Lowlands, boven de 20 kHz brengt toch niets. Het volgende octaaf is 40 kHz.
Een octaaf betekent een verdubbeling van de frequentie, zo weten we sinds Pythagoras, de oude Griek. Van 20 kHz naar 24 kHz is ruw weg een kleine terts. Wat moet dat voor extra dimensie geven in de boventonen. Toch helemaal niks.
Maak eens opnamen van een carillion en filter de boel eens vanaf 20 kHz. Let wel op: wat is de kantelfrequentie van je filter en hoeveel dB val het per octaaf af? Pas op hoor, pak je het een beetje professioneel aan? ;-)
Dat je verschillen kan meten is niet zo interessant. Kijk eens naar de isofonen op deze website. De mens is niet zo gevoelig voor frequenties boven de 15 kHz.
En dat alle YouTube filmpjes naar audiofiele maatstafen rommel is dat komt omdat het een mp3-achtige compressie heeft ondergaan. Maar dat is nog geen bewijs dat boven de 20 kHz zo veel meer te beleven valt.
PS:
Dit zijn allemaal zaken die in de voorgaande lessen zijn behandeld, het lijkt me goed dat je nog eens terug kijkt.
Daar heb je weer zo'n mens die denkt dat boven 20 khz niks meer is!Weet wel dat de boventonen van een instrument veel hogere frekwenties hebben!En net als ik al eerder schreef,veel ruimteinformatie zit ook boven 20 khz!
(De klank van een instrument wordt gevormd door de grondtoon en vele boventonen en daar weer de verdubbeling daar van!Natuurlijk met een steeds minder volume.En als het een goed instrument is met verdubbeling met even nummers,tenzij het natuurlijk gewoon herrie is,dan zit er ook een hoop boventonen bij die oneven zijn.)
Over die Youtube filmpjes die bewijzen dat er uit een LP veel meer hoge tonen komen.Daar zie je gewoon een LP staan draaien en op de uitgang daar van staat een Spectrumanalyzer.En dan zie je gewoon veel hoge frekwenties,i.t.t een signaal uit een CDspeler.Juist ook omdat in een CDspeler(en ook bij het gereed maken van een muzieksignaal voor een CD),al een filter in zit die digitaal werkt
Zo sterk kappen met analoge filters krijg je alleen maar grote problemen..
Heb geprobeerd dat Youtubefilmpje te vinden,ik dacht zelf dat ik het gedownload had,maar ook niet te vinden,helaas.