Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.[Opgelost]  (gelezen 6207 keer)

Offline nieuwbie

• Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #25 Gepost op: 2019/01/05, 02:32:20 »
Optical: /dev/sr0 model: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1

Ik vind op de site van LG:

Schrijfsnelheid:

DVD-R (SL/DL)

24x / 8x

DVD-R

2x CLV, 4x ZCLV, 6x ZCLV

DVD-R DL

6x

DVD-RW

1x, 2x CLV, 4x, 6x ZCLV

DVD-RAM

5x

DVD-Video (CSS)

4x max. (Single/Dual Layer)

DVD+R

2x, 4x, 8x, 12x, 16x, 20x, 22x, 24x (CAV)

DVD+R DL

2.4x CLV, 4x ZCLV, 6x ZCLV

DVD+RW

2.4x, 4x, 8x ZCLV

CD-R

4x, 8x, 16x CLV, 24x, 32x, 40x PCAV

CD-RW

4x, 8x, 10x, 16x CLV, 24x ZCLV

https://www.lg.com/nl/data-opslag/lg-GH24NSD1-super-multi-dvd-brander

Dus dat is geen probleem.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jolo

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2019/01/06, 14:40:50 »
En al je het nog niet weet, dvd rw is vanaf het begin rotzooi geweest, werkte nooit goed(vaak lege dvd's), daarom gebruikt niemand dit, zeker waar data belangrijk is.
Ik ben het weliswaar eens, dat  dvd rw’s beter niet gebruikt kunnen worden, voor het bewaren van onmisbare data. Dat soort info staat onder andere in deze Wikipeda.
Desalniettemin vind ik dvd+/-rw’s wel geschikt voor het maken van Linux installatie media. Ik heb hier ervaring met zowel Verbatim 4x dvd+rw en Verbatim 8x dvd+rw. Ik heb er in het verleden regelmatig een Linux installatie media mee gebrand. Dit zowel met Brasero, xfburn en K3b.
Ergens in huis moet ook nog zo'n schoonmaak dvd liggen, maar of die nog bruikbaar is weet ik niet; hij is net zo oud als de cd's en dvd's die ik gebruikte.
Als de borsteltjes onder die schoonmaak dvd er nog redelijk uitzien, zou je het kunnen proberen door deze te starten met de VLC mediaspeler. (De brander lenzen van de pc uit regel 2 van mijn onderschrift heb ik daarmee vandaag ook schoongemaakt. En dat is ook een oude schoonmaak dvd.)

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2019/01/06, 20:22:44 »
@allen die meegedacht hebben.
Ik vrees dat het probleem niet in de programma's 'Brassero, Xfbrun of k3b' zit en ook niet in de DVD-schijven, maar in de CDR0m-drive.
Ik heb met een nieuwe Verbatim DVD -/+RW een opstartschijf van Linux Mint 18.1 -xfce 64bits.iso proberen te branden, maar dat mislukte.
Met zo'n zelfde DVD lukte het branden wél op mijn laptop. Ik kon na het branden de DVD op de laptop uitproberen en evt. installeren.
Diezelfde geslaagde iso-schijf kan ik in de CDRom van mijn desktop-PC niet lezen/gebruiken. Het lijkt alsof hij constant blijft zoeken, maar van afspelen of installeren is geheel geen sprake.

De CDrom-drive van de Desktop-PC heb ik ook met een 'vivanco Lens Cleaner'  geprobeerd schoon te maken. Maar met opstarten in VLC-mediaspeler volgde de melding:
Afspelen mislukt. DVDRead kon schijf "dev/sd0" niet openen.
Uw invoer kan niet geopend worden,controleer met logboek voor details.
?? hier voor ontbreekt mij de kennis; welk logboek en waar vind ik dat ??

Een bijkomend probleem is nu, waarschijnlijk ontstaan door mijn geklooi met die CDRom, dat ik bij het opstarten van de PC ineens geconfronteerd wordt met en "grub-menu". Het is geen onoverkomelijk probleem, want ik kan verder normaal starten, maar ik vind het vreemd en een beetje storend. Zou graag horen of iemand hier een oplossing voor weet.

Bij het uitproberen van de brand-programma's heb ik ook "K3b" geïnstalleerd en geprobeerd te gebruiken.
Het programma ziet er geweldig mooi uit, maar is helaas geheel in het Engels en dat is niks voor mij  :(
Er zitten geweldig veel mogelijkheden in dat programma die ik graag zou kennen en gebruiken, maar dat lukt niet.
Weet iemand ergens een vertaling of Nederlandstalige handleiding van "K3b"
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2019/01/06, 21:30:30 »
Je start in Linux Mint Cinnamon Menu > Beheer > Programmabeheer. In het zoekveld typ je K3b. Daar vink je de K3b-i18n en klik je op Installeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2019/01/06, 22:56:51 »
Je start in Linux Mint Cinnamon Menu > Beheer > Programmabeheer. In het zoekveld typ je K3b. Daar vink je de K3b-i18n en klik je op Installeren.
Ik heb op mijn Desktop-PC LinuxMint 18.1 cinnamon 64bits, maar kan daarin geen "Programmabeheer" vinden. Ik probeer te zoeken in "Synaptic pakketbeheer". Daar vind ik het wél en installeer het; bedankt!!!

Aanvulling op dit bericht:
jolo, U bent geweldig!!! Een fijn programma nu helemaal in mijn Moederstaal !!!
Nu nog een nieuwe DVD-drive laten monteren en dan ben ik weer helemaal boven Jan !!
« Laatst bewerkt op: 2019/01/06, 23:03:16 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

Offline KeesS

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2019/01/13, 16:00:04 »
Het brand-probleem is opgelost.
Het lag niet aan de software ofwel de brandprogramma's maar aan de CDrom-brander.
Er is een nieuwe LG-cd-speler geïnstalleerd en daarmee is met succes op een Verbatim DVD+RW-schijf door K3d een image- van Voyager-18.04.1.1 amd64.iso gebrand.  Ik heb het verder nog niet geprobeerd, maar ga er van uit dat het branden onder Brassero en Xfburn nu ook zal lukken.
Dank aan allen die meegedacht en gezocht hebben!!
VrGr,.....KeesS