Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vermenging werkomgevingen  (gelezen 7779 keer)

Offline vanadium

• Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #50 Gepost op: 2013/12/25, 14:13:11 »
P.S. Misschien heb ik al die jaren, omdat er over Linux zoveel geschreven wordt, toch iets over het hoofd gezien. Maar voor mij zou het verhelderend geweest zijn als er op help-pagina's duidelijker melding wordt gemaakt van dit item. Misschien hebben veel andere gebruikers daar dan ook baat bij... wat weer ten goede kan komen aan de gebruiksvriendelijkheid en populairiteit van Linux.
Het is iets waar je je geen zorgen over moet maken.

Offline Jos

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2013/12/25, 14:16:20 »
P.S. Misschien heb ik al die jaren, omdat er over Linux zoveel geschreven wordt, toch iets over het hoofd gezien. Maar voor mij zou het verhelderend geweest zijn als er op help-pagina's duidelijker melding wordt gemaakt van dit item. Misschien hebben veel andere gebruikers daar dan ook baat bij... wat weer ten goede kan komen aan de gebruiksvriendelijkheid en populairiteit van Linux.

Daar denkt niet iedereen hier het zelfde over. En ook dat vond ik verwarrend.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #52 Gepost op: 2013/12/25, 14:22:09 »
Maar voor mij zou het verhelderend geweest zijn als er op help-pagina's duidelijker melding wordt gemaakt van dit item.
Meerdere werkomgevingen naast elkaar installeren: http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingInstalleren

Of in het Engels: http://askubuntu.com/questions/65083/what-different-desktop-environments-and-shells-are-available
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Jos

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2013/12/25, 15:05:17 »
Ik bedoelde, dat ik een waarschuwing over het gebruik van verschillende werkomgevingen niet ben tegengekomen in Direct doen na installatie van Ubuntu.

Offline Jos

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2013/12/25, 15:14:39 »
Ik moet mijzelf corrigeren want ik lees nu dit:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen
Blijkbaar valt het item in alle info die ik in mij op probeer te nemen, om geen fouten te maken, onvoldoende op - misschien verdient het om bovenaan te staan. Wellicht komt dat omdat ik inmiddels begrepen heb dat dit item belangrijker is dan ik dacht (al denken mensen in dit forum daar verschillend over).
« Laatst bewerkt op: 2013/12/25, 15:19:14 door Jos »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #55 Gepost op: 2013/12/25, 15:35:41 »
dat ik een waarschuwing over het gebruik van verschillende werkomgevingen niet ben tegengekomen in Direct doen na installatie van Ubuntu.
Nee, niet op onze wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen.

Integendeel, zoals gemeld, eerder een aanmoediging om de (door sommige juist gewaardeerde) mogelijkheid van Ubuntu om meerdere werkomgevingen naast en door elkaar te gebruiken. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/12/25, 15:38:33 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Jos

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2013/12/25, 15:40:35 »
Ik zal ook die info tot mij nemen. Maar het moet mij van het hart, dat meer en meer... en nog meer... informatie in mijn ogen contraproductief kan worden, zeker als je bedenkt dat ik een lichte vorm van dyslectie heb.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/25, 15:54:19 door Jos »

Re: Vermenging werkomgevingen
« Reactie #57 Gepost op: 2013/12/25, 20:11:40 »

Daar denkt niet iedereen hier het zelfde over. En ook dat vond ik verwarrend.

Ja, maar dat is met veel dingen in het leven zo. Als Rutte niet hetzelfde denkt over een onderwerp als Pechtold, dat ontstaat er dus ook verwarring volgens jou... Of als Campina ergens niet hetzelfde over denkt als Melkunie.

Punt is: niet iedereen is het altijd met elkaar eens over een bepaald onderwerp. Of dat nu melk is of een politiek onderwerp of pakketten op een OS... 100% overeenstemming op alles zal je nooit vinden.

Offline Jos

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2013/12/25, 20:21:49 »
Misschien kan DEZE verwarring (in de Ubuntu handleiding) worden voorkomen. Het installeren had voor mij dan makkelijker geweest.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/26, 09:07:57 door Jos »

« Reactie #59 Gepost op: 2013/12/26, 11:25:23 »
Misschien kan DEZE verwarring (in de Ubuntu handleiding) worden voorkomen. Het installeren had voor mij dan makkelijker geweest.

Nogmaals: iedereen heeft er andere ervaringen en/of andere meningen over. Overeenstemming zal over dit onderwerp nooit worden bereikt. Dat blijkt ook uit het feit dat je niet de eerste bent die een draadje over dit onderwerp opent en in die andere we ook nooit overeenstemming bereikten...

Offline Jos

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2013/12/26, 13:01:50 »
Door al jullie inspanningen is het mij nu in ieder geval duidelijk hoe de situatie ligt, dat er over het mengen van werkomgevingen geen eenduidige opvatting bestaat. Dat vind ik niet erg, maar niettemin zou het voor mij duidelijker zijn als zo'n belangrijke kwestie meer 'vooraan' staat in alle info die ik door moet worstelen (denk aan mijn lichte dyslectie) t.b.v het correct installeren van een OS. Want ondanks de poging om het zo goed mogelijk te doen heb ik het pas laat (jaren en vele installaties later) gelezen.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/26, 13:05:11 door Jos »

Offline Jos

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2013/12/26, 15:37:39 »
Femke,
Ik ben het helemaal met je eens, en wat je schrijft herken ik want dat heb ik ook ervaren. Maar ik moet erbij vertellen dat ik vooral practisch tewerk probeer te gaan. Ik ben dus eigenlijk geen hobbyist, want waar het bij mij om draait is niet dat ik lekker met computers bezig wil zijn (al heb ik er wel lol in!) maar dat ik 7 websites voor klanten moet kunnen onderhouden (plus een van mezef). En daarnaast moet ik anderen kunnen adviseren en assisteren met Windows en Linux.

P.S. Ook voor mijn vrijwilligerswerk bij twee zorginstellingen moet ik soms een pc installeren of onderhouden.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/26, 15:39:26 door Jos »

Offline Jos

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2013/12/26, 20:19:19 »
Ik heb nogmaals gekeken hoe ik tot mijn standpunt betreffende de kwestie van het vermengen van werkomgevingen ben gekomen.

Na een installatie van Ubuntu wordt aangeraden om te lezen:
Direct doen na installatie van Ubuntu

Hier wordt de kwestie nog niet genoemd maar staat een link naar:
TIEN BESLIST NOODZAKELIJKE INGREPEN

Daarin staat de kwestie ook niet maar weer een link (pas verderop) naar:
vergissingen die u beslist wil vermijden

En pas ongeveer halverwege die tekst staat de waarschuwing zelf.

Door de hulp van de forummers en het lezen van hun meningen is mij duidelijk geworden dat het belang van deze kwestie weliswaar discutabel is - de een vindt dat ik er niet zo zwaar aan hoef te tillen, anderen zijn het daarmee niet eens en waarschuwen voor de risico's. Als ik de waarschuwing meer naar voren zou aantreffen, dan word ik er eerder op gewezen en als er dan bij zou staan dat het discutabel is, dan kan ik (en natuurlijk vele andere gebruikers) zelf beslissen in hoeverre ik er voorzichtig mee wil zijn. Iets wat belangrijk KAN zijn zoek ik nooit zo diep, anders maak ik het mezelf met het lezen van zoveel tekst onnodig moeilijk.

« Reactie #63 Gepost op: 2013/12/26, 20:24:40 »
@Jos: Maar nu verwar je iemands persoonlijke website (Pjotr) met een officieel iets. Op onze wiki staat helemaal niks over het niet vermengen van omgevingen. We hebben zelfs een pagina die het aanraadt, zoals testcees al eerder in het topic zei. Als je dus een probleem hebt met de tekst van Pjotr, dan kun je beter hem benaderen of ie het anders wil verwoorden/ergens anders op zijn site wilt zetten.

Nogmaals: Pjotr's site is een keigoeie en helpt me tot op de dag van vandaag (zelfs nu ik ervarener ben) zeer goed. Maar aan het eind van de dag blijft het een persoonlijke website en dat staat los van officiële Ubuntu(-NL) documentatie.

« Reactie #64 Gepost op: 2013/12/26, 20:35:02 »
Precies, @femke98.

Offline Jos

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2013/12/26, 20:37:13 »
Niemand, maar dan ook niemand heeft de waarheid................alleen JIJZELF!!!!!!!!!!!!!!!

Hoe weet je dat?

Offline Jos

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2013/12/26, 20:46:59 »
Ik heb nergens uit begrepen dat, wanneer ik mij in de Ubuntu comunity bevind, ik de ene info serieuzer moet nemen dan de andere.

« Reactie #67 Gepost op: 2013/12/26, 21:21:16 »
Ik heb nergens uit begrepen dat, wanneer ik mij in de Ubuntu comunity bevind, ik de ene info serieuzer moet nemen dan de andere.

Ik zei niet dat je iets serieuzer moet nemen, ik zei dat je een stukje van Pjotr's website citeerde en hoe goed ook, dat is geen officiële documentatie noch is Pjotr's website of de officiële documentatie een "je moet dit, je moet dat". Dat benadrukt Pjotr zelf soms op het forum ook, hij zegt meestal simpelweg "doe er je voordeel mee :)".

Offline Jos

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2013/12/26, 21:34:44 »
"Niemand, maar dan ook niemand heeft de waarheid................alleen JIJZELF!!!!!!!!!!!!!!!"

Serieuzer was misschien niet het goede woord. Als het zoiets betreft als De Nachtwacht, of het weer, dan mag iedereen er natuurlijk het zijne van denken. Maar er zijn programmeurs die een OS in elkaar hebben gezet, die dus precies weten hoe het zit, en zij (en anderen uit de Ubuntu comunity) weten naar ik verwachten mag het beste hoe ik ermee om moet gaan. Misschien heb ik de betekenis (autoriteit) van de logo's van Linux en Ubuntu op de website van Pjotr verkeerd begrepen. Ik vind het allemaal geen probleem, maar misschien heeft de Ubuntu gemeenschap iets aan mijn bevindingen. Pjotr?

« Reactie #69 Gepost op: 2013/12/26, 21:37:37 »
En daar haal je het precies mooi aan: in een community heeft iedereen ervaringen en die uit men ook. Daarom juist dat je verschillende antwoorden krijgt...
(en de échte programmeurs van Ubuntu zelf zitten niet op dit forum maar op AskUbuntu en Google+, wij zijn slechts de community van gebruikers waarvan sommigen bug reports of een leuke app bijdragen naast forumhulp (of Ubuntu-NL's teams helpen, zoals ik bijv.))
« Laatst bewerkt op: 2013/12/26, 21:43:37 door Vistaus »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #70 Gepost op: 2013/12/26, 21:40:56 »
Onder elke pagina op mijn webstek staat een webkoppeling naar deze pagina:
https://sites.google.com/site/computertip/uitsluitingaansprakelijkheid