Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Document word  (gelezen 1520 keer)

Offline Bobbie

• Lid
Document word
« Gepost op: 2007/04/01, 22:29:09 »
Af en toe neem ik wel eens van m'n werk een word document mee, om thuis verder er aan te werken, open office kan hem openen, om te lezen, ja wat nu, om hem te bewerken en dan weer op te slaan op de diskette, bestaat er een mogelijkheid?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Document word
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/01, 22:32:25 »
Citaat van: Bobbie
Af en toe neem ik wel eens van m'n werk een word document mee, om thuis verder er aan te werken, open office kan hem openen, om te lezen, ja wat nu, om hem te bewerken en dan weer op te slaan op de diskette, bestaat er een mogelijkheid?
Jazeker. OO kan .doc bestanden bewerken en opslaan, ook als .doc. Overigens is zo'n diskette maar gedoe, hè. Beter aan een e-mail vasthaken en versturen naar het e-mailadres van je werk (en vice versa).

Offline Jenske

• Lid
Document word
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/02, 21:01:38 »
Het fantastische aan OpenOffice Writer, althans bij versie 2.x, is dat je zelfs gewoon kan werken in een OOo - formaat en dan gewoon effe het commando "verzend als word-document" kan gebruiken. Zo vermijd je dat je twee bestanden met dezelfde inhoud hebt, nl. je OOo-document en dan een (al dan niet tijdelijk) vertaalde versie voor Word.
Dat is slechts één van de handigheidjes van OOo.

Nog één, dat ik me dit weekend ten volle heb gerealiseerd is het volgende. Als je met word werkt, en je wil wat schijfruimte besparen, ben je gedwongen om van je word-documenten pdf-jes te maken ---daar bestaan allerlei opties voor. In OOo is dat niet nodig, want een Writer-bestand is gewoonlijk al bijna net zo klein als een pdf'je.

Geef mij maar OpenOffice, dus.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Bobbie

• Lid
Document word
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/02, 22:30:09 »
Dank je voor de tip, goed om te weten. zoals je onderin opmerkt dat ze op je werk met word werken is dat ook het geval bij ons, met een word formulier, zodoende.

Offline eendje

• Lid
Document word
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/02, 22:50:39 »
Citaat van: Jenske
Het fantastische aan OpenOffice Writer, althans bij versie 2.x, is dat je zelfs gewoon kan werken in een OOo - formaat en dan gewoon effe het commando "verzend als word-document" kan gebruiken. Zo vermijd je dat je twee bestanden met dezelfde inhoud hebt, nl. je OOo-document en dan een (al dan niet tijdelijk) vertaalde versie voor Word.
Dat is slechts één van de handigheidjes van OOo.

Nog één, dat ik me dit weekend ten volle heb gerealiseerd is het volgende. Als je met word werkt, en je wil wat schijfruimte besparen, ben je gedwongen om van je word-documenten pdf-jes te maken ---daar bestaan allerlei opties voor. In OOo is dat niet nodig, want een Writer-bestand is gewoonlijk al bijna net zo klein als een pdf'je.

Geef mij maar OpenOffice, dus.
Op het werk gebruik ik office 2003. Als ik dan een document maak en ik plak er 4 foto's van 250 kB in dan is het bestand... 10 MB??? Sluit ik Word af en doe ik het nog een keer dan is het bestand, maar 1 MB... Wie het snapt mag het zeggen.... M jijn ervaring is ook dat bestanden in Word heel snel heel groot worden.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
Document word
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/03, 01:40:32 »
Citaat van: eendje
Op het werk gebruik ik office 2003. Als ik dan een document maak en ik plak er 4 foto's van 250 kB in dan is het bestand... 10 MB??? Sluit ik Word af en doe ik het nog een keer dan is het bestand, maar 1 MB... Wie het snapt mag het zeggen.... M jijn ervaring is ook dat bestanden in Word heel snel heel groot worden.
Word heeft zijn eigen manier van comprimeren, in de werkbalk afbeelding zit daar ook een knop voor. Anders doet Word dit automatisch wanneer een bestand wordt opgeslagen en de plaatjes onbewerkt zijn gebleven. Na het comprimeren kun je het plaatje namelijk niet meer naar het gewone formaat terugbrengen.

Ik gebruik overigens, hoewel ik liever opensource blijf, nog steeds ms office. OO gaat helaas toch anders om met tekst, plaatjes en bijzondere symbolen. Via Crossover linux kan ik doen wat ik doen moet en toch via Ubuntu blijven werken.

Offline eendje

• Lid
Document word
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/03, 19:03:55 »
Citaat van: raggar
Citaat van: eendje
Word heeft zijn eigen manier van comprimeren, in de werkbalk afbeelding zit daar ook een knop voor. Anders doet Word dit automatisch wanneer een bestand wordt opgeslagen en de plaatjes onbewerkt zijn gebleven. Na het comprimeren kun je het plaatje namelijk niet meer naar het gewone formaat terugbrengen.

Ik gebruik overigens, hoewel ik liever opensource blijf, nog steeds ms office. OO gaat helaas toch anders om met tekst, plaatjes en bijzondere symbolen. Via Crossover linux kan ik doen wat ik doen moet en toch via Ubuntu blijven werken.
Beide keren heb ik de knop in de werkbalk niet gebruikt en toch heb ik een verschil dat verbaast mij...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline vliegje20

• Lid
Document word
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/03, 19:08:21 »
Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot die foto's zijn.
Ik heb een keer een presentatie gemaakt in office 2003 het was een 5 mb bestand ofzo. Toen sloeg ik m op als 97-2003 dat heb ik geweten ruim 500 mb. Dalijk in de zomervakantie ga ik es goed zitten voor openoffice want geef mij vooralsnog maar word kan ik makkelijker mee uit de voeten