, 19:04:42 »
Hoe verschilt Chrome van Chromium?

Vooral dit citaat viel me op:

"Maar Chromium heeft dus geen updatemechanisme, wat betekent dat beveiligingspatches die worden toegepast op de broncode, niet in de browser van gebruikers wordt opgenomen totdat ze een nieuwe versie binnenhalen. Het gebrek aan een update-service is daarmee het grootste beveiligingsissue van Chromium. Dat doet er toe, omdat criminelen malware op Chromium bouwen of zelf aangepaste versies distribueren om malafide code te verspreiden."
Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 25.04  +  GNOME Boxes

Offline Tom

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2019/05/23, 19:50:53 »
Kwetsbaarheden die door Google worden ontdekt worden regelmatig gepatcht in Chromium - waar dus Chrome uit voortvloeit met dezelfde patches - en daarom is Chromium net zo veilig (of afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt: net zo onveilig) als Chrome.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2019/05/23, 19:55:10 »
Citaat
"Maar Chromium heeft dus geen updatemechanisme, wat betekent dat beveiligingspatches die worden toegepast op de broncode, niet in de browser van gebruikers wordt opgenomen totdat ze een nieuwe versie binnenhalen. Het gebrek aan een update-service is daarmee het grootste beveiligingsissue van Chromium. Dat doet er toe, omdat criminelen malware op Chromium bouwen of zelf aangepaste versies distribueren om malafide code te verspreiden."
Dit gaat m.i. niet op als Chromium vanuit de Ubuntu repo is geïnstalleerd. Het lijkt mij dat de beheerder van de repo (Canonical) die patches in een update verwerkt, en er zo voor zorgt dat de gebruikers wel veilig met Chromium kunnen blijven werken.

« Reactie #98 Gepost op: 2019/05/23, 22:36:10 »
Dat mag ik wel hopen...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2019/05/29, 17:33:37 »
Dat mag ik wel hopen...

Vandaag mijn Chromium update bekomen (stond klaar in Synaptic)  ,word beheerd door de Ubuntu developers.