Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internetverbinding  (gelezen 2501 keer)

Max

• Gast
Internetverbinding
« Gepost op: 2006/03/26, 19:53:11 »
Beste mensen,

Ik heb net na een middagje zwoegen achter mijn 7 jaar oude pc Ubuntu erop gekregen.
Ik heb een KPN-internetverbinding maar als ik de internetkabel erin steek doet hij het niet.
Als ik aanmeld krijg ik deze melding:

''Er kon geen internetadres gevonden worden voor ubuntu. GNOME kan daardoor niet correct functioneren. Het probleem zou verholpen kunnen worden door ubuntu toe te voegen aan het /etc/hosts bestand.''

Ik ben al in dit bestand geweest maar ik kan het niet wijzigen en dus heb ik nou geen internetverbinding.
Ook ben ik op een of andere manier maar een gebruiker en niet wat je in Windows een ''Administrator'' noemt.

Wie helpt mij?

Internetverbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2006/03/26, 23:02:56 »
'kpn internetverbinding' - inbellen of adsl?

Kun je de inhoud van de bestanden /etc/hosts en /etc/network/interfaces eens meesturen?

Je bent inderdaad beperkte gebruiker, de programmas in het menu die administrator rechten nodig hebben regelen dat zelf via sudo.

Max

• Gast
Internetverbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2006/03/27, 21:02:57 »
Ik heb een KPN ADSL verbinding.

De inhoud van het bestand /etc/hosts:

''127.0.0.1 localhost''

De inhoud van het bestand /etc/network/interfaces:

''# Used by ifup(8) and ifdown(8). See the interfaces(5) manpage or # /usr/share/doc/ifupdown/examples for more information.''

Maar ik snap niet helemaal hoe dat sudo/su ofzoiets nou werkt, zou iemand dat uit kunnen leggen?

Max

Internetverbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2006/03/27, 21:53:31 »
ok, er mist van alles in je /etc/network/interfaces bestand. Met het commando 'sudo gedit /etc/network/interfaces' open je het als root (vgl. Administrator onder windows). Voeg de volgende regels toe:

iface lo inet loopback
auto lo

Dan blijft in ieder geval die error achterwege. Moet je voor ADSL onder windows een VPN verbinding gebruiken of een dynamisch IP verbinding?

Het gedoe om sudo staat (in het engels) uitgelegd op http://wiki.ubuntu.com/RootSudo

Max

• Gast
Internetverbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2006/03/28, 19:36:50 »
Ik snap er echt helemaal niks van. Hoe moet ik dat sudo nou opstarten en hoe zorg ik dat ik het kan gebruiken?
Ik heb een Nederlandse versie en mij is niet helemaal duidelijk in welk programma ik die commands nou moet invoeren. Ik heb de programma's ''Run as a differtent user'' en ''Terminalvenster'' geprobeert maar welke is nou de goeie?

Max

Internetverbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2006/03/28, 20:09:14 »
Je gebruikt het terminalvenster, hier is een voorbeeldje:

rio

• Gast
Internetverbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2006/03/29, 11:47:35 »
Als visudo te moeilijk overkomt kan het ook anders.
Open een konsole, meld je aan als hoofd gebruiker.
Daarna typ je de naam van een tekstverwerker die gemakkelijker overkomt bv.kate of kwrite.
Klik bestand dan openen en ga naar de map /etc/sudoers. Deze kan je nu bewerken met kate of een ander programma.
Eenvoudiger dan visudo en bij mij werkt het.

Internetverbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2006/03/29, 11:49:39 »
visudo is geen editor, maar een wrapper om een editor heen om /etc/sudoers te bewerken...

Max

• Gast
Internetverbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2006/03/31, 16:14:39 »
Bij mij doet het het niet, ik heb hier echter een screenshot van gemaakt maar hoe krijg ik die nou op mijn USB-stick? Dat lukt namelijk niet. Ik citeer: ''Fout ''ongeldige parameters'' tijdens het kopieren van ''/home/verltho...untu: .jpg''

WIlt u doorgaan?''

Hier kunnen een paar foutjes in zitten maar ik denk dat de boodschap duidelijk is.

Max