Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Permissies sites-enabled map?  (gelezen 1474 keer)

Offline Flak

• Lid
Permissies sites-enabled map?
« Gepost op: 2016/03/23, 19:18:42 »
Wat voor permissie moeten de bestanden in de sites-enabled map hebben?
Ik heb al zitten googlen maar het staat nergens.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Permissies sites-enabled map?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/23, 20:15:06 »
Dat moeten geen bestanden zijn, maar symlinks. En ze moeten linken naar de bestanden in sites-available, en die hebben rechten 0644.
De symlinks maken kan makkelijk met het commando sudo a2ensite sitenaam

« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/23, 23:29:23 »
Wat een geheimtaal hier! Waar gaat dit over, zou een eenvoudig mens zich kunnen afvragen...

Offline MKe

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/24, 19:44:30 »
Paul, dit zijn instellingen voor de apache webserver. In de sites-enabled kun je de instellingen van pagina's die je host instellen. Het idee is dat je config bestandjes zet in de map sites-available en als je ze echt aan je gebruiker wilt aanbieden, dan maak je een symlink naar deze bestanden in de map sites-enabled. Symlinks zijn ongeveer wat ze in Windows shortcuts of verwijzingen noemen.

Deze mappen bevinden zich allemaal in de map /etc/apache2. Maar alleen als je apache hebt geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/24, 19:48:42 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/25, 17:23:42 »
Ha, toevallig kwam ik deze geheimtaal gisteren ook tegen toen ik een handleiding doorlas over hoe Wordpress lokaal te installeren. Overigens heb ik eerder/vroeger een LAMP-set geïnstalleerd (voor Joomla dacht ik) en kan me niet herinneren met die geheimtaal geconfronteerd te zijn geworden. Niettemin dank voor de uitleg!

O ja, voordat iemand nu gaat roepen dat ik ook geheimtaal bezig, LAMP staat voor Linux+Apache+MySQL+PHP/Perl/Python.  :)