Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbie: schermresolutie onjuist en xorg.conf onvindbaar  (gelezen 865 keer)

peewee

• Gast
Newbie: schermresolutie onjuist en xorg.conf onvindbaar
« Gepost op: 2007/04/06, 20:00:37 »
Hallo, ik ben nieuw met Ubuntu.

Ik heb een probleem met de schermresolutie; Ubuntu start met een te hoge refresh rate waardoor ik op m'n oude 14" schermpje alles driedubbel zie.
Booten naar de recovery mode lukt zodat ik de prompt krijg.

Ik kan echter /etc/X11/xorg.conf niet vinden, want ik heb geen map X11 in /etc..
Als ik sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg geef kan ik Xserver handmatig configureren, en die settings schrijft hij weg naar ..... /etc/x11/xorg.conf !  Hoe kan het dan dat ik die niet zie?

Ik heb heel veel posts gevonden hoe ik de gewenste resolutie kan instellen in xorg.conf, maar dan moet ik hem wel zien te vinden zodat ik hem kan edittten.....

Sorry voor deze noob vraag

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/06, 20:13:41 »
Je hebt twee mogelijkheden, OF je zoekt interactief het filesystem af (duurt wat langer) OF je gebruikt een met regelmaat geupdate database (sneller, maar DB moet wel up-to-date zijn).

sudo find / -name "xorg.conf"

locate xorg.conf

Evt. db updaten met: sudo updatedb
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/06, 22:16:18 »
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster:
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

let op: de X is een hoofdletter.

peewee

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/07, 10:56:45 »
Citaat van: pjotr123
let op: de X is een hoofdletter.
Dat was het dus ...

Ik krijg hem nu in ieder geval op 640x480x16, dus dan kan ik zien wat ik doe :-)