Ik onderschrijf de stelling dat de steeds geavanceerdere UEFI's het installeren van een Linux-OS wel bemoeilijken.
Toch, terugkijkend valt het wel mee, alhoewel ik tussentijds wel moedeloos werd (achteraf valt toch alles mee?).
Belangrijk is te weten dat je voor een Acer een supervisor wachtwoord moet instellen (de eerste belangrijke tip). Ik heb voor de zekerheid meteen ook maar een user en hdd wachtwoord ingesteld. Zonder wachtwoorden kun je niet bij alle UEFI instellingen komen. Naderhand kun je ze weer verwijderen.
Wat ik heb vastgesteld is dat secure boot niet uitgeschakeld moet worden. Ook niet op Legacy overgaan; toen werkte er niets.
Toen de automatische installatie vanaf USB-stick goed verlopen was, maar er niet opgestart kon worden van hdd (live vanaf USB was nooit een probleem), was de gouden tip om boot-repair er op los te laten. Deze repareerde van alles (volgens eigen zeggen), maar gaf in de laatste regel van zijn rapport aan wat er nog bijgesteld moest worden in de UEFI:
Please do not forget to make your BIOS boot on sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi file!Dat bleek ik in te kunnen stellen onder Secure Boot Mode Custom bij het onderdeel Select an UEFI file as trusted for executing.
Toen was het rond. Geweldig slim programma dat boot-repair! Ik heb dus uiteindelijk niets via de terminal hoeven doen, en m.i. zou dit ook nooit nodig moeten zijn. Dat had ik ook niet gekund, m.u.v. het overnemen van door anderen voorgeschreven commando's. Ik ben slechts een -niets wetende, maar wel tevreden- Xubuntu
gebruiker.
@Frank47: erg veel info over de UEFI is te vinden op
http://www.rodsbooks.com/efi-bootloaders/index.html