Voor het uitlezen van RAW foto's gebruik ik al een hele tijd (onder Windows XP, en sedert twee weken onder Ubuntu) UFRaw. Dit kan je installeren via apt-get. Het werkt stand-alone, maar ook als plugin voor the Gimp. UFRaw heeft de functionaliteit van Adobe Lightroom (denk ik, want heb nooit met Adobe lightroom gewerkt): het laat je toe belichting, kleurbalans, enz. bij te stellen, vooraleer het in the Gimp ingeladen wordt, waar je verdere correcties kunt doen vooraleer het als jpg op te slaan.
Van zodra mijn fotoapparaat (open-source onvriendelijke Canon Powershot) als USB schijf kon gebruikt worden (Windows XP) heb ik die afschuwelijke Canon Zoombrowser software gelaten voor wat het was.
Voor het "beheren" van foto's heb ik eenvoudig Windows Explorer gebruikt, en het voordeel is dat gans mijn systeem zonder probleem naar GNU/Linux te porten was. Irfanview was mijn favoriete viewer, maar het heel lichte Eye of Gnome, de default fotoviewer onder Ubuntu, heeft mij dat vlug doen vergeten.
Voor meer geavanceerd beheer ziet F-Spot er inderdaad veelbelovend uit, maar het is nog in "early development".