Ik blijf bij mijn stelling: de grootste veiligheidslek zit tussen stoel en keyboard, ongeacht welk OS je gebruikt.
Helemaal mee eens. Als ik lees hoe zelfs bij linux sommigen aanrommelen met allerhande software uit onveilige bronnen en dergelijke .......
En wine of win hoe dan ook komt er bij mij ook niet op.
3. Is Linux dan veilig? Ja, Linux is veilig. Maar blijft het dat ook bij een domme gebruiker? Nee. Als een domme gebruiker iets downloadt van internet, zijn downloadfolder opent en het gedownloade via rechtsklikken en eigenschappen uitvoerbaar maakt en het daarna dubbelklikt om het te doen uitvoeren, dan kan de aldus gestarte software aan heel zijn home directory. Als het gestarte programma om een beheerwachtwoord vraagt, en de nu wel zéér domme gebruiker toetst dat ook nog in, dan heeft het aldus gestarte programma nu toegang tot heel het systeem en kan het hetzelfde doen als standaard bij Windows. Op die manier kun je dus ook malware in Linux krijgen. De malware moet wel specifiek voor Linux geschreven zijn (Windows malware werkt dus niet, tenzij je Wine hebt draaien) en het vereist verregaande medewerking van een wel heel domme gebruiker.
Dat bedoel ik. Dat had ik.
Kids kregen op een spellensite de vraag tot installeren. De vraag om root-wachtwoord. Niet ingegeven.
Detail: voor het installeren van een .exe =d LOL
En als het de vraag voor installatie van een DEB of zo was geweest had ik ook
niet het wachtwoord gegeven.
Ik lees geen goede onderbouwing voor je stelling en blijf dus (mede daarom) regelmatig backup’s maken van persoonlijke en/of waardevolle informatie.
Dit hieronder is volgens mij de onderbouwing zoals deze voor linux geldt.
En regelmatig backups maken steun ik volledig want daar is nooit iets mis mee. Al kun je dan nog steeds de mallware bijlage mee backuppen, en dus het probleem in stand houden waardoor backuppen geen volledige oplossing is.
En software MOET geinstalleerd worden.
Dream on, in Ubuntu kan je software ook in je persoonlijke map (/home, /home/bin of /home/Downloads) plaatsen en gebruiken (zonder sudo-wachtwoord).
Dat leg maar eens uit dan hoe dat werkt. Want dat wil ik begrijpen.Voor zover ik weet wordt er op die manier hier niets geinstalleerd.
Ik ben de enige gebruiker die kan installeren. De andere gebruikers zijn beperkte users en kunnen niet installeren (voor zover ik weet).
En ik zelf installeer alleen veilige software en dat gaat altijd met wachtwoord.
Ik weet niet beter dat voor installatie van software een root nodig is. En daar geef ik zelf het wachtwoord voor, of ik zou volledig van buitenaf gehacked moeten zijn middels directe verbinding en in dat geval zou mijn probleem veel groter zijn dan een mallware'tje.
Ik spreek je niet tegen. Ik wil overtuigd worden. Graag hoor ik waar bij mij het risico zou zitten, en hoe dan?