Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Stap je over van 12.04 LTS naar 14.04 LTS?

Ja, want 14.04 doet het beter op mijn machine dan 12.04
5 (14.3%)
Ja, want ik vind het leuk om de nieuwste LTS te draaien
12 (34.3%)
Nee, want niet nodig: 12.04 gaat nog bijna drie jaar mee
8 (22.9%)
Gedeeltelijk: alleen bij sommige machines (graag toelichting)
4 (11.4%)
Anders (graag toelichting)
6 (17.1%)

Totaal aantal stemmen: 33

Poll gesloten: 2014/09/20, 14:04:22

Auteur Topic: Stap je over van 12.04 naar 14.04?  (gelezen 4968 keer)

Offline MKe

• Lid
Re: Stap je over van 12.04 naar 14.04?
« Reactie #25 Gepost op: 2014/08/24, 20:37:23 »
Nou, mijn ervaring dat is anders. Rpm is over het algemeen langzamer dan deb. Ik werk er veel mee op redhat servers en ik vind het duidelijk slechter en langzamer dan deb. Ik heb jaren geleden ook suse geprobeerd en voor mij was het pakketbeheer  toen een struikelblok.

« Reactie #26 Gepost op: 2014/08/24, 22:17:46 »
Nou, mijn ervaring dat is anders. Rpm is over het algemeen langzamer dan deb. Ik werk er veel mee op redhat servers en ik vind het duidelijk slechter en langzamer dan deb. Ik heb jaren geleden ook suse geprobeerd en voor mij was het pakketbeheer  toen een struikelblok.

Oké, misschien op RedHat server (geen ervaring mee) maar niet op mijn mobiel (Jolla phone) en ook niet op Fedora... op die laatste twee is het supersnel. Niet zo snel als PKG van Arch/Antergos natuurlijk, maar sneller dan DEB.

« Reactie #27 Gepost op: 2014/08/26, 12:30:58 »
Het lijkt me dat we weer stevig off-topic gaan met die RPM of DEB discussie.

Ik blijf steevast bij 12.04 ook om eens te kijken of ik 5 jaar lang effectief probleemloos kan werken met 12.04.

Na de komende drie jaar ga ik eens uitkijken naar een andere laptop ; steevast terug een recupje dat ik ga herstellen en gebruiken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #28 Gepost op: 2014/08/27, 08:44:14 »
Mijn server/NAS is al over naar 14.04. Ik wilde graag gebruik kunnen maken van een aantal pakketten die niet in 12.04 zaten of die verouderd waren. Verder waren er wat hardware-probleempjes die hopelijk met een nieuwere kernel opgelost zouden worden.
De server was nog niet zo lang geïnstalleerd en ik was toch nog bezig met alles opzetten.
Ik heb gekozen voor een upgrade (via do-release-upgrade) en dat was vrij snel klaar. Daarna nog de gewijzigde configuratiebestanden nakijken en evt. bijwerken. Er waren o.a. wat grote veranderingen in Apache bijv. Verder geen problemen met de upgrade gehad.

Met wat extra aanpassingen draait de server al weer een tijdje prima op 14.04. De hardwareproblemen lijken echt in het moederbord/BIOS te zitten, er zijn meerdere mensen die het ook ervaren in Windows. Met een workaround gebruikt de server iets meer stroom, maar raakt nu zijn netwerkkaarten niet steeds kwijt.

De laptop gaat al mee sinds 11.04 of zo en is steeds geüpgrade, nu naar Lubuntu 14.04. Het is al een oud beestje maar 14.04 doet het hierop ook prima.

De desktop (12.04) heb ik het meest aan aangepast, dus is het teveel werk om die makkelijk te kunnen upgraden. Zodra ik echt nieuwere pakketten nodig heb en een paar dagen vrij ben zal ik die ook op 14.04 brengen. Alleen zal dat wel een verse installatie worden, puur om met een schone lei te beginnen. Maar dat kan nog wel een paar maandjes wachten denk ik.

De belangrijkste tip die ik kan geven is dat je zorgt voor goede backups voordat je begint. Gaat er iets mis dan zet je gewoon de backup terug. Vanuit de backup kan je ook weer makkelijk opzoeken wat je allemaal geïnstalleerd had en welke configuratiebestanden je had aangepast.

Sowieso zijn backups wel handig ;)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #29 Gepost op: 2014/08/27, 09:57:44 »
Ik stap met elke release mee. Simpel gezegd: straks dus ook met 14.10. Ik wacht wel een tijdje en kijk de kat uit de boom voor een maand.

Wat het systeem zelf betreft is dat helemaal niet zo nodig. Maar de ontwikkelingen in de softwarepakketten die ik veel gebruik (GIMP, Scribus, Rawtherapee, Inkscape. KDEnLive, Gramps) gaan zo snel en ik wil van veel vernieuwingen meestal wel profiteren. Bij 14.04 was dat vooral de ondersteuning van mijn Canon spiegelreflex camera, die nog niet zolang op de markt was. Nu zijn er onder andere nieuwe versies van GIMP en Gramps.

Kortom, ik heb een luxe probleem!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #30 Gepost op: 2014/08/27, 11:30:26 »
ik draai op de pc voor zoonlief de 14.04 versie, dit is een (weliswaar oude)  zelf gebouwde 64bits AMD Athlon,
maar draait prima en stabiel. Hij speelt voornamelijk MindCraft en aanverwante spelletjes.
Voor onszelf doen we het met een Dell Optiplex 745 DualCore voorzien van Xubuntu 12.04 (32bits) naar volle tevredenheid. Tevens hebben wij nog een Medion Pc 64bits pc (op Windows 7-), alleen moet ik daar wat kunstgrepen op uit gaan voeren om hierop ook Linux te draaien.
Dus die gaat later ook nog wel eens over  8-)