Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home partitie, vraagje  (gelezen 1786 keer)

Gigapuist

• Gast
/home partitie, vraagje
« Gepost op: 2007/03/20, 18:24:16 »
even een kort vraagje, ik weet trouwens niet of dit het geheel juiste subforum is.

Als je een /home partitie aanmaakt op je harde schijf, kun je dan gewoon [k/x]ubuntu opnieuw installeren, op de huidige partitie terwijl bestanden en instellingen gewoon blijven zoals ze waren?

groetjes van lieven

Pensacola

• Gast
/home partitie, vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/20, 18:31:20 »
Ik heb dat laatst gedaan en dat werkt prima, alle instellingen die je kan veranderen zonder een sudo commando blijven bewaard

Offline Math.

• Lid
/home partitie, vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/20, 18:31:41 »
Gigapuist, yep! :D

Al je instellingen worden in je home-dir bewaard. behalve je /etc/apt/sources.list, /boot/grub/menu.list en je /etc/X11/xorg.conf e.d. worden natuurlijk weer overschreven, de bestanden die je hebt aangepast met je root-rechten. maar deze kun je natuurlijk gewoon backupen en weer overschrijven na een nieuwe installatie. :)

CrazyCentaur

• Gast
/home partitie, vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/20, 18:33:45 »
Als je bedoelt dat je bijvoorbeeld twee partities hebt, eentje A voor / (laten we zeggen het systeem) en eentje B voor /home en dat je een nieuwe versie of zo van Ubuntu installeert op A zonder B opnieuw te formatteren, ja dan blijft alles toegankelijk en dan zijn je instellingen er nog. Als je maar rekening houdt met de naam van de gebruiker (dezelfde naam gebruiken) en als fstab (de mounting points) maar goed geregeld wordt (de verwijzingen naar de partities).

CrazyCentaur

• Gast
/home partitie, vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/20, 18:34:51 »
Drie antwoorden in 10 minuten, dit moet wel een goed forum zijn. Blij dat ik lid van de club ben geworden. :)

Offline Math.

• Lid
/home partitie, vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/20, 19:46:14 »
Zeker te weten! Welkom trouwens! :)

/home partitie, vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/21, 09:24:21 »
ik heb het afgelopen weekend ook gedaan,
en ik kan ook beamen dat alles weer goed ingesteld staat na verse installatie.

Idd wel om denken dat je tijdens de installatie de /home aan de juiste partitie toewijst.

Pensacola

• Gast
/home partitie, vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/21, 09:28:50 »
dat is nadien ook nog te veranderen (heb ik gedaan) maar het is wat omslachtiger :)

henk48

• Gast
/home partitie, vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/21, 10:21:48 »
Hoe doe je dat naderhand?

Pensacola

• Gast
/home partitie, vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/21, 10:51:31 »
Dit is de howto die ik gebruikt heb:
http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/move-home-to-its-own-partition/

hier is er nog een:
http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome

Ik had wat problemen om mijn files naar de nieuwe partitie te kopiëren met find . -depth -print0 | cpio –null –sparse -pvd /mnt/newhome/ en dus heb ik het gewoon met cp gedaan. Ik weet niet of dat wel verstandig was maar het werkt in ieder geval wel :)

Dennis_L

• Gast
/home partitie, vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/21, 10:52:28 »