Mijn server/NAS is al over naar 14.04. Ik wilde graag gebruik kunnen maken van een aantal pakketten die niet in 12.04 zaten of die verouderd waren. Verder waren er wat hardware-probleempjes die hopelijk met een nieuwere kernel opgelost zouden worden.
De server was nog niet zo lang geïnstalleerd en ik was toch nog bezig met alles opzetten.
Ik heb gekozen voor een upgrade (via do-release-upgrade) en dat was vrij snel klaar. Daarna nog de gewijzigde configuratiebestanden nakijken en evt. bijwerken. Er waren o.a. wat grote veranderingen in Apache bijv. Verder geen problemen met de upgrade gehad.
Met wat extra aanpassingen draait de server al weer een tijdje prima op 14.04. De hardwareproblemen lijken echt in het moederbord/BIOS te zitten, er zijn meerdere mensen die het ook ervaren in Windows. Met een workaround gebruikt de server iets meer stroom, maar raakt nu zijn netwerkkaarten niet steeds kwijt.
De laptop gaat al mee sinds 11.04 of zo en is steeds geüpgrade, nu naar Lubuntu 14.04. Het is al een oud beestje maar 14.04 doet het hierop ook prima.
De desktop (12.04) heb ik het meest aan aangepast, dus is het teveel werk om die makkelijk te kunnen upgraden. Zodra ik echt nieuwere pakketten nodig heb en een paar dagen vrij ben zal ik die ook op 14.04 brengen. Alleen zal dat wel een verse installatie worden, puur om met een schone lei te beginnen. Maar dat kan nog wel een paar maandjes wachten denk ik.
De belangrijkste tip die ik kan geven is dat je zorgt voor goede backups voordat je begint. Gaat er iets mis dan zet je gewoon de backup terug. Vanuit de backup kan je ook weer makkelijk opzoeken wat je allemaal geïnstalleerd had en welke configuratiebestanden je had aangepast.
Sowieso zijn backups wel handig