Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mengen van werkomgevingen  (gelezen 2796 keer)

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #25 Gepost op: 2017/05/29, 16:31:41 »
Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag: hoe kan ik bepalen bij welke werkomgeving de software hoort die ik zie staan in "Aanbevolen toepassingen"?
« Laatst bewerkt op: 2017/05/29, 21:56:44 door Jos »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #26 Gepost op: 2017/05/29, 16:47:45 »
Even getest op mijn Xubuntu 16.04, waar al e.e.a. in zit.
K3B 34 stuks:  cdparanoia cdrdao dvd+rw-tools growisofs k3b-data libflac++6v5 libk3b6 libk3b6-extracodecs libkcddb4 libkcompactdisc4
  libmusicbrainz5cc2v5 libperl4-corelibs-perl vcdimager  cdrskin k3b-extrathemes k3b-i18n normalize-audio sox movixmaker-2 kde-config-cddb
  cdparanoia cdrdao dvd+rw-tools growisofs k3b k3b-data libflac++6v5 libk3b6 libk3b6-extracodecs libkcddb4 libkcompactdisc4
  libmusicbrainz5cc2v5 libperl4-corelibs-perl vcdimager
Gimp 23 stuks:  gimp-data libamd2.4.1 libbabl-0.1-0 libcamd2.4.1 libccolamd2.9.1 libcholmod3.0.6 libgegl-0.3-0 libgfortran3 libgimp2.0 liblapack3
  libraw15 libumfpack5.7.1 gimp-data-extras gimp gimp-data libamd2.4.1 libbabl-0.1-0 libcamd2.4.1 libccolamd2.9.1 libcholmod3.0.6 libgegl-0.3-0 libgfortran3 libgimp2.0 liblapack3 libraw15 libumfpack5.7.1
Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag: hoe kan ik nu, met zekerheid, bepalen bij welke werkomgeving de software hoort die ik zie staan in "Aanbevolen toepassingen"?
Dat is m.i. een kwestie van ervaring, maar er is een optie!
Wanneer je programma wilt installeren, dan type je:
sudo apt install programma
Wil je het weer verwijderen, omdat er een mogelijk probleem is, dan type je
sudo apt purge programma && sudo apt autoremove
Bij mij werkt dat al 10 jaar goed, maar dat is geen garantie :lol:
« Laatst bewerkt op: 2017/05/29, 16:52:53 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #27 Gepost op: 2017/05/29, 17:17:09 »
Ah, weer wat wijzer. Als het zo door gaat ga ik hier straks als professor vandaan.

Offline h2o

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #28 Gepost op: 2017/05/29, 18:19:24 »
Even getest op mijn Xubuntu 16.04, waar al e.e.a. in zit.
K3B 34 stuks:  cdparanoia cdrdao dvd+rw-tools growisofs k3b-data libflac++6v5 libk3b6 libk3b6-extracodecs libkcddb4 libkcompactdisc4
  libmusicbrainz5cc2v5 libperl4-corelibs-perl vcdimager  cdrskin k3b-extrathemes k3b-i18n normalize-audio sox movixmaker-2 kde-config-cddb
  cdparanoia cdrdao dvd+rw-tools growisofs k3b k3b-data libflac++6v5 libk3b6 libk3b6-extracodecs libkcddb4 libkcompactdisc4
  libmusicbrainz5cc2v5 libperl4-corelibs-perl vcdimager

Even gesplitst: Dit zijn geen specifieke KDE programma's:
Citaat
cdparanoia cdrdao dvd+rw-tools growisofs  libkcddb4 libkcompactdisc4 libmusicbrainz5cc2v5 libperl4-corelibs-perl vcdimager  cdrskin  normalize-audio sox movixmaker-2 dvd+rw-tools growisofs  libflac++6v5 libkcddb4 libkcompactdisc4 libmusicbrainz5cc2v5 libperl4-corelibs-perl vcdimager

En dit wel:
Citaat
k3b-data libflac++6v5 libk3b6 libk3b6-extracodecs k3b-extrathemes k3b-i18n k3b k3b-data kde-config-cddb
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #29 Gepost op: 2017/05/29, 18:31:04 »
Even gesplitst:
Bedankt voor de aanvulling, jij bent duidelijk beter thuis in KDE, dan ik :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #30 Gepost op: 2017/05/29, 21:47:45 »
Ik wil niet zeuren ;-) maar heb nog geen antwoord op de vraag: hoe kan ik bepalen bij welke werkomgeving de software hoort die ik zie staan in "Aanbevolen toepassingen"?

Bijvoorbeeld: Met het webcam programma Cheese zie ik geen kans om het geluid werkend te krijgen. Vervolgens vind ik op internet een alternatief: Webcamoid. En dat vind ik ook bij Aanbevolen toepassingen.

Hoe kan ik zien welke werkomgeving Webcamoid heeft? Durf het niet te installeren , ben bang dat ik daardoor hier in Groningen een aardbeving initieer.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/29, 21:57:57 door Jos »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #31 Gepost op: 2017/05/29, 22:41:21 »
Heb je synaptic op je PC staan?
Zo niet, installeer deze, dit is het beste programma om software te beheren.
Wanneer je in synaptic op zoeken klikt, dat type je webcamoid, waarna je de mogelijk krijgt om deze aan te vinken voor installatie.
Maar, je kunt ook kijken bij het tabblad beschrijving en afhankelijkheden.
Daar krijg je ook veel informatie.
Er staat (voor zover ik weet) niets bij voor een bepaalde desktop, dus met synaptic kan je deze gewoon installeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #32 Gepost op: 2017/05/30, 00:35:28 »
Als je geen zin hebt om dat telkens uitgebreid te onderzoeken, kun je deze vuistregel gebruiken: installeer gewoon nooit KDE-programma's in Gnome-gerelateerde werkomgevingen. En vice versa.

De naam van een KDE-programma begint nog steeds meestal met een K, dus dat maakt het extra makkelijk.  =D

En installeer ook geen extra volwaardige bestandbeheerders erbij, ongeacht de werkomgeving waar ze bij horen:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Installeer-geen-tweede-volwaardige-bestandbeheerder-verkenner-
(punt 4.1, links)

Op die manier beperk je je mogelijkheden wel wat, maar zit je zeker goed qua voorkómen van een knoeiboel.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/30, 00:41:05 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Offline h2o

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #33 Gepost op: 2017/05/30, 07:42:41 »
Heb je synaptic op je PC staan?
We kunnen natuurlijk heerlijk gaan muggenziften en rondjes om elkaar lopen, maar Synaptic is weer een GTK programma, zou dus niet thuishoren bij KDE...  >:(
Als we zo bezig zijn blijven we lekker bezig, met het warme weer doe ik liever wat anders...  :laugh:
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #34 Gepost op: 2017/05/30, 07:48:10 »
De naam van een KDE-programma begint nog steeds meestal met een K, dus dat maakt het extra makkelijk.  =D
KDE programma's beginnen vaak ook met QT aan het begin of ergens in de naam.

Je kunt ook het volgende doen:
apt-cache search qt > lijst-qt-programmasDat bestandje kun je dan uitpluizen op QT programma's
En apt-cache kde > lijst-kde-programma'sVoor het uitpluizen van KDE programma's.

Leuk voor een koude winteravond bij een warme kachel om dan lekker alles uit te pluizen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #35 Gepost op: 2017/05/30, 08:14:01 »
@Ron,

Natuurlijk heb ik Synaptic geinstalleerd, de heilige graal in Linuxland.

Het tabblad Beschrijvingen zie ik wel maar Afhankelijkheden niet.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/30, 08:36:59 door Jos »

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #36 Gepost op: 2017/05/30, 08:17:02 »
Als je geen zin hebt om dat telkens uitgebreid te onderzoeken, kun je deze vuistregel gebruiken: installeer gewoon nooit KDE-programma's in Gnome-gerelateerde werkomgevingen. En vice versa.

Dat maakt het voor mij al een stuk eenvoudiger. Maar... KDE, Gnome? Xubuntu is toch Xfce?

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #37 Gepost op: 2017/05/30, 08:20:49 »
@h2o,

Nu ik dat allemaal lees is het nog ingewikkelder dan ik al dacht... Maar al met al begrijp ik de kwestie van werkomgevingen door jullie uitleg nu beter. Het is inderdaad wel om het warm(er) van te krijgen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #38 Gepost op: 2017/05/30, 10:28:29 »
Als je geen zin hebt om dat telkens uitgebreid te onderzoeken, kun je deze vuistregel gebruiken: installeer gewoon nooit KDE-programma's in Gnome-gerelateerde werkomgevingen. En vice versa.

Dat maakt het voor mij al een stuk eenvoudiger. Maar... KDE, Gnome? Xubuntu is toch Xfce?
Xfce, Cinnamon, Mate, Unity en LXDE zijn allemaal Gnome-gerelateerd.  :)

KDE is een apart geval; de enige daaraan verwante werkomgeving die ik zo snel kan bedenken, is LXQt.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/30, 10:30:17 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #39 Gepost op: 2017/05/30, 10:37:22 »
We kunnen natuurlijk heerlijk gaan muggenziften en rondjes om elkaar lopen, maar Synaptic is weer een GTK programma, zou dus niet thuishoren bij KDE...  >:(
Klopt, maar hij gebruikt Xubuntu, XFCE dus ............
Het tabblad Beschrijvingen zie ik wel maar Afhankelijkheden niet.
Bij instellingen >preferences aanvinken: Pakket eigenschappen tonen in hoofdvenster
Dit dacht ik even zo uit mijn hoofd, dat is één van de dingen die ik altijd doe, zonder nadenken :lol:

De tip van Pjotr, alles dat met een K begint is mogelijk de simpelste oplossing.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #40 Gepost op: 2017/05/30, 10:48:48 »
@Pjotr en @Ron,

Duidelijk allemaal.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/30, 10:58:22 door Jos »

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #41 Gepost op: 2017/05/30, 13:21:30 »
@Pjotr,

Je schreef: "Xfce, Cinnamon, Mate, Unity en LXDE zijn allemaal Gnome-gerelateerd."

Maar wat is dan Debian?

P.S. En wat is het verschil tussen deze twee overzichten. Het is allebei Debian:

https://www.dropbox.com/s/719mcygb6d3hdw8/DebianFamilyTree1210.svg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/43fnta7mh9zyu1u/Linux_Distribution_Timeline.svg?dl=0
« Laatst bewerkt op: 2017/05/30, 13:39:59 door Jos »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #42 Gepost op: 2017/05/30, 14:09:42 »
@Pjotr,

Je schreef: "Xfce, Cinnamon, Mate, Unity en LXDE zijn allemaal Gnome-gerelateerd."

Maar wat is dan Debian?

P.S. En wat is het verschil tussen deze twee overzichten. Het is allebei Debian:

https://www.dropbox.com/s/719mcygb6d3hdw8/DebianFamilyTree1210.svg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/43fnta7mh9zyu1u/Linux_Distribution_Timeline.svg?dl=0
Je haalt twee dingen door elkaar.... Debian is geen werkomgeving, het is een Linuxdistributie.  :)

Vergelijking met auto's (altijd leuk): de werkomgeving is het autotype: stationwagon, cabriolet, sportauto, terreinwagen. De Linuxdistributie is het automerk, bijvoorbeeld Toyota of BMW.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/30, 14:30:50 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Offline h2o

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #43 Gepost op: 2017/05/30, 14:11:17 »
In vogelvlucht:
Linux is een kernel.
Daarop draaien applicaties in een werkomgeving.
Daarvan heb je Desktopomgevingen al KDE, Cinnamon, XFCE, Gnome, Mate en LXDE (je hebt er nog meer)
Dan heb je distributies die dit allemaal aanbieden. Voor wat betreft de Debian tak, heb je Debian, Ubuntu, Linux Mint (in die volgorde van ontstaan). Verder heb je bij Ubuntu weer versies van Desktop omgevingen. Kubuntu gebruikt KDE, Ubuntu gebruikt Unity (vroeger Gnome en straks ook weer Gnome) Xubuntu (XFCE versie) Lubuntu (gebruikt LXDE) Ubuntu-Mate (Mate).
Linux Mint gebruikt Cinnamon en Mate.

Dit even in het kort.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #44 Gepost op: 2017/05/30, 15:12:06 »
Ik zou daar echt niet te veel paranoia rond hanteren. Als er een programma is dat je echt wil gebruiken, installeer het via pakketbeheer. Een QT programma zal in een GTK desktopomgeving heel wat extra's binnentrekken, maar so what? Schijfruimte is echt niet het probleem. Individuele applicaties zullen de werking van je desktopomgeving niet storen.

Je pertinente vraag hoe je het weet? Het is een beetje moeilijk om te weten welke toolkit een programma gebruikt. Programma's waarvan de naam met een K begint, zijn doorgaans sterk verbonden met de KDE desktop, en gebruiken QT, maar ook specifieke componenten van de KDE desktop. Andere programma's gebruiken de QT toolkit, maar staan meer op zichzelf, d.w.z., ze gebruiken geen componenten van de KDE desktop. Zo is Scribus ook een QT programma. Het is zo uniek en kwalitatief hoogstaand in zijn soort, dat je het zeker wil installeren als je aan desktop publishing toekomt, onafhankelijk van de desktop die je gebruikt. VLC is ook een QT programma. Niemand twijfelt eraan dat dit één van de beste videospelers is op iedere desktop.

Hoe weet je het? Beschrijvingen van het programma bekijken in software center of op internet. Afhankelijkheden bekijken in Synaptic, maar dit wordt nogal technisch. Maar vooral niet paranoide zijn en vooral die programma's installeren en gebruiken die je wenst. Onafhankelijk van je bureaubladomgeving. Eender welk programma uit softwarecenter zal heus je bureaubladomgeving niet stuk maken.

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #45 Gepost op: 2017/05/31, 07:53:21 »
@Pjotr, @H2o, @vanadium,

Allemaal duidelijk. Het is voor mij wel ingewikkeld hoor... maar ik heb jullie. Wat mijn paranoia betreft: Ik heb in de loop der jaren nogal eens gehad dat een geinstalleerde distributie ernstige mankementen ging vertonen en ik moest herinstalleren. En vastlopers waren daarbij niet zeldzaam. Bij Linux ging ik dan denken dat het aan mij lag, bv. door het mengen van werkomgevingen. En dan heb ik het over verschillende distributies en verschillende hardware.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/31, 08:50:49 door Jos »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #46 Gepost op: 2017/05/31, 09:49:52 »
Ik heb in de loop der jaren nogal eens gehad dat een geïnstalleerde distributie ernstige mankementen ging vertonen en ik moest herinstalleren.
En vastlopers waren daarbij niet zeldzaam.
Bij Linux ging ik dan denken dat het aan mij lag, bv. door het mengen van werkomgevingen.
En dan heb ik het over verschillende distributies en verschillende hardware.
Maak nooit de fout, om software te downloaden van een externe bron, tenzij je zeker weet wat je doet en ervaring hebt.
Installeer altijd vanuit de repositories, dus via het software centrum en liever nog via synaptic.
De kans dat het dan problemen gaat geven is erg klein...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #47 Gepost op: 2017/05/31, 10:00:29 »
Maak nooit de fout, om software te downloaden van een externe bron, tenzij je zeker weet wat je doet en ervaring hebt.
Installeer altijd vanuit de repositories, dus via het software centrum en liever nog via synaptic.
De kans dat het dan problemen gaat geven is erg klein...........

Van dat alles ben ik me altijd bewust geweest en hield er rekening mee. Dus dat kan mijn problemen destijds niet veroorzaakt hebben. Maar mijn huidige distributie - Xubuntu - draait inmiddels een week zonder mankeren.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/31, 12:31:45 door Jos »

Offline h2o

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #48 Gepost op: 2017/05/31, 10:02:00 »
Maak nooit de fout, om software te downloaden van een externe bron, tenzij je zeker weet wat je doet en ervaring hebt.
Installeer altijd vanuit de repositories, dus via het software centrum en liever nog via synaptic.
De kans dat het dan problemen gaat geven is erg klein...........
Mee eens. Ter aanvulling heb je ook nog te maken met pakketten buiten pakketbronnen. Dit zijn .tar, .tar.gz en .deb bestanden die je dan kunt downloaden. Ook hier geldt: Weet wat je doet en bij twijfel laat je het maar achterwege.

Bij .tar en tar.gz moet je dan alles uitpakken en daarna op de locatie waar het is uitgepakt een script draaien.
Bij .deb bestanden zij die al gecompileerd voor Debian en Debian-gerelateerde systemen (Ubuntu, Linux Mint ed.). Die zijn als een stuk veiliger.

Soms ontkom je hier niet aan. Bijvoorbeeld als je een bepaalde driver nodig hebt om je systeem aan het werk te krijgen. Ik kom af en toe wel eens zo'n geval tegen, een nieuwere versie van hplip voor het printen, of een bepaalde geluidskaart driver. Bij .deb bestanden van de fabrikant zit je dan meestal wel goed, bij .tar en .tar.gz bestanden moet je extra aan het werk.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/31, 10:07:38 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #49 Gepost op: 2017/05/31, 10:30:21 »
En als je dan een deb bestandje of anders download omdat je die zekers nodig hebt ,jas hem dan even hierdoor doe ik ook altijd !.

https://www.virustotal.com/

Het is een Antivirus program van Google ,en je kunt van Google zeggen wat je wilt ,maar ze hebben super antivirus scanners en gratis !.

En wat mengen betreft ik draai jaren Xubuntu ,maar gebruik bv inplaats van de XfceTerminal de Terminal van Gnome ,inplaats van Ristretto gebruik ik EOG  en dat gaat uitstekend !

Wat Bestands beheerder betreft ja blijf daar bij Thunar en geen andere ,anders kom je geheid vroeg of later in de problemen zoals @Pjotr ook al zegt !.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/31, 12:54:42 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.