Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video converteren naar zo'n modern GIFje (animated gif)  (gelezen 976 keer)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
Video converteren naar zo'n modern GIFje (animated gif)
« Gepost op: 2016/11/16, 23:12:01 »
Hoi allemaal,

Ze waren hier in de wijk de mooie platanen aan het kappen en ik er op uit met de videocamera. Die mannen hebben heel wat werk, dus ik ga er nog wel een paar keer langs.

Hop, stukje video op Facebook natuurlijk en ook wat op Twitter. Maar bij die laatste zijn de vereisten wat strenger dus ik op zoek naar een gemakkelijke manier om zo'n moderne GIF te maken.

Schrik niet, bij mij is gemakkelijk al heel gauw een terminalopdracht.

Eerst maar eens een stukje geschikte video uitgeknipt. De echte opdracht was:

avconv -i 00013.MTS -ss 00:00:04 -t 00:00:4 -acodec copy -vcodec copy /home/just/Video\'s/tmp.mp4
Dat leverde een clip op met de naam tmp.mp4 in de map Video's in mijn thuismap. Vanaf 4 seconden in de originele clip en met een lengte van toevallig ook 4 seconden. De waarde achter -ss geeft het startpunt en de waarde achter -t de lengte. Notatie is in uren:minuten:seconden.

Dan vervolgens zette ik die tmp.mp4 om naar een GIF met de opdracht:

avconv -i tmp.mp4 small.gif
Maar die GIF kan beter wat klein zijn, want die toon je in de browser en dat wil je snel laden. Verkleinen tot een breedte van 320 pixels:

avconv -i tmp.mp4 scale=320:-1 small.gif
Wil je liever 600 pixels:
avconv -i tmp.mp4 -vf scale=600:-1 big.gif
Resultaat:

Liever geen terminal-gedoe? Doe het dan bijvoorbeeld via deze website: http://ezgif.com/

Veel plezier ermee!

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/11/16, 23:13:34 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021