Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux en onderwijs  (gelezen 11337 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux en onderwijs
« Reactie #25 Gepost op: 2017/03/17, 16:22:58 »
Apple brengt PC op de markt met het besturingssysteem MacOS , van Microsoft was er nog geen sprake .
Volgens mij kwam de MAC veel later, pas in de jaren '90, daarvoor heette het toch gewoon Apple-OS, voor de Apple IIe?
IBM brengt een PC op de markt en Microsoft word opgericht . IBM brengt PC's op de markt met het MS-DOS besturingssysteem .
Er komen kloons op de markt , zonder besturingssysteem . Het MS DOS besturingssysteem kan op de kloon geïnstalleerd worden .
Eerst was er nog PC-DOS, pas na de nodige aanpassingen werd het MS-DOS.
Tot Windows XP verschijnt en PC's en laptops verkocht worden met Windows XP voorgeïnstalleerd maar veel goedkoper dan Apple
De winkels liggen vol met  PC's en laptops met voorgeïnstalleerde Windows . Wat verder een kleinere afdeling met Apple met voorgeïnstalleerde MacOS(X).
Maar intussen is er een student die met de UNIX broncode een nieuw Opensource OS ontwikkeld (Linux) .
Dit klopt niet, Linus schreef een kernel (eigen bron code), omdat er patenten op Unix zaten, die een arme student niet kon/wilde betalen.
Anderen zijn met de Linux kernel aan de slag gegaan en zo is het besturingssysteem GNU/Linux ontstaan.
De consument denkt , bestaat er niets anders dan Windows of MacOS en koopt maar een Pc of laptop dat het goedkoopst is , eentje met Windows . Windows word zo bekend dat mensen echt gaan denken er bestaat niets anders. De andere die dan Linux ontdekt vind het te moeilijk terwijl het alleen maar een aanpassing is . Wie altijd met een fiets gereden heeft en plots in het verkeer komt met een auto zal zich ook moeten aanpassen . Nu rijdt iedereen bijna met een auto omdat we niets anders zien dat er nog andere alternatieven zijn om zich te verplaatsen .  En met de computer is net hetzelfde .
Helaas waar, mensen zijn op dit gebied kudde dieren.
Mensen zeggen ook vaak, Linux is waardeloos, want programma XXX loopt er niet op.
Dat is niet de schuld van Linux, maar van de software ontwikkelaar!

Mijn opmerkingen op je bericht zijn bedoeld als aanvulling, zie het niet als kritiek a.u.b. want in grote lijnen heb je helemaal gelijk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #26 Gepost op: 2017/03/17, 16:42:23 »
Maar dit heeft niets te maken met OpenStandaarden, waar ik het over had.

Dat heeft het wel degelijk.
.doc is onlosmakelijk verbonden aan ms-office. Alleen al door de rechten.
Openstandaarden zijn onlosmakelijke verbonden aan open source.

Dus als .doc de norm is zal ms-office dat meteen ook zijn en behoud ms zijn marktleiderspositie en macht.
Als .odt de norm wordt komen ineens veel meer alternatieven in beeld en levert ms-office zijn marktleiderspositie en macht in.  En reken maar dat als open standaard bestanden de norm worden dat er nog veel meer alternatieve software zal gaan ontstaan.

Dan rijst de vraag waarom je €350 gaat betalen voor iets wat alleen draait onder één os van €200 waar dan diverse prima werkende gratis alternatieven beschikbaar voor zijn.
En of dat iets met elkaar te maken heeft.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 16:50:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2017/03/17, 17:00:01 »
Citaat
Mijn opmerkingen op je bericht zijn bedoeld als aanvulling, zie het niet als kritiek a.u.b. want in grote lijnen heb je helemaal gelijk.

=) Daar kan ik met leven hoor . Je doet het vriendelijk en beleefd en vind dat hoffelijk .

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #28 Gepost op: 2017/03/17, 17:49:18 »
Helemaal mee eens.
Helemaal mee oneens, OpenStandaarden worden ook ondersteund door gesloten source software.
Enige voorbeelden: Ascii, HTML en natuurlijk TXT.
Dus als .doc de norm is zal ms-office dat meteen ook zijn en behoud ms zijn marktleiderspositie en macht.
Verwar a.u.b. niet een norm met een standaard.
De standaard is, dat je richting moet aangeven, voordat je de hoek om gaat (je moet aangeven wat je gaat doen).
De norm is, dat je richting aangeeft, wanneer je de hoek om gaat (dat is al te zien en kan een bekeuring opleveren) :lol:
Dan rijst de vraag waarom je €350 gaat betalen voor iets wat alleen draait onder één os van €200 waar dan diverse prima werkende gratis alternatieven beschikbaar voor zijn.
En of dat iets met elkaar te maken heeft.  ;)
Over de laatste regel verschillen we duidelijk van mening dus ..............

« Reactie #29 Gepost op: 2017/03/17, 22:55:01 »
Helemaal mee eens.
Helemaal mee oneens, OpenStandaarden worden ook ondersteund door gesloten source software.

Ik verwar ook niets.

Jij koppelt bovenstaande quotes los van elkaar. De crux zit hem juist in de koppeling van die twee. Je moet die twee bij elkaar zien.
Ja, office "ondersteunt" ook voortaan .odt. Alleen werkt het voor geen meter (vreemd hè!? ;) ) en dus blijft .doc de norm.
Ms heeft belang bij het handhaven van .doc en niet alternatieve documentsoorten te steunen. Als ms .doc op geeft ten koste van .odt dan is de noodzaak van ms office (en dus de inkomsten) weg. Ms dankt zijn marktleiderspositie door de hardnekkige norm van .doc en zal dit graag zo houden.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 22:57:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #30 Gepost op: 2017/03/17, 23:28:06 »
Als ms .doc op geeft ten koste van .odt dan is de noodzaak van ms office (en dus de inkomsten) weg. Ms dankt zijn marktleiderspositie door de hardnekkige norm van .doc en zal dit graag zo houden.  ;)
Dan raken ze alle overheden in de EU kwijt als klant, dat willen ze vast niet ............
Mijn advies: ieder berichtje naar een overheid, onderwijs instelling, of gezondheidsinstelling, de informatie in een odt bijlage zetten en niet in  het bericht, lekker de kat aan het spek binden :lol:
Daarbij gelijk aantekenen, dat het niet goed kunnen lezen van de bijlage geen excuus is, om de vraag niet, of later, te beantwoorden, omdat het bericht voldoet aan alle door de overheid gestelde eisen.
Moet je eens kijken, wat een commentaar je krijgt.......

« Reactie #31 Gepost op: 2017/03/17, 23:32:18 »
Op zich een leuk idee wat ik zomaar zou kunnen steunen Ron. Misschien eens bij gelegenheid vaker doen.

Maar het probleem met school is dat ik ook nog graag zie dat mijn kids goede punten blijven krijgen.  ^-^
Ik ga richting school toch voorlopig maar voor pdf als jij het goed vindt.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 23:35:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #32 Gepost op: 2017/03/18, 09:56:02 »
Op zich een leuk idee wat ik zomaar zou kunnen steunen Ron. Misschien eens bij gelegenheid vaker doen.

Maar het probleem met school is dat ik ook nog graag zie dat mijn kids goede punten blijven krijgen.  ^-^
Ik ga richting school toch voorlopig maar voor pdf als jij het goed vindt.

Hoe een instantie pdf of odt ook accepteert of niet, het grote voordeel is dat pdf altijd wel gelezen kan worden met vrij weinig moeite. Al het lesmateriaal dat ik maak, exporteer ik ook naar pdf en dat heeft tot nog toe geen problemen opgeleverd.

Graag zou ik de discussie een andere kant op willen sturen:
Laat ons eens gaan bomen over de mogelijkheden van Linux omtrent de educatieve waarde van bepaalde software etc. En dan bedoel ik niet de technische kant van computers op zich maar wat Linux en gelieerde software als middel voor onderwijs kan betekenen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #33 Gepost op: 2017/03/18, 18:59:11 »
Laat ons eens gaan bomen over de mogelijkheden van Linux omtrent de educatieve waarde van bepaalde software etc. En dan bedoel ik niet de technische kant van computers op zich maar wat Linux en gelieerde software als middel voor onderwijs kan betekenen.

Veel. In arme landen gebruikt men onze afgeschreven computers met linux er op.

Verder denk ik dat bovengenoemde argumenten altijd hindernis zullen blijven.
Autocad is nu eenmaal marktleider en de norm, net als veel van dat soort specifieke software.
Eigenlijk is het heel simpel. Onze kinderen (onderwijs) moeten toch leren om in de maatschappij te kunnen werken. En de maatschappij gebruikt nu eenmaal windows.

En zoals er al argumenten genoemd zijn zijn er nog meer te noemen waarom dat niet zomaar zal veranderen. Alles afstemmen op 1 systeem is nu eenmaal goedkoper dan alles afstemmen op 10 (??) systemen, want er zijn er nog meer dan alleen win/linux/macos.

Wat dat betreft steun ik de strijd van Ron omtrent OpenStandaarden.
Als dat nou eens allemaal goed converteerbaar en uitwisselbaar zou zijn en allemaal met dezelfde bestanden zouden werken. Wat maakt het dan nog uit in wat voor programma je je document, autocad file of boekhoudingexport maakt. (maar daar gaan de belangen spelen en hinderen)
« Laatst bewerkt op: 2017/03/18, 19:02:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

swake

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2017/03/18, 21:50:01 »
Citaat
Eigenlijk is het heel simpel. Onze kinderen (onderwijs) moeten toch leren om in de maatschappij te kunnen werken. En de maatschappij gebruikt nu eenmaal windows.

Je kan het ook zo citeren . Onze kinderen moeten zich toch gaan leren aan te passen in het verkeer met een auto . En de maatschappij rijd nu eenmaal met Mercedes.

swake

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2017/03/18, 22:19:06 »
Citaat
Daar lijkt het wel op. Zolang scholen stug vast blijven houden aan windows. Als docenten een laptop krijgen en je wil dualboot, begint systeembeheer gelijk
angstig te pruttelen.......het is me gelukt uiteindelijk.....

Een punt wat ik de moeite vind om ook als discussie ter brengen .
Klopt niet helemaal , want ik ken hoge scholen genoeg waar de docenten en leerkrachten verplichten om een Mac aan te schaffen .
Misschien bij weinigen opgevallen . Bekijk een film, een feuilliton en de acteur een laptop gebruikt .Mij is het opgevallen dat het bijna altijd Mac zal zijn, waarom geen laptop met Windows ?
« Laatst bewerkt op: 2017/03/18, 22:23:43 door swake »

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2017/03/18, 22:50:10 »
Misschien bij weinigen opgevallen . Bekijk een film, een feuilliton en de acteur een laptop gebruikt .Mij is het opgevallen dat het bijna altijd Mac zal zijn, waarom geen laptop met Windows ?
Volgens mij is dit voor de show. Als men het Appeltje maar kan zien. ^-^
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #37 Gepost op: 2017/03/18, 22:51:51 »
ik ken hoge scholen genoeg waar de docenten en leerkrachten verplichten om een Mac aan te schaffen .
Dan zullen ze moeten aanbieden tegen een concurrerende prijs en moeten opnemen in het jaarverslag, waarom dit wordt voorgeschreven.

swake

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 2017/03/18, 22:59:36 »
Ron , ik zie dat je Nederlander bent . Hier in België  steunen de hoge scholen Mac en niet Windows en ik van studenten al te horen heb gekregen , de meeste grote bedrijven werken met Mac wat hun zoekkansen naar een geschikte job zal vergroten .

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #39 Gepost op: 2017/03/18, 23:35:06 »
Ron , ik zie dat je Nederlander bent . Hier in België  steunen de hoge scholen Mac en niet Windows en ik van studenten al te horen heb gekregen , de meeste grote bedrijven werken met Mac wat hun zoekkansen naar een geschikte job zal vergroten .
Volgens mij waren het EU regels, je zou kunnen informeren bij het ministerie (wat in Nederland Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heet).

« Reactie #40 Gepost op: 2017/03/19, 13:11:55 »
Citaat

Je kan het ook zo citeren . Onze kinderen moeten zich toch gaan leren aan te passen in het verkeer met een auto . En de maatschappij rijd nu eenmaal met Mercedes.

Nee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel het dat al die merken auto's niet allemaal op een net weer andere benzine soort kunnen gaan rijden, want dat zou onhaalbaar zijn voor de pompen. 1 tank van 20.000l van een soort verkopen is relatief per liter goedkoper dan dat je 10 verschillende pompen voor even zoveel soorten benzines van 2.000l werkend moet houden. Dat vergt veel meer onderhoud(skosten) en bijvoorbeeld moet ook van alles erop ingericht worden zoals de kassa en pomptanks, tot zelfs de tankwagens, brandstofopslag in pernis en raffinaderijen waardoor de literprijs snel omhoog zou gaan.

Ik wil dus zeggen dat er altijd (commercieel voor zowel klant als verkopende partij interessant) enige uniformiteit zal (moeten) zijn.
Een stuk boekhoudsoftware veilig en stabiel houden voor 1 os is nu eenmaal minder arbeidsintensief en dus (ook voor de afnemer, ons) goedkoper dan dat je datzelfde stuk software op drie systemen veilig en stabiel moet houden.

En bedrijven werken nu eenmaal met uniforme software als exact, autocad en office.
Nogmaals denk ik dat er meer een betaalbare oplossing te vinden is in de goede uitwisselbaarheid van uniforme bestanden. Dat .doc en .odt allebei prima werken onder zowel office als libreoffice. Maar dan koppel je de strijd los van de OS welke dan net als de software ook niet meer belangrijk is.
De oplossing ligt bij de uitwisselbaarheid van de bestanden.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/19, 13:17:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #41 Gepost op: 2017/03/19, 13:39:14 »
[Eigenwijs]
Je kunt dit onderwerp ook van een andere kant benaderen.
Een OS is alleen een middel, om een programma te laten werken, een eindgebruiker hoeft niets van het OS te zien, deze moet alleen weten hoe de gebruikte applicatie moet worden gestart.
[/Eigenwijs]
« Laatst bewerkt op: 2017/03/19, 13:56:57 door Ron »

« Reactie #42 Gepost op: 2017/03/19, 18:41:43 »
Ik vind dat juist helemaal niet zo eigenwijs.
In deze door jouw geschetste ideale situatie maakt keuze van os en software niets uit, want ze kunnen allemaal met de genormaliseerde bestandstypes overweg.

Maar het nadeel dat bij zo een samenwerking van alle partijen er niet één alle macht met bijbehorende winsten naar zich toe kan trekken. En "anderen mogen natuurlijk niet machtiger en rijk worden want dat wil ik allemaal naar mezelf trekken".
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #43 Gepost op: 2017/03/19, 19:03:39 »
"anderen mogen natuurlijk niet machtiger en rijk worden want dat wil ik allemaal naar mezelf trekken".
Ja egoïsme ten top.
Er is een (software) bedrijf dat erg groot geworden is, met deze mentaliteit.
Dit brengt mij op een andere vraag:
Wanneer een school opdracht geeft tot de ontwikkeling van een stuk software, aan een software bedrijf, wie is dan later de eigenaar?
1. is dat de ontwikkelaar?
2. is dat de opdrachtgever?

Volgens mij is dat de opdrachtgever ..............

Frederik

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 2017/03/19, 19:27:54 »
De ontwikkelaar.
Vergelijkbaar met het auteursrecht of portretrecht, enz: intellectueel eigendom, ook al is dat in opdracht gemaakt.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2017/03/19, 19:50:17 »
De ontwikkelaar.
Vergelijkbaar met het auteursrecht of portretrecht, enz: intellectueel eigendom, ook al is dat in opdracht gemaakt.
Dat moet ik ook beamen. Mijn oude werkgever heeft ook zoiets bij de hand gehad met GE voor een besturingssysteem met moeblocks t.b.v. Gasturbine. De tekeningen en dus alle rechten blijven eigendom van de ontwikkelaar.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #46 Gepost op: 2017/03/19, 20:31:53 »
De ontwikkelaar.
Dat moet ik ook beamen.
Mijn oude werkgever heeft ook zoiets bij de hand gehad met GE voor een besturingssysteem met moeblocks t.b.v. Gasturbine.
De tekeningen en dus alle rechten blijven eigendom van de ontwikkelaar.
Nu vrees ik, dat dit in de overeenkomst moet worden bepaald.
Een school krijgt subsidie, het maken van de software wordt dus betaald door de gemeenschap.
Dan durf ik te stellen, dat de gemeenschap dan ook de eigenaar is (of hoort te zijn) van de software.
Een overheid kan dit laten vallen onder OpenData, of OpenSource.
Helaas ben ik geen jurist :lol:

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2017/03/19, 21:25:36 »
Ron, dat is een constatering maar dat wil niet zeggen dat ze voor mijn gevoel gelijk hebben.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #49 Gepost op: 2017/03/19, 22:37:55 »
Helaas ben ik geen jurist :lol:
Maar anderen wel :)
En dat is precies wat ik zocht, ik wist dat Arnoud Engelfriet er iets over had gepubliceerd, maar ik zocht op de verkeerde website.
Onderhandelen is dus nodig in deze, bedankt voor de link.