Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu  (gelezen 7820 keer)

ubuntu.to.ubuntu

• Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2007/02/26, 21:04:28 »
Citaat van: w.hellinga
Citaat van: senco2
HOE IN .......KRIJG IK DIE FORBIDDEN RECHTEN VAN MIJN WEB FILES AF.
SENCO
Zoals gezegd, dat moet je helemaal niet willen.

't net zoiets als de kluisjes op de school van mijn dochters.
Iedereen heeft een eigen kluisje en een bijpassende sleutel.
Niemand anders dan de eigenaar van de sleutel kan het kluisje openen...
Behalve de concierge, die kan gelukkig alle kluisje openen, voor controle en (gelukkig) om personen te helpen die hun sleutel kwijt zijn.

De kluiseigenaar dat is de gebruiker die in Linux inlogd en de concierge dat is root.

Als iedereen de sleutel van de concierge zou hebben zouden er geen kluisjes nodig zijn en kon iedereen weer net als vroeger alles van elkaar zien, hebben etc.

doe eens man chmod om te zien hoe permissies werken.

Blijf volhouden, de reden en noodzaak  dat linux dit heeft is recht evenredig met het aantal virusscanners en firewall programma's dat voor windows beschikbaar is.

Succes
O.k ik ben enigsinds tot bedaren gekomen. Vindt je uitleg bergrijpelijk. Ik begrijp dat het een reden heeft, ik mis er alle logica in en ik vindt het totaal niet intuitef werken.

Ik begrijp dat je in eerste instantie een betsturing systeem beveiligd, maar dat je iets in bouwd waardoor werkmappen en Usb stick onbehandelbaar worden, dat gaat mij te ver.

Maar goed ik ga mij verdiepen in doe eens man chmod om te zien hoe permissies werken

Bedankt voor je aanwijzingen groet Senco

ubuntu.to.ubuntu

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2007/02/26, 21:59:07 »
Citaat van: SWAT
senco, a.u.b. niet meer continu hoofdletters gebruiken, het is niet netjes en leest niet lekker. Probeer ook eens de zinnen wat langer te maken en je probleem kort en bondig te omschrijven.
Als je je leven lang een Lada gewend bent, dan is een Porsche wel even wennen (zie het als een vergelijking van Windows naar Linux overstappen). Je moet ook bereid zijn om een beetje iets te leren.
Waarschijnlijk zijn de mappen in kwestie niet van de eigenaar www-data en dat moet wel zo zijn (en daardoor leesbaar zijn). Verdiep je maar eens met behulp van 'man chmod' en 'man chown' in de rechten. Wat denk je waarom het zo veilig is?
Swat en Pjotr

Ik weet niet wat er niet netjes is aan hoofdletters, ik weet wel wat er niet netjes is aan schelden en daadwerkelijk vloeken. Ook weet ik wat het is om rekening te houden en respect te hebben voor iedereen die het forum leest. Daar voor heb ik ook de gerdag regels ondertekend. Daar sta ik helemaal achter.

Wat bijna vervelend begin te vinden is - Als je je leven lang een Lada gewend bent, dan is een Porsche wel even wennen (zie het als een vergelijking van Windows naar Linux overstappen). , Daar overdrijf je mijn inziens behoorlijk mee. Want ik kan je een heel ander verhaal vertellen en ik niet alleen, - Lees b.v Linux Format pag 40 Linux problems - wat een kenner ( Graham Morrison) - hier realisties over te zeggen heeft. Dat blijft niet alleen bij het probleem waar ik nu tegen aan loop,het leren kennen van het rechten systeem. Ik werk met verschillende systemen, Windows - Apple - Linux - ik zal mij dus zeker voordurend moeten bijscholen om het allemaal werkend te houden. Ik had in de verste verte niet kunnen bedenken, zoveel problemen tegen te komen met Linux. Nu twee jaar mee bezig met de overstap, van een Linspire ,......tot uiteindelijk Ubuntu. Toch na het lezen van het artikel van Graham Morrison begrijp ik de werkelijke waarde van Linux en dat is zeker geen Porsche. Mogelijk dat er zich Linux ontwikkelaars zijn die graag zien dat het zich kan meten met de betrouwbaarheid en duurzaanheid van .b.v Porsche. Juist daar zit een valkuil. Zeker voor Distro's die zich via speciale Magazin's proberen te presenteren als de ideale opvolger of vervanger van het Windows systeem.

Nog een lange weg te gaan. Waar ik voor ga is de filesofie achter Linux. Toch hoop ik in de toekomst mijn bijdrage te kunnen geven aan het onder een groter publiek bekendheid te geven daaraan. Daarvoor is het nodig dat ik eerst wel zelf door alle valkuilen ben gegaan. Dat zijn er eigenlijk voor dit moment meer dan genoeg geweest, het is bijna niet meer realistisch, ten opzichten van wat Linux zegt dat het kan.  

Swat je schrijft: Je moet ook bereid zijn om een beetje iets te leren.

Wie mijn Ubuntu Forum verleden hier naleest kan zien, hoe ik bereid ik ben om te leren. Regelmatig heb on samen - hangde antwoorden op mijn vragen gekregen. Die ik uiteindelijk ook tot de tevredenheid van de beantwoorder, -door door te vragen - wist te herleiden tot het juiste antwoord. Ik heb altijd iedereen hartelijk bedankt voor zijn of haar bijdrage - lees maar na. En de beschreven hulp als aanwijzingen opgepakt.

Maar inderdaad, het zien dat een website niet toegangkelijk is, alleen maar omdat je die even op Linux hebt bewerkt. Slaat wel alles, en dan is er mijn boosheid en frustratie. Dat is wel opgevallen. Het is niet mijn dagenlijkse toon en zeker niet voor op het Forum. Dus neem mijn niet kwalijk voor mijn uitschieter.

Groet Senco

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2007/02/27, 07:42:40 »
We komen er dus wel uit volgens mij.

Succes

ubuntu.to.ubuntu

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2007/02/27, 10:53:05 »
Citaat van: Gandyman
Alles wat met linux te maken heeft van je computer afhalen. :P

Linux werkt nu eenmaal op deze manier.

misschien helpt het ook als je als admin inlogt ipv gebruiker.

SCCS

:D
Het zou heel prettig zijn als je mij wilt uitleggen hoe ik als je als admin inlogt ipv gebruiker.

Groet Senco

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #29 Gepost op: 2007/02/27, 10:55:56 »
Senco: dat doe je gewoon niet! Dat is het domste dat je kan doen, het is niet alleen extreem onveilig, maar linux is ook bedoeld om als gebruiker te gebruiken (vandaar ook de naam 'gebruiker') en als je als root (admin) inlogt, dan zullen er allemaal rare dingen zijn (ander gtk theme, ontbrekende icons, je home map is /root, etc) omdat je niet de configuratie van je normale gebruikersaccount gebruikt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

ubuntu.to.ubuntu

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2007/02/27, 11:44:47 »
Citaat van: zappa
De admin heet root.
Standaard kan je er niet grafisch mee inloggen, en dat is maar best ook.
Met sudo 'doe als root' kom je er ook
Er zijn ook apps die je toelaten om via rechterklik dingen te gaan openen als root, open hier terminal...
Maar eigenlijk heb je dat zo goed als nooit nodig. Je /home is de plaats waar je kan schrijven, de rest is normaal nooit nodig. Indien je andere partities hebt die niet juist zouden zijn: 1 maal aanpassen, best met de diskmounter ;)
root@senco-desktop:/home/senco# sudo
usage: sudo -K | -L | -V | -h | -k | -l | -v
usage: sudo [-HPSb] [-p prompt] [-u username|#uid]
            { -e file [...] | -i | -s | }
root@senco-desktop:/home/senco#

dit is wat ik te zien krijg: wat kan ik hier mee?

B.v mijn Usb stick -daar kan ik alleen op lezen-schrijven, bewerken. Er zijn geen andere rechten.

Dus ik kan daar geen website op zetten, want niemand kan dit lezen.

Hoe verander ik dan via sudo en bovenstaande therminal gegevens de rechten van deze Usb stick?

groet senco

ubuntu.to.ubuntu

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2007/02/27, 11:57:25 »
Citaat van: Sense
Maar als je bestanden verplaatst moeten ze niet zomaar van rechten veranderen. Wat gebeurde er precies en hoe kopieerde je?
Ja dat gebeurde er toch een aantal keren, o.k nu is niet te achterhalen waarom.

Kijk als je druk aan het werk bent gaat er natuurlijk wel eens wat fout - soms goed fout - ik was gewoon aan het knippen en plakken van en naar mijn Usb stick en ik zag voor mijn ogen de slotjes op de mappen verschijnen en dicht klikken. Later ook nog eens op de harde schijf - meerder partities.

Ja wat doe je dan niet goed, knippen en plakken. naar je eigen Usb stick b.v mag dat niet kan dat niet ? Nou goed er is iets niet goed ingesteld geweets of nog, Wat dat precies is kan ik niet beoordelen.

Alleen wil ik benadrukken dat het wel degenlijk gebeurde.

Ander kon ik nu gewoon van mijn Usb stick de site leesbaar maken voor het publiek. Dat kon daarvoor wel voor dat ik hem op de Ubuntu pc aansloot.

groet Senco

ubuntu.to.ubuntu

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2007/02/27, 12:09:45 »
Citaat van: SWAT
Verdiep je maar eens met behulp van 'man chmod' en 'man chown' in de rechten. Wat denk je waarom het zo veilig is?
Dat is met recht een kwestie van je er in verdiepen, en het roept meer vragen op dan het antwoorden geeft.

Mogelijk dat er een wiki bestaat die weer uitlegd hoe je dit moet begrijpen, dan zou ik dat graag willen weten.

Kijkt dat het veilig is - is een fantastisch gegevens als je daar iets mee hebt. Maar het moet geen gevangenis worden waar je niet in en uit kunt. Het zou toch wel fijn zijn wanneer je gewoon makkelijker je eigen computeren kunt besturen en bepaald wat je wel en niet kan en mag doen.

O.k we gaan stug door en zullen het gaan doorgronden. Dus let maar even niet op mijn kritiek. Die zal ik vanaf nu bewaren voor een plek waar dat op zijnplek zal zijn, wie weet het Nieuwe Ubuntu Magazine, want dat kan alleen slagen als je niet alleen de lof trompet opsteekt over Linux. Daar is realiteit geboden, want dat is wat men wil lezen. Waarom het niet geschikt is voor iedereen.

Groet Senco

Gosmonster

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 2007/03/29, 16:50:55 »
Zouden jullie voor mij even alles op een rijtje willen zetten hoe ik me aanmeld als  "ROOT"?

want ik heb aMSN en nu wil ik een plugin toevoegen maar dat gaat zow lastig als je geen rechten hebt :(    terwijl; er wel in de handleiding staat dat ik het gewoon in de map met plugins moet kopieeren SNAPEN JULLIE HET NOG??????

IEMAND EEN IDEE ?????

ALVAST HARTELIJK BEDANKT

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #34 Gepost op: 2007/03/29, 16:54:03 »
Je hoeft het niet als root te doen.
De meeste (of alle?) plugins kan je ook in de volgende map plaatsen:
/home/jouwgebruikersnaam/.amsn/plugins

Gosmonster

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2007/03/29, 18:04:19 »
okee bedankt

daktarie

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2007/03/29, 21:08:03 »
misschien niet overbodig om te vermelden.

.amsn is een verborgen map in je perssoonlijke map
zichtbaar te maken met  Ctrl h