Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: network share  (gelezen 2993 keer)

Charlo

• Gast
network share
« Gepost op: 2007/03/20, 00:52:31 »
Ik heb hier een computer staan waarop Windows 2003 Business Server draait, geconfigureerd als fileserver via server management. Hierop staan al mijn mp3's, videobestanden en tal van andere meuk.

Nu wil ik die over-het-netwerk-gedeelde-partitie mounten in Ubuntu. Is hier een simpele manier voor?
Ik heb er al toegang tot, maar er wil voor de moment nog niets afspelen van muziek of film. Hopelijk wordt dat opgelost met het mounten.

Alvast bedankt.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
network share
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/20, 01:44:31 »
Om multimedia af te spelen heb je extra codecs nodig.
Als je die nog niet geïnstalleerd hebt, kan je in de volgende links vinden hoe je dat moet doen:
https://wiki.ubuntu.com/NlAddingRepositoriesHowto
https://wiki.ubuntu.com/NlRestrictedFormats

Om je gedeelde mappen te mounten kan je het volgende uitvoeren in de terminal:

Installeer ondersteuning voor samba:
sudo aptitude install smbfs

Maak een mountpunt aan:
sudo mkdir /media/sharenaam

Probeer de gedeelde map te mounten:
sudo mount -t cifs //ip-van-de-server/sharename /media/sharenaam -o username=winusername,password=winpassword,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777Vul wel je windows inlognaam en wachtwoord nog in in het tweede commando.

Als je de gedeelde mappen permanent wil mounten kan je het volgende doen:

Maak een backup van het fstab bestand:
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.backup

Maak een bestand aan voor je inlognaam en wachtwoord:
sudo nano /root/.smbcredentials
Zet de volgende regels er in, en vervang winusername en winpassword door je windows inlognaam en wachtwoord.

username=winusername
password=winpassword

Zorg dat alleen root dat bestand kan lezen:
sudo chmod 700 /root/.smbcredentials

Open het fstab bestand:
sudo nano /etc/fstab

Voeg de volgende regel toe:
//ip-van-de-server/sharename    /media/sharenaam        cifs    credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0Mounten van de gedeelde map:
sudo mount -a

De volgende keren dat je opstart zal het mounten automatisch gaan.

Charlo

• Gast
network share
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/20, 03:00:21 »
Owww geweldig! Bedankt!
Die had ik waarschijnlijk nooit zelf gevonden.

En die codecs had ik al, dus die muziekjes en filmpjes lopen perfect met VLC.

Nogmaals: dank!

Ik heb me de overstap nog niet beklaagd.

Offline psyghotic

• Lid
network share
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/22, 09:45:05 »
Hoi,

Ten eerste geweldige uitleg. Eindelijk mijn bestanden op mijn windows server 2003 kunen mounten en over netwerk afspelen.

1 Probleempje, ik kan wel lezen op mijn gemounte drive, maar niet schrijven.

Er bijvertellen dat mijn server als domeinserver ingesteld staat. D windows pcs behoren allemaal tot dit domein.
Mijn ubuntu laptop niet. Maar zoals gezegd, ik kan mijn bestanden op de server wel lezen.

Wanneer ik places - server connection(connect to server) kies, dan kan ik ook mijn server benaderen en wel schrijven naar mijn server(nadeel hier is dat ik elke sessie minstens 1x username, domein en ww moet ingeven)

Maar ik kan verder met het benaderen van bestanden over netwerk dus super bedankt voor de uitleg