Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu booten vanuit MS-DOS  (gelezen 1510 keer)

Zubuntu

• Gast
Kubuntu booten vanuit MS-DOS
« Gepost op: 2007/04/30, 17:47:39 »
Hallo allemaal,
weten jullie misschien een manier om Kubuntu te booten vanuit DOS? De reden hiervoor is dat mijn vader het irritant vindt om tijdens het opstarten een OS te moeten kiezen. Hij wil gewoon hebben dat Windows opstart. Maar ik wil graag Kubuntu en zonder GRUB kan ik deze niet opstarten. Dus als jullie iets weten, post het! Alvast bedankt...

Roy

Offline siegi

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/30, 18:05:00 »
Maar je kan grub toch zo instellen dat hij na 2 seconde windows opstart.
Dit lijkt me de beste oplossing.
Je kan ook een oplossing hebben dat als er bv een diskette van grub in het station steekt dat hij linux opstart en anders niet.

Zubuntu

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/30, 18:24:21 »
De eerste oplossing lijkt me wel goed, maar hoe stel ik GRUB in? De tweede oplossing zal niet gaan want in deze pc zit geen diskette-station :(

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/30, 21:14:57 »
Ik kan je een tijdelijke oplossing geven of een oplossing die na een eventuele kernel update ook nog werkt.
Ik zal het laatste maar doen zeker.
 alt -f2 uitvoeren > gkudo gedit /boot/grub/menu.lst
vervolgens krijg je zo'n file te zien.
Zet volgende blok tekst juist boven
### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST dit lijntje zo blijft het bij een update er staan.

title Windows
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

Zubuntu

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/01, 15:19:55 »
Heel erg bedankt, dat probleem is opgelost. Maar nu heb ik nog een vraag. Bij mij staat het beeld niet helemaal gecentreerd op het scherm, aan de linkerkant heb ik een zwarte strook. Ik zou dit op het beeldscherm kunnen veranderen, maar omdat het in Windows wel goed weergegeven wordt, doe ik dit liever niet. Weten jullie hoe ik dit kan veranderen? Alvast bedankt...

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/01, 15:46:12 »
Zeker, je moet eens kijken welke grafische kaart je hebt en dan gelijk 3d drivers installeren. Welke grafische kaart hebt ge en welke versie van Kubuntu? Edgy of Feisty?

Post eens wat je krijgt als je deze regel invoert in Adept (oftewel je terminal0:
lspci | grep VGA
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline siegi

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/01, 16:10:37 »
Dat je beeld niet gecentreerd staat op dat scherm lijkt me het volgende probleem.
Als je andere instellingen van resolutie en refresh rate instelt word het beeld verschoven bij een scherm met analoge input.  
Op de meeste moderne schermen staat trouwens ook een knop auto adjust op.  
Als je nu de instellingen hetzelfde zet in ubuntu als in windows is het probleem opgelost.

Zubuntu

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/01, 16:36:35 »
Het is al gelukt, xvidtune was voor mij de oplossing. Zeker een aanrader :)