Toen de 7.04 is uitgekomen wilde ik mijn laptop helemaal opnieuw installeren waarbij ik XP en 2 maal Feisty Fawns wilde naast mekaar installeren.
Eerst had ik met Gparted de nodige partities aangemaakt en ben dan begonnen met eerst XP te installeren vanaf de Install CD (bijgeleverd bij mijn ASUS laptop).
Toen ik op een gegeven moment moest rebooten kwam ik in een zwart scherm terecht waarbij een melding kwam van GRUB (ik weet niet meer welke).
Ik had eigenlijk verwacht dat mijn schijf helemaal leeg was geweest doordat ik nieuwe partities had aangemaakt maar dit blijkt zo dus niet te zijn.
Omdat ik op geen enkele manier van deze error kon afgeraken had ik maar besloten om Windows op mijn laptop voorgoed te begraven. Joepie !
Dan heb ik mijn partities maar herschikt voor 3 Ubuntu distros naast mekaar te installeren: 1 Feisty voor gewoon mee te werken, 1 Feisty voor in te experimenteren en de 3de partitie moest dienen voor Ubuntustudio.
De installatie van de eerste Ubuntu ging altijd zonder problemen (20 min ongeveer
). Bij het opstarten verscheen GRUB en ging vanzelf door omdat er nog maar 1 Ubuntu was geinstalleerd. Maar als ik de 2de Ubuntu installeerde en daarna weer opstartte dan kon ik in de GRUB menu kiezen welke ik wilde. Slechts 1 daarvan kon ik zonder probleem opstarten, bij de andere keuze kwam ik in een zwart scherm terecht met een melding. Als ik CTRL + Alt + Backspace (of Del ??) drukte dan starte deze wel op.
Ik heb een heel weekend aan het experimenteren geweest zonder succes, altijd hetzelfde probleem. Toen heb ik weer helemaal opnieuw begonnen en heb de eerste Ubuntu op de 2de partitie geinstalleerd en daarna heb ik de 2de installatie op de 1ste partitie geinstalleerd en toen werkte het GRUB menu wel zoals het hoorde.
Klinkt dit jullie bekend in de oren?
Ik heb vanalles op het forum aan het zoeken geweest over meerdere Ubuntus naast mekaar installeren maar heb geen soortgelijk probleem tegengekomen.
Waar ik nu zelf achter ben gekomen is dat elke Ubuntu installatie een /boot/grub/menu.lst heeft.
Is het nu zo dat bij het opstarten van de pc enkel de menu.lst wordt aangesproken van de Ubuntu op de 1ste partitie en dat dus de menu.lst van de andere partities helemaal niet aan bod komen?
Als ik nu Ubuntustudio ga installeren op de 3de partitie dan gaat hij ook daar weer een /boot/grub/menu.lst creeeren veronderstel ik en dan gaat het dus weer mislopen als ik de pc ga opstarten en de menu.lst van de eerste partitie te zien krijg.
Dan moet ik waarschijnlijk deze eerste menu.lst aanpassen of kan ik dit met sudo grub gaan oplossen.
Dit is veel uitleg voor misschien een onnozel probleem.
Hopelijk kunnen jullie er aan uit en me hiermee verder helpen.