Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instaleren  (gelezen 891 keer)

Offline demooiste

• Lid
instaleren
« Gepost op: 2007/04/02, 20:44:03 »
Ik heb een beetje moeite met software downloaden en instaleren
In windows download je een programma als ingepakt bestand ,als je dat uitpakt zit er meestal een instal.exe bij
Daar klik je op en het programma word gewoon geinstalleerd
Maar hoe gaat dat in Ubuntu of Kubuntu
Ik heb beide programma,s geprobeert ,maar ik krijg het niet voor het elkaar
Hoe moet je dat op een beetje makkelijke manier voor elkaar bakken
Groetjes Marinus

reinhout

• Gast
instaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/02, 20:51:36 »
eerst download je een pakket naar je bureaublad en daar kan je klikken met je rechter muisknop en installeren.
de meeste downloads doe je wel via synaptic of via de terminal dus meestal kies je het pakket en doe je uitvoeren
download hij en installatie volgt vanzelf

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
instaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/02, 20:53:55 »
Installeren gaat heel anders dan in Windows: niks downloaden vanaf onduidelijke websites.

Heel simpel, vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu, die gegarandeerd veilig zijn. Keuze uit meer dan 20.000 programma's.
Als volgt: Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm gebruiken (Engels)
aanvinken wat je wil hebben
druk op knop Toepassen

instaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/03, 10:41:58 »
En als je programma daar niet tussen staat kan je gaan zoeken achter een .deb bestand, dat is zoiets als een .exe in Windows. Een voorbeeld hiervan is Frostwire, een alternatief voor Limewire, het staat niet in de Synaptic, maar je kan wel een .deb bestand vinden op hun site, gewoon downloade en dubbelklikken ,ongeveer zoals een .exe

Eventueel als je een Windows .exe wilt gebruiken omdat er geen Linux alternatief is, dan kan je Wine gebruiken (een Windows emulator) om de .exe te installeren.

succes :)