Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foutmelding openen partities in Kubuntu  (gelezen 378 keer)

foutmelding openen partities in Kubuntu
« Gepost op: 2014/05/28, 19:44:18 »
Toen ik in Kubuntu via Dolphin bestandsbeheerder een partitie wilde openen, kreeg ik de volgende foutmelding.

Er is een fout opgetreden bij het aanspreken van 'Opslag', het systeem geeft de volgende foutmelding weer: The requested operation has failed: Error mounting /dev/sdb1 at /media/beest/Opslag: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000,dmask=0077,fmask=0177" "/dev/sdb1" "/media/beest/Opslag"' exited with non-zero exit status 14: The disk contains an unclean file system (0, 0). Metadata kept in Windows cache, refused to mount. Failed to mount '/dev/sdb1': Operation not permitted The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume read-only with the 'ro' mount option.

Het heeft ongetwijfeld iets te maken met dat mijn machine een dual-boot is met Windows 8.1 en Kubuntu. En vervolgens heeft het vast iets te maken met mounten etc, maar dit is nieuw voor mij. Aangezien er best belangrijke documenten op deze schijf staan, ga ik niet prutsen voor ik wat beter weet hoe dit op te lossen. Dus gaarne uw hulp.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline redmar

• Vertaalteam
Re: foutmelding openen partities in Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/28, 22:44:53 »
De oplossing staat al in de foutmelding zelf: start windows op en zorg dat je deze veilig afsluit, dan kan je weer vanuit ubuntu bij die partitie.

Re: foutmelding openen partities in Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/28, 23:48:57 »
Juist, maar het ging er dus om dat Windows bij mijn weten gewoon was afgesloten. Aangezien ik ook zelf al aan het zoeken ben geslagen, weet ik inmiddels dat Windows 8 een soort van FastStartup technologie gebruikt. Als die optie aan staat, wordt windows 8 of 8.1 niet echt afgesloten maar in een soort sluimerstand gebracht waardoor sneller opstarten mogelijk wordt. Deze optie uitzetten, maakt dat er geen conflicten meer ontstaan tussen windows 8 en het systeem waar de eerstgenoemde een dual boot mee deelt. Kubuntu herkende windows 8 in de faststartup modus als zijnde nog actief. Inmiddels ben ik zelf ook gaan speuren en dit heb ik gevonden.

Dus: voor mensen met een win8/linux dualboot (kan mij voorstellen dat vooral de gamers onder ons voor een dergelijke optie kiezen).
De faststartup uitzetten door naar configuratiescherm te gaan om vervolgens in energiebeheer de faststartup of snel opstarten optie uit te zetten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.