Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard  (gelezen 4828 keer)

Offline EZ-man

• Lid
Re: Zondagschool "Klok & Klepel" - digitale audio verklaard
« Reactie #25 Gepost op: 2015/07/13, 12:36:53 »
 =D ik maak liever muziek, maar je hebt gelijk: per halve toon verhoogd de frequentie 6%. In cijfers  1.06 ^ 12  is bij benadering 2.

« Reactie #26 Gepost op: 2015/07/13, 17:06:57 »
Lowlands, boven de 20 kHz brengt toch niets. Het volgende octaaf is 40 kHz.

Een octaaf betekent een verdubbeling van de frequentie, zo weten we sinds Pythagoras, de oude Griek. Van 20 kHz naar 24 kHz is ruw weg een kleine terts. Wat moet dat voor extra dimensie geven in de boventonen. Toch helemaal niks.

Maak eens opnamen van een carillion en filter de boel eens vanaf 20 kHz. Let wel op: wat is de kantelfrequentie van je filter en hoeveel dB val het per octaaf af? Pas op hoor, pak je het een beetje professioneel aan? ;-)

Dat je verschillen kan meten is niet zo interessant. Kijk eens naar de isofonen op deze website. De mens is niet zo gevoelig voor frequenties boven de 15 kHz.

En dat alle YouTube filmpjes naar audiofiele maatstafen rommel is dat komt omdat het een mp3-achtige compressie heeft ondergaan. Maar dat is nog geen bewijs dat boven de 20 kHz zo veel meer te beleven valt.

PS:
Dit zijn allemaal zaken die in de voorgaande lessen zijn behandeld, het lijkt me goed dat je nog eens terug kijkt.
Daar heb je weer zo'n mens die denkt dat boven 20 khz niks meer is!Weet wel dat de boventonen van een instrument veel hogere frekwenties hebben!En net als ik al eerder schreef,veel ruimteinformatie zit ook boven 20 khz!
(De klank van een instrument wordt gevormd door de grondtoon en vele boventonen en daar weer de verdubbeling daar van!Natuurlijk met een steeds minder volume.En als het een goed instrument is met verdubbeling met even nummers,tenzij het natuurlijk gewoon herrie is,dan zit er ook een hoop boventonen bij die oneven zijn.)
Over die Youtube filmpjes die bewijzen dat er uit een LP veel meer hoge tonen komen.Daar zie je gewoon een LP staan draaien en op de uitgang daar van staat een Spectrumanalyzer.En dan zie je gewoon veel hoge frekwenties,i.t.t een signaal uit een CDspeler.Juist ook omdat in een CDspeler(en ook bij het gereed maken van een muzieksignaal voor een CD),al een filter in zit die digitaal werkt
Zo sterk kappen met analoge filters krijg je alleen maar grote problemen..

Heb geprobeerd dat Youtubefilmpje te vinden,ik dacht zelf dat ik het gedownload had,maar ook niet te vinden,helaas.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2015/07/13, 21:11:52 »
@LowLands, bedoel je deze video:  https://youtu.be/4eC6L3_k_48

« Reactie #28 Gepost op: 2015/07/13, 23:04:07 »
Juist!Dat is hem!Wat had je nou als zoekwoord gebruikt?
En er zijn er nog meer..

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #29 Gepost op: 2015/07/13, 23:16:31 »
@LowLands, bedoel je deze video:  https://youtu.be/4eC6L3_k_48
Zeer overtuigend filmpje! Je ziet niet alleen dat het freq.spectrum veel verder doorgaat (50+ KHz), maar vooral ook dat de overgang vanaf 20 KHz veel natuurlijker gaat bij vinyl. De CD kapt het gewoon af, wat er zeer onnatuurlijk uitziet. Mijn conclusie is dat de CD mss wel 30 jaar te vroeg was. Met de huidige techniek zou SACD (24 bit) zeker de norm zijn.

(op mijn DAC zie je bij een SACD-opname het ledje verspringen naar 96 kHz - kicken hoor)

En nu ik over nadenk: mss dat ik dat experiment ook doe, met wat SACD-opnames (downloads/streaming, maar dat maakt niet uit). Keep you informed.....
« Laatst bewerkt op: 2015/07/13, 23:18:40 door markba »

« Reactie #30 Gepost op: 2015/07/13, 23:20:00 »
Precies!En dan kan je toch echt niet meer gaan lullen van wat is er nog na 20 khz!Ben benieuwd naar je experiment!

Ja,ook zo iets,de discussie tussen welke DAC het beste is.Zou niet hoeven volgens andere mensen hier als die helemaal perfekt werken..

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #31 Gepost op: 2015/07/13, 23:26:03 »
Precies!En dan kan je toch echt niet meer gaan lullen van wat is er nog na 20 khz!
Jullie hebben gelijk, je mist door het afkappen ook de vorm van golf.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2015/07/13, 23:50:19 »
En er zijn er nog meer..
Er zijn inderdaad meer bewijzen te vinden, zoek naar: Vinyl vs CD  ;)

Offline markba

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2015/07/14, 08:17:57 »
Precies!En dan kan je toch echt niet meer gaan lullen van wat is er nog na 20 khz!Ben benieuwd naar je experiment!
Hmmm, mss iets te snel geroepen. Mijn setje staat op dit moment in de opslag. Incl. mijn 800W subwoofer "quakie" (de buren noemen hem zo, weet ook niet waarom ;) )
Citaat
Ja,ook zo iets,de discussie tussen welke DAC het beste is.Zou niet hoeven volgens andere mensen hier als die helemaal perfekt werken..
Breek me de bek niet open. Ben aan het experimenteren (nu even op een laag pitje overigens) met voedingen, zowel naar mn DAC als naar de audiostreamer. Je weet echt niet wat je hoort, zo'n groot verschil! Theoretisch is het allemaal zeer moeilijk te verklaren c.q. meten, maar je oren horen alles!

« Reactie #34 Gepost op: 2015/07/14, 10:39:37 »
En er zijn er nog meer..
Er zijn inderdaad meer bewijzen te vinden, zoek naar: Vinyl vs CD  ;)
Ok,ik had veel meer woorden gebruikt en kreeg niks..

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2015/07/14, 11:06:59 »
Er zijn inderdaad meer bewijzen te vinden, zoek naar: Vinyl vs CD

Oh, oh, oh, het begint nu toch echt een beetje te zweven.
Als je iets op "het" internet vindt is dat nog geen bewijs van het een of ander.

Ja, op dat filmpje is te zien dat er iets is boven de 20 kHz. Nou en?
Wat heeft dat met onze oren en onze ruimtelijke geluidswaarneming te maken?

Ik hoor Lowlands van alles beweren, maar hij geeft me niets concreets. Er is een vaag verhaal gepubliceerd 15 jaar geleden. En daar is het bij gebleven.

Ruimtelijke geluidswaarneming wordt bepaald door looptijdverschillen tussen beide oren en faseverschuivingen in de golven. We hebben het in dit topic nog niet gehad over faseverschuivingen. Dat is een beetje moeilijk begrip. Het wordt nog subtieler, wanneer je beseft dat onze oorschelp en gehoorgang een grote invloed hebben op de faseverschuivingen die optreden en dat deze voor alle frequenties anders zal zijn en dat de geometrie van oorschelp en gehoorgang van mens tot mens verschilt.

Om je in te lezen in het onderwerp een aantal links:
  -   http://plato.stanford.edu/entries/perception-auditory/#Spatial
  -   http://drum.lib.umd.edu/bitstream/1903/1190/1/CS-TR-4348.pdf

« Reactie #36 Gepost op: 2015/07/14, 12:23:47 »
Het heeft,kennelijk,met onze waarneming te maken OMDAT de analoge LP veel hogere frekwenties af geeft dan een CD en de ruimteinformatie van een LP duidelijk beter is dan van de CD!
Dan kan je nog zo veel technische verklaringen af geven dat het niet kan,maar dan ben je net zo idioot als de mensen die zelfs nu nog beweren dat de aarde plat is.Je hoort het,maar je wil het niet horen..

Offline markba

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2015/07/14, 13:46:47 »
Er is vaker aan getoond dat we toch wel hoger kunnen horen dan 20 khz,bewust of onbewust.
Mijn persoonlijke ervaring is dat dit zo is. Telkens als ik luister naar super-tweeters (die ver boven 20k doorlopen) ervaar ik een zeer grote ruimtelijkheid, plaatsing en transparantie (soms wel eens té). Het zou ook inbeelding kunnen zijn, maar soit.

En bovendien: als we iets niet horen, wil nog niet zeggen dat we het niet waarnemen. Denk bv aan infra-rood: dat zie je niet, maar je voelt het wel (fysiologisch). Het zou zo maar eens kunnen zijn dat het met geluid hetzelfde werkt. Interessant genoeg om verder uit te werken lijkt me.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #38 Gepost op: 2015/07/14, 14:53:19 »
Denk bv aan infra-rood: dat zie je niet, maar je voelt het wel (fysiologisch).
Denk ook aan harde bas-tonen, die voel je in je maag.
De vraag is verder, wat voel (en ervaar) je onbewust......
Wat ik wel vind, is dat veel CD's (en andere digitale media) het ruimtelijk effect missen.
Natuurlijk is er een verschil tussen een studio ruimte en en concert zaal.
Het zal ongetwijfeld te maken hebben met looptijden en (daardoor) fase verschillen van het geluid.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.