Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe optimaliseer ik Feisty on 256 MB  (gelezen 1621 keer)

Offline dorusone

• Lid
hoe optimaliseer ik Feisty on 256 MB
« Gepost op: 2007/07/17, 21:04:16 »
in de terminal draaide ik :

cat /proc/meminfo

ik kreeg onderstaand.

MemTotal:       256084 kB
MemFree:          3816 kB

Da's weinig free memory.

Hoe optimaliseer ik deze PC nu ?

op linux.com vond ik 3 methoden om de performance te verbeteren.

echte het commando init 1 (in single mode)  crasht de PC al
(krijg Buffer I:O errors)

een methode is natuurlijk meer memory erbij steken.

maar ik wil het toch eerst met 256 proberen.

hoe stop ik onnodige services ?

welke andere tips zijn er ?

Buffers:         18796 kB
Cached:          64532 kB
SwapCached:        300 kB
Active:         194724 kB
Inactive:        26896 kB
HighTotal:           0 kB
HighFree:            0 kB
LowTotal:       256084 kB
LowFree:          3816 kB
SwapTotal:      249012 kB
SwapFree:       211696 kB
Dirty:             716 kB
Writeback:         168 kB
AnonPages:      138008 kB
Mapped:          47436 kB
Slab:            12856 kB
SReclaimable:     3924 kB
SUnreclaim:       8932 kB
PageTables:       2012 kB
NFS_Unstable:        0 kB
Bounce:              0 kB
CommitLimit:    377052 kB
Committed_AS:   528076 kB
VmallocTotal:   770040 kB
VmallocUsed:     10180 kB
VmallocChunk:   759284 kB
root@telenetPC:/home/dorusone#

Pensacola

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/17, 21:34:34 »
Linux zet het geheugen vol met veelgelezen data op de harde schijf zodat alles een beetje sneller start.
Als je het echte geheugengebruik wil weten dan moet je deze er vanaf trekken:
Buffers:         18796 kB
Cached:          64532 kB
SwapCached:        300 kB
Dus zo heel erg is het niet hoor, zelfs mijn 2GB zit altijd nagenoeg vol :)

Offline siegi

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/17, 21:44:53 »
inderdaad het cached kan je ervan aftrekken.
Op 256 mb ram kan het ook voordelig zijn om xubuntu te draaien in plaats van ubuntu of kubunt.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/17, 22:03:32 »
Citaat van: siegi
inderdaad het cached kan je ervan aftrekken.
Op 256 mb ram kan het ook voordelig zijn om xubuntu te draaien in plaats van ubuntu of kubunt.
Ik heb sinds vandaag alleen IceWM draaien (met wat Gnome en KDE onderdelen). Gebruik na aftrek van cache: 65 MB van de 256. Loopt uiterst snel en ziet eruit als Xubuntu.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/17, 22:10:38 »
Citaat van: woteb
Ik heb sinds vandaag alleen IceWM draaien (met wat Gnome en KDE onderdelen). Gebruik na aftrek van cache: 65 MB van de 256. Loopt uiterst snel en ziet eruit als Xubuntu.
Wauw.... Indrukwekkend.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/17, 22:45:42 »
Kijk maar eens bij Etalage bij het topic IceWM blokkendoos.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11174/2
Daar staat mijn desktop in beeld (na een keer OpenOffice.org te hebben opgestart).

Wat ik allemaal heb geïnstalleerd?

x-window-system-core wine language-pack-nl language-pack-nl-base-locale-nl-nl aspell-nl myspell-nl language-support-nl cups-pdf gnome-cups-manager synaptic gdm menu

iceconf icemc icewm icewm-common icewm-gnome-support icewm-themes evince thunar msttcorefonts gqview rox-filer mousepad

aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl wdutch cups-pdf gnome-cups-manager language-pack-kde-en language-pack-kde-en-base mozilla-firefox-locale-en-gb language-pack-kde-nl language-pack-kde-nl-base

openoffice.org  openoffice.org-help-en-gb openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-en-us  openoffice.org-l10n-nl gnome-office

vlc xmms xmms-cdread xmms-skins flashplugin-nonfree mplayer mozilla-mplayer gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse  gstreamer0.8-lame gstreamer0.8-misc libgstreamer-gconf0.8-0 libgstreamer-plugins0.8-0 libgstreamer0.8-0 liblame0  serpentine soundconverter gnome-media java-gcj-compat-plugin gstreamer0.10-plugins-ugly k3b k3b-i18n libk3b2-mp3 gnome-media

grdesktop bluefish pyneighborhood mozilla-firefox mozilla-thunderbird mozilla-firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl thunderbird-locale-nl

Is voor IceWM nog behoorlijk zwaar, je kunt het nog verder minimaliseren door bijv. OpenOffice.org weg te laten. Maar ik wilde in de buurt van Xubuntu blijven.
Alles is geïnstalleerd met een mini.iso van Ubuntu Feisty.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/17, 22:50:16 »
Een mini-iso: bedoel je daarmee een server iso?
En hoeveel werk (uren) gaat erin zitten om alles netjes in te stellen, totdat het eruit ziet als Xubuntu?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/17, 22:57:18 »
Citaat van: pjotr123
Een mini-iso: bedoel je daarmee een server iso?
En hoeveel werk (uren) gaat erin zitten om alles netjes in te stellen, totdat het eruit ziet als Xubuntu?
Als je de eerste pagina leest, dan zie je hoe een en ander in z'n werk gaat.

Vanmiddag van de grond af opgebouwd binnen een uurtje, inclusief alle downloads.
Heb wel een extra iconen- en een extra IceWM thema erop gezet, maar een en ander hoop ik in de vakantie verder te documenteren.

Je ziet dat ik o.a. Thunar gebruik (naast Rox-filer) en Pyneighborhood (voor het netwerken.
Verder OpenOffice.org, Gnome-office (Abiword, Gnumeric e.d.). Alles nederlandstalig en met de Nederlandse spellingscontrole. Gimp, Inkscape en Xsane voor grafisch werken. Mplayer, Xmms, Soundconverter. Soundjuicer en K3b voor geluidszaakjes.
Verder draait met Firefox alles, inclusief nu.nl en nos.nl (de filmpjes).

Wat ik niet heb vermeld is dat ik ook VMware-player draai, en dat draait met Windows XP op 128 MB behoorlijk vlotjes. Voor schoolzaakjes, want daar kennen ze alleen WinXP.

Ik zou zeggen, probeer het eens op een testbakje als je dat hebt?

Offline dorusone

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/18, 09:31:48 »
Indrukwekkend wat een response vooral Woteb is thuis op dit terrein bedankt !
een nieuwe wereld gaat open .

maar ik blijf toch nog met wat vragen : dat Xubuntu beter op 256 draait is duidelijk
(denk ik in al mijn onschuld :) ).   de opmerking van Pensacola verduidelijkt ook.

maar :
op linux.com vond ik 3 methoden om de performance te verbeteren.

echte het commando init 1 (in single mode)  crasht de PC al
(krijg Buffer Iyikes errors)

TL :  iemand een idee ?

een methode is natuurlijk meer memory erbij steken.

maar ik wil het toch eerst met 256 proberen.

hoe stop ik onnodige services ?

TL : lijkt me toch ook relevant als ik dat artikel over performance
        goed gelezen heb.

welke andere tips zijn er ?

TL :  misschien nog wel meer maar ik peur wel veel uit de gegeven response.

Thx
Theo

Offline woteb

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/18, 16:58:46 »
Ik begrijp (hoop ik??) dat je met Gnome of KDE werkt? Is het eerste het geval, dan kun je de bootup manager installeren (zit in Synaptic).

Daarmee kun je overbodige zaken uitzetten, bijv. Bluetooth als je dat niet gebruikt. Dat scheelt in ieder geval al iets.

Maar Xubuntu draait zowiezo aanzienlijk sneller dan de normale Ubuntu (Gnome) of Kubuntu (KDE). Als je Xubuntu gaat gebruiken even gnome-cups-manager erbij installeren (voor het aansluiten en beheren van (nieuwe) printers, de verdere werking van Xubuntu en de gewone Ubuntu scheelt niet eens zo veel, iets anders, maar dat went heel snel.
Dat is veilger dan bepaalde services handmatig uitzetten als je niet zeker weet wat je doet, of die BUM installeren en zien of dat erg veel scheelt. Ik heb BUM wel eens gebruikt, maar veel scheelt dat niet.

En 256 MB en een PIII (1 GhZ) is niet erg ruim bemeten voor de Gnome Ubuntu. De XFCE variant Xubuntu draait hier veel sneller op. En geheugen bijprikken scheelt natuurlijk ook, maar voor laptops (als je die gebruikt) moet je wel oppassen of je het juiste RAM gebruikt, ik dacht dat je hier sio-dimms voor nodig hebt, en dat werkt ook niet altijd. Mijn Compaq Armada E500 kan ik niet hoger dan 2x 128 MB draaiend krijgen.

Dan nog iets. Je post één van de oplossingen. Welke zijn die andere twee?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/20, 12:23:01 »
Ik heb zojuist IceWM opgestart:

167 MB in gebruik, 121 MB cache dus maar 46 MB is nodig om IceWM in beeld te krijgen.