@allen die meegedacht hebben.Ik vrees dat het probleem niet in de programma's 'Brassero, Xfbrun of k3b' zit en ook niet in de DVD-schijven, maar in de CDR0m-drive.
Ik heb met een nieuwe Verbatim DVD -/+RW een opstartschijf van Linux Mint 18.1 -xfce 64bits.iso proberen te branden, maar dat mislukte.
Met zo'n zelfde DVD lukte het branden wél op mijn laptop. Ik kon na het branden de DVD op de laptop uitproberen en evt. installeren.
Diezelfde geslaagde iso-schijf kan ik in de CDRom van mijn desktop-PC niet lezen/gebruiken. Het lijkt alsof hij constant blijft zoeken, maar van afspelen of installeren is geheel geen sprake.
De CDrom-drive van de Desktop-PC heb ik ook met een 'vivanco Lens Cleaner' geprobeerd schoon te maken. Maar met opstarten in VLC-mediaspeler volgde de melding:
Afspelen mislukt. DVDRead kon schijf "dev/sd0" niet openen.
Uw invoer kan niet geopend worden,controleer met logboek voor details.
?? hier voor ontbreekt mij de kennis; welk logboek en waar vind ik dat ??
Een bijkomend probleem is nu, waarschijnlijk ontstaan door mijn geklooi met die CDRom, dat ik bij het opstarten van de PC ineens geconfronteerd wordt met en "grub-menu". Het is geen onoverkomelijk probleem, want ik kan verder normaal starten, maar ik vind het vreemd en een beetje storend. Zou graag horen of iemand hier een oplossing voor weet.
Bij het uitproberen van de brand-programma's heb ik ook "K3b" geïnstalleerd en geprobeerd te gebruiken.
Het programma ziet er geweldig mooi uit, maar is helaas geheel in het Engels en dat is niks voor mij

Er zitten geweldig veel mogelijkheden in dat programma die ik graag zou kennen en gebruiken, maar dat lukt niet.
Weet iemand ergens een vertaling of Nederlandstalige handleiding van "K3b"