Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muisaanwijzer  (gelezen 2956 keer)

JeePee

• Gast
Muisaanwijzer
« Gepost op: 2007/03/28, 21:31:37 »
Hoi allemaal, ik heb de ubuntu 6.10 aangeschaft eerst kreeg ik na het opstarten een probleem met de resolutie wat snel verholpen was door tijdens het opstarten de juiste resolutie in te stellen.
Dan kreeg ik netjes de desktop op mijn scherm maar ik zag geen mousepointer de muis werkte wel maar de pointer kreeg ik niet te voorschijn zonder deze is het moeilijk om mij een beeld te vormen over linux meer bepaald ubuntu, kan iemand mij vertellen hoe ik dit oplos want als ik ubuntu niet eerst kan proberen met de livecd ga ik de overstap zeker niet maken.
groetjes van de totale leek.

Guus

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/28, 21:38:17 »
weet niet of dit zal werken maar probeer eens een andere muiscursor te kiezen via

Voorkeuren -> Muis -> Muisaanwijzers

JeePee

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/29, 12:57:09 »
Dat had ik al geprobeert dit lost het probleem niet op.
In ieder geval bedankt voor de reactie.

Guus

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/29, 13:08:07 »
Doet de muis het tijdens een LiveCD sessie wel goed?

Nizzle

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/29, 13:08:26 »
waarschijnlijk door je resolutie te verhogen heb je iets verpest :P

het is mij opgevallen dat mijn resolutie ook niet zo hoog gaat.. bij windows kon ik 1600x1200 en nu maar 1024x768
dit heeft iets te maken met mijn monitor.. want met andere monitor doet die dat wel.. vrij logisch want mijn monitor is best wel heel oud :P
dus linux is slimmer ofzo.. dat die zelf kijkt wat je resolutie kan zijn.. gebaseerd op de zwakste schakel.. en in het bestand waar deze instellingen staan staan ook de instellingen voor je muis enzo..

ik gok ook maar wat hoor maar dat zou het best kunnen zijn denk k :P

JeePee

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/29, 23:27:41 »
Ik heb een vrij nieuw scherm namelijk Philips TFT 170S dus dat moet wel lukken denk ik, ook moet ik een resolutie van 1024x768 instellen om ook maar iets leesbaar op het scherm te krijgen, als het dus daar aan zou liggen dan houd ubuntu hier voor mij op, spijtig want mijn eerste indruk was positief in ieder geval met de livesessie vanaf de cd.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Muisaanwijzer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/29, 23:29:24 »
in terminal:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

daarna herstart.

JeePee

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/30, 21:55:37 »
Ik heb dit geprobeert maar waarschijnlijk worden deze instellingen niet bewaard wanneer je met de live-cd opstart?
Dus heb ik het er maar op gewaagd en ubuntu naast WinXP geinstalleerd.
Nu krijg ik een vergelijkbaar scherm als dat wanneer ik opstart met de live-cd in VGA-modus namelijk allemaal gekleurde blokjes, maar nu is er geen F4 om de schermresolutie te veranderen.
Dan maar opgestart in recovery mode en het regeltje "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" ingetypt en gevolgd door een reset.
Geen resultaat na het opstarten wat mij wel opviel is dat ubuntu niet automatisch mijn grafische kaart herkent, dat was wel zo met de live-cd?
En welke toetsenbordindeling moet ik gebruiken, ik heb een azerty toetsenbord?
Help help help.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Muisaanwijzer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/30, 22:42:04 »
Even voor alle duidelijkheid: dat regeltje start een vragenriedel, die je dus moet doorlopen, hè.
Daarna pas het commando reboot geven in de terminal.

JeePee

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/01, 17:56:30 »
Die vragenriedel heb ik doorgeworsteld maar het commando reboot kende ik niet dat heb je ook niet nodig met WinXP.
Dus opnieuw geprobeerd en een aantal instellingen wat het scherm betreft aangepast nu krijg ik wel een normaal opstartscherm tenminste tot aan het balkje van ubuntu en dan krijg ik de melding FAILED TO START XSERVER.
Wie han mij helpen met dit probleem want ik zou de overstap echt wel willen maken, maar ik ben een absolute leek met linux.

JeePee

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/03, 13:46:33 »
Omdat ik vanaf de live-cd geen muisaanwijzer kreeg en dat waarschijnlijk alleen maar kon oplossen door wijzigingen met het commando "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg".
Heb ik het er toch maar op gewaagd en ubuntu naast WinXP geinstalleerd.
Ik heb voor de harde schijf indeling de standaards van ububtu gebruikt, dat is een punt wat ik niet echt betrouw omdat ik er niets van ken en ook mijn XP voorlopig nog moet draaien.
Nu krijg ik een vergelijkbaar scherm als dat wanneer ik opstart met de live-cd in VGA-modus namelijk allemaal gekleurde blokjes, maar nu is er geen F4 om de schermresolutie te veranderen.
Dan maar opgestart in recovery mode en het regeltje "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" ingetypt en de vragenriedel doorgeworsteld gevolgd door een reboot.
Geen resultaat na het opstarten, wat mij wel opviel is dat ubuntu niet automatisch mijn grafische kaart herkent, dat was wel zo met de live-cd?
Dus opnieuw opgestart in recovery mode en het regeltje "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" geprobeerd en een aantal instellingen wat het scherm betreft aangepast nu krijg ik wel een normaal opstartscherm tenminste tot aan het balkje van ubuntu en daarna krijg ik de melding FAILED TO START XSERVER.

Hier volgen nog wat gegevens over mijn PC
- AMD Athlon(tm) 64 bit 3500+ processor
-NVIDIA Geforce 6600 GT met 128 MB geheugen
-1 GB intern geheugen
-WD 80 GB harde schijf

Wie han mij helpen met dit probleem want ik zou de overstap echt wel willen maken, maar ik ben een absolute leek met linux.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Muisaanwijzer
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/03, 14:58:58 »
Selecteer in de bekende vragenriedel eens de vesa driver, die werkt met alles. Een van de eerste vragen. Bij alle andere vragen ongezien accoord gaan met het voorgestelde antwoord.

Overigens denk ik dat je meer geholpen bent met Feisty Fawn 7.04, die over twee weken uitkomt, daarin wordt alles veel gemakkelijker gemaakt.

JeePee

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/03, 18:46:44 »
Bedankt voor de reactie dan ga ik die nieuwe versie afwachten.
Hoe kan ik die trouwens bekomen, deze versie "6.10" heb ik besteld via internet?
En kan ik dan de vorige simpel updaten of moet ik dan van voor af aan beginnen, met partitie indeling en zo?
Groetjes

Offline Soul-Sing

• Lid
Muisaanwijzer
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/03, 19:10:06 »
Citaat van: JeePee
Hoe kan ik die trouwens bekomen, deze versie "6.10" heb ik besteld via internet?
En kan ik dan de vorige simpel updaten of moet ik dan van voor af aan beginnen, met partitie indeling en zo?
Groetjes
wanneer je al een systeem hebt geinstalleerd, edgy bijv. kun je een upgrade wagen naar feisty.
een schone install over je oude systeem heen kan ook. wanneer je alleen de live cd hebt gebruikt,
kun met de livecd van gparted heel makkelijk je systeem in partities indelen en ruimte maken voor feisty.
ps de nieuwe versie is gratis en snel te downloaden. zelf op een cd branden dus
maar je kunt feisty idd ook bestellen/kopen.
: http://www.ubuntu-nl.org/download/
: http://www.opensoft.nl/cdshop/index.php/language/nl

partietionering via gparted: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Offline hadez

• Lid
Muisaanwijzer
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/04, 11:04:31 »
partitioneren kan je natuurlijk ook doen met de live-cd. Die start automatisch met de instalatie van je nieuwe systeem.
Met jouw videokaart, heb je met dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg al geprobeerd de "nv" driver te selecteren? die draait namelijk gewoon mijn GeForce (een 5200 FX ofzo). Helaas geen mooie effecten enzo. Met de instalatie van Feisty kan je automatisch de officiele (Door Nvidia uitgegeven driver) instaleren. Doet ie bij mij prima :D

Hadez

JeePee

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/04, 12:26:02 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: JeePee
Groetjes
wanneer je al een systeem hebt geinstalleerd, edgy bijv. kun je een upgrade wagen naar feisty.
een schone install over je oude systeem heen kan ook. wanneer je alleen de live cd hebt gebruikt,
kun met de livecd van gparted heel makkelijk je systeem in partities indelen en ruimte maken voor feisty.
ps de nieuwe versie is gratis en snel te downloaden. zelf op een cd branden dus
maar je kunt feisty idd ook bestellen/kopen.
: http://www.ubuntu-nl.org/download/
: http://www.opensoft.nl/cdshop/index.php/language/nl

partietionering via gparted: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Bedankt voor de reactie, maar edgy???, feisty??? dat moet ik toch allemaal eens uitzoeken wat dit betekend.
Een echte leek dus maar daar kom ik nog wel achter.

JeePee

• Gast
Muisaanwijzer
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/04, 12:29:45 »
Citaat van: hadez
partitioneren kan je natuurlijk ook doen met de live-cd. Die start automatisch met de instalatie van je nieuwe systeem.
Met jouw videokaart, heb je met dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg al geprobeerd de "nv" driver te selecteren? die draait namelijk gewoon mijn GeForce (een 5200 FX ofzo). Helaas geen mooie effecten enzo. Met de instalatie van Feisty kan je automatisch de officiele (Door Nvidia uitgegeven driver) instaleren. Doet ie bij mij prima :D

Hadez
Ik heb hem nu aan de praat gekregen met die vesa driver maar inderdaad merk je wel dat hij de kaart niet optimaal gebruikt, aan de manier waarop het scherm opgebouwd word.
Maar nu kan ik toch al expirimenteren met deze versie in afwachting van feisty wat dat ook mag zijn.
Bedankt, je zult waarschijnlijk nog wel meer van mij lezen :).

Offline hadez

• Lid
Muisaanwijzer
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/04, 16:40:53 »
dapper drake = versie 6.04 LTS (Long term supported)
edgy edge = versie 6.10
feisty fawn = versie 7.04 (nog een maandje beta, maar draait als een reus :D)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Muisaanwijzer
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/04, 17:14:39 »
Citaat van: hadez
dapper drake = versie 6.04 LTS (Long term supported)
edgy edge = versie 6.10
feisty fawn = versie 7.04 (nog een maandje beta, maar draait als een reus :D)
Feisty bèta loopt inderdaad al als een trein, en we hoeven zelfs nog maar twee weken te wachten op de definitieve versie: 19 april komt die al uit!

Man, zullen die servers roodgloeiend staan op de 19e...... :-)