Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zin of onzin?  (gelezen 5567 keer)

Re: zin of onzin?
« Reactie #25 Gepost op: 2017/12/05, 15:21:26 »
Inderdaad en dat is in mijn optiek een zeer belangrijke vraag. Persoonlijk zou ik sowieso alle cloud providers die gesitueerd zijn in de USA vermijden (hoe heette die meneer ook alweer? Het begon met Edward toch  ;)).
Jurisdictie-technisch zijn Zwitserland, Zweden en Nederland behoorlijk prettig, waarbij Zwitserland in principe mijn voorkeur heeft.

Misschien is er een soort van analogie te trekken mbt VPN-providers. Het is uitermate belangrijk om een betrouwbare VPN-provider te kiezen. 100% garantie heb je nooit. Zelf heb ik geen ervaring met cloud-providers. Nog niet...

« Laatst bewerkt op: 2017/12/05, 15:26:10 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #26 Gepost op: 2017/12/05, 15:36:09 »
Ijsland en Duitsland hebben ook goede privacy wetgeving. Al weet je natuurlijk nooit hoe het zit als bv de VS om je data vraagt.

Re: zin of onzin?
« Reactie #27 Gepost op: 2017/12/05, 15:48:06 »
Is natuurlijk complex om uit te zoeken op welke locatie je data het veiligst (of minst onveilig?) is.
Op de prima website Privacy Tools (https://www.privacytools.io/) is onderstaande erg informatief :

"Global Mass Surveillance - The Fourteen Eyes
UKUSA Agreement

The UKUSA Agreement is an agreement between the United Kingdom, United States, Australia, Canada, and New Zealand to cooperatively collect, analyze, and share intelligence. Members of this group, known as the Five Eyes, focus on gathering and analyzing intelligence from different parts of the world. While Five Eyes countries have agreed to not spy on each other as adversaries, leaks by Snowden have revealed that some Five Eyes members monitor each other’s citizens and share intelligence to avoid breaking domestic laws that prohibit them from spying on their own citizens. The Five Eyes alliance also cooperates with groups of third party countries to share intelligence (forming the Nine Eyes and Fourteen Eyes), however Five Eyes and third party countries can and do spy on each other.

Five Eyes
1. Australia

2. Canada

3. New Zealand

4. United Kingdom

5. United States of America
Nine Eyes
6. Denmark

7. France

8. Netherlands

9. Norway


Fourteen Eyes
10. Belgium

11. Germany

12. Italy

13. Spain

14. Sweden"
Een boek doet het altijd...

Re: zin of onzin?
« Reactie #28 Gepost op: 2017/12/05, 16:45:23 »
Eens geprobeerd om een invite te krijgen van de Ned. cloud provider STACK zoals reeds in dit topic genoemd (https://www.transip.nl/stack/). Emailadres opgegeven en daarna kom je niet verder. Alles geprobeerd, maar vergeet het maar. Kom in een soort loop. Misschien zijn de invites op =D. Nodigt niet echt uit tot verdere actie.
Bij 1000Gb gratis opslag is mijn eerste reactie toch "ok, waar zit de adder?".
Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #29 Gepost op: 2017/12/05, 17:00:54 »
Tot nu toe werkt stack voor mij prima. Alleen synchroniseren is wat langzaam.

Re: zin of onzin?
« Reactie #30 Gepost op: 2017/12/05, 17:01:16 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: zin of onzin?
« Reactie #31 Gepost op: 2017/12/05, 17:29:22 »
Iets te enthousiast dus. Ik dacht ik kan gelijk door. En laat geduld nou net niet mijn beste eigenschap zijn =D
Een boek doet het altijd...

Offline Tom

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #32 Gepost op: 2017/12/05, 17:30:59 »
Lukt hier ook niet inderdaad een soort loop dus ,dat ze hun stack ergens steken pfff
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: zin of onzin?
« Reactie #33 Gepost op: 2017/12/05, 17:52:14 »
Bij mij heeft het een dag geduurd voordat ze reageerden.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline h2o

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #34 Gepost op: 2017/12/05, 18:07:41 »
Ik heb een paar maanden geleden bij Stack binnen een uur (1 uur) een account gekregen en alles werkt naar behoren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

drum

  • Gast
Re: zin of onzin?
« Reactie #35 Gepost op: 2017/12/05, 18:45:33 »
Hier was de account in een 4-tal uurtjes een feit.

Re: zin of onzin?
« Reactie #36 Gepost op: 2017/12/05, 20:04:11 »

Het aanmelden bij stack.

Bij mij pas na een maand.
Maar dat was wel in het begin.
Ik ben er zeer tevreden over.

Werkt met hun eigen synchro (stack), maar ook met owncloud
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

swake

  • Gast
Re: zin of onzin?
« Reactie #37 Gepost op: 2017/12/05, 22:50:48 »
Er word hier van het topic afgeweken vind ik .

Wat wel klopt dat sommige merken van CD en DVD schijfjes na jaren gaan rotten (Disc-rot) en de data dan niet meer te lezen is .
https://tedium.co/2017/02/02/disc-rot-phenomenon/

Offline rico70

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #38 Gepost op: 2017/12/05, 22:54:11 »
Volgens mij heeft ieder merk hier last van, de 1 eerder dan de ander.

Offline MKe

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #39 Gepost op: 2017/12/06, 08:20:40 »
Het lijkt erop dat dd je harde schijf kan verversen.

dd -in /dev/sdX -out /dev/sdX zou moeten werken, waarbij je natuurlijk zelf nog moet kijken wat je bij X moet invullen. Ik heb het zelf nog niet getest, dus gebruik op eigen risico. Waarschijnlijk duurt het wel even, dus misschien zou een hogere blok instelling dat nog kunnen helpen.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/06, 11:59:59 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline h2o

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #40 Gepost op: 2017/12/06, 11:22:32 »
Euhhh... heb je het nu over dd of over ff? In jouw commando voorbeeld geef je ff aan ipv dd.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #41 Gepost op: 2017/12/06, 12:00:36 »
Sorry, autocorrect... Ik heb het verbeterd.

Re: zin of onzin?
« Reactie #42 Gepost op: 2017/12/06, 12:59:17 »
@MKe:

dd -in /dev/sdX -out /dev/sdX (X staat voor mijn sdb in dit geval) geeft (ook als ik in de root ga staan) de volgende foutmelding in de terminal:
ekhnaton@ekhnaton-Lenovo-G70-80:~$ dd -in /dev/sdb -out /dev/sdb
dd: ongeldige optie -- 'i'
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline rico70

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #43 Gepost op: 2017/12/06, 13:20:52 »
Moet het niet
dd if=/dev/sdX of=/dev/sdXzijn?

Re: zin of onzin?
« Reactie #44 Gepost op: 2017/12/06, 13:38:29 »
@Rico: Lijkt me ook logischer (input en output-files), maar MKe gaf de -in en -out.
Ga het gelijk uitproberen.

Zo te zien lukt het, want mijn USB-stick staat als een gek te knipperen.

Mocht dat idd waar zijn, dan lijkt mij dat je met
(sudo) dd if=/dev/sda of=/dev/sdb een perfecte kloon van je sda kunt maken, vooropgesteld, dat beide disks een gelijke capaciteit hebben in Gb

Antoine
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline rico70

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #45 Gepost op: 2017/12/06, 13:58:38 »
Met dd kan je idd een perfecte kloon maken, doelschijf hoeft niet perse net zo groot te zijn, mag ook groter. Je kan er ook voor kiezen om naar een bestand te techrijven bv of=/dev/sdX/backup

Re: zin of onzin?
« Reactie #46 Gepost op: 2017/12/06, 14:15:27 »
@Rico70:
Ik bedoelde uiteraard, dat je doel-schijf minimaal zo groot moet zijn als je bron-schijf.
Hoewel ik me afvraag of dd niet ook de GPT-tabellen rücksichtslos overneemt, en dan zou je in eerste instantie bv de laatste 500 Gb van een 1Tb-schijf tijdelijk kwijt zijn, totdat je met bv. gparted de partities gaat aanpassen.
Hier het resultaat van de test.

[sudo] wachtwoord voor ekhnaton:
7581672+0 records gelezen
7581672+0 records geschreven
3881816064 bytes (3,9 GB, 3,6 GiB) copied, 911,388 s, 4,3 MB/s


Het kostte dus wel een kwartier om de ca 4Gb over te brengen (met USB2), dus met USB3 zal dat rond de 2m30sec zijn als ik het (aan de veilige kant) goed uitreken.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: zin of onzin?
« Reactie #47 Gepost op: 2017/12/06, 14:21:28 »
(hoe heette die meneer ook alweer? Het begon met Edward toch  ;)).
Jurisdictie-technisch zijn Zwitserland, Zweden en Nederland behoorlijk prettig, waarbij Zwitserland in principe mijn voorkeur heeft.

Had Edje niet ook iets over globale samenwerkingsverbanden? Echelon? Prism?  ;)
Voor mij gewoon geen cloud. No matter were.
(maar wat helpt dat als straks je pc gewoon gehackt mag worden :evil: )

En zo moeilijk is het allemaal niet. Waar ik 15-20 jaar geleden dure extra hdd's nodig had voor 'al mijn belangrijke backups' ligt exact datzelfde nu in 4 voud verspreid over diverse plekken op uiterst betaalbare usb-stickjes.
Die familiefilmpjes van toen waar ook veel extra ruimte voor nodig is past nu met gemak allemaal op mijn mobieltje met nog ruimte over voor honderden soorgelijke filmpjes.
Daar ligt dan weer een voordeel dat dit soort computerspul allemaal gigantisch snel evolueert.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/06, 14:23:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: zin of onzin?
« Reactie #48 Gepost op: 2017/12/06, 14:25:29 »
Uiteindelijk kost een cloud-service van pakweg 8Tb ook aanzienlijk meer (over de duur van bv 5 of 10 jaar) dan een NAS van de zelfde capaciteit, waarop je alles ook nog eens vast kunt leggen zonder dat iemand iets kan spioneren (als je maar off-line gaat bij dat proces natuurlijk)
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline MKe

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #49 Gepost op: 2017/12/06, 15:48:35 »
Sorry jongens, messed up bij de syntax van dd. Dat zal me leren om code op een telefoon te typen.

Ik gebruik ook een nas. Nadeel is dat als er ooit brand in huis uitbreekt, dat mijn data dan ook weg is. Daarom maak ik een keer per week een volledige backup van mijn NAS op een externe harde schijf. Ik gebruik hiervoor 2 schijven om en om. Deze schijven bewaar ik op mijn werk, zodat ze niet in huis liggen. Bij het meest ernstige geval ben ik dus 2 weken aan data kwijt als er iets gebeurt. Voor mij is dat aanvaardbaar een waarschijnlijk door ik al veel meer dan de meeste mensen om mijn data veilig te stellen.

Overigens kun je er ook altijd aan denken om je data versleuteld in de cloud op te slaan. Zolang de quantum computer nog geen feit is zal je data dan veilig zijn, mits je een goed encryptie algoritme gebruikt.