Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gekleurd vlak maken en printen.  (gelezen 551 keer)

Offline Hannes57

• Lid
Gekleurd vlak maken en printen.
« Gepost op: 2017/02/19, 09:54:39 »
Hallo Allemaal,

Ja, een rare topic van mij. Ik zal het eerst verklaren. Ik doe aan plastic modelbouw en soms moet je rare dingen doen. Om redelijk lijkende verf chips te krijgen wil ik deze gaan printen op papier. Ik heb een website gevonden met verf chips in RGB, CMYK etc.

Als tekenprogramma heb ik GIMP. Inkscape kan ook.
Printer een Canon MG2150 series.

Nu de vraag: Kan dit wat ik wil? De vlakken hoeven niet echt 100% betrouwbaar te zijn. Ik moet toch vaak nog werken met kleuren foto's en dan de verf mengen. Maar ik denk dat dit een goede manier is om juist de verf te mengen.

Dus is het mogelijk en hoe?

Hannnes.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
  • Steunpunt: Ja
Re: Gekleurd vlak maken en printen.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/19, 10:49:51 »
Hoi Hannes,

Ja, dat kan wel. Als je de kleur ergens hebt, op papier of op scherm, maak er dan een digitale afbeelding van. In GIMP en in Inkscape heb je een kleurenkiezer (pictogram is een pipetje) die je vertelt wat voor kleur het is in Html of RGB en nog een stel standaarden. Dan vul je een vlak met die kleur en zo vul je desgewenst je papier op met meer vlakken met een specifieke kleur.

Vervolgens print je dat papier. Dat zal dan hier en daar  misschien niet helemaal naar wens zijn, maar daar valt aardig in te corrigeren met bijvoorbeeld het kleurenwiel in GIMP.

Zie de bijlage.

groet,

Just
GIMP bundel 2017  25 cursussen met geweldig mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 4000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine December 2018

Offline Hannes57

• Lid
Re: Gekleurd vlak maken en printen.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/19, 11:29:14 »
Just,

Dank je . Ik probeer uit uit.

Hannes