Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?  (gelezen 5293 keer)

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #25 Gepost op: 2013/04/16, 22:01:29 »
De keus zal voor Mint KDE worden, Unity spreekt mij niet zo aan. Heb ook nog wat gezocht op anderen maar niet echt iets gevonden wat mij kon bekoren.

Ik hoop dat Mint KDE met touchscreen goed gaat werken.

Nu nog een keus maken voor een SSD of niet. Mogelijkheden van inbouw en prijzen eerst maar even bekijken. De originele HD zal dan in een externe behuizing kunnen verdwijnen. :D


Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #26 Gepost op: 2013/04/17, 00:00:57 »
Ik heb mijn Acer Aspre One in 2008 gekocht, ik draai er nu een aangepaste versie van 12.04 op, en deze neem ik altijd mee als ik ergens een computer repareer of *buntu of een andere versie installeer bij iemand. Verder heb ik een goede ervaring met de service van Acer. Mocht deze de geest geven, zal ik weer een nieuwe Acer netbook  aanschaffen. Mede omdat ik slechte ervaringen heb met Samsung en HP. Maar dit is zuiver mijn persoonlijke ervaring. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/04/17, 16:14:34 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #27 Gepost op: 2013/04/17, 16:13:24 »
Bedankt Femke98, post aangepast. =D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #28 Gepost op: 2013/04/17, 19:48:54 »
Voor touchscreen schijnt er KDE Active Plasma te zijn en Bodhi heeft ook een tablet lay-out. Er valt nog wel e.a. uit te zoeken.

Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #29 Gepost op: 2013/04/17, 20:16:02 »
Toch grappig. Veel mensen roepen dat Unity gemaakt is voor touchscreens maar elke keer als er een topic is over Unity op een touchscreen dan roept iedereen dat het niet lekker gaat werken en dan toch maar een andere omgeving kiezen :rolleyes:

Maar inderdaad, Bodhi's tablet-layout is best wel lekker om mee te werken. Ik gebruik de lay-out zelf niet meer omdat ik geen Bodhi meer op mijn tablet heb omdat ik Ubuntu Touch wilde uitproberen maar de tijd dat ik het gebruikt heb was het best fijn om mee te werken.
KDE Plasma heb ik helaas nooit kunnen uitproberen op een touchscreen maar het zag er op de demo's allemaal erg mooi en fijn uit.

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #30 Gepost op: 2013/04/17, 20:50:03 »
Ubuntu touch? Iets anders dan Ubuntu met Unity?

Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #31 Gepost op: 2013/04/17, 21:11:42 »
Ubuntu touch? Iets anders dan Ubuntu met Unity?

Ja, dat is Ubuntu's nieuwe smartphone- en tablet-layout. Maar het is nog in pre-alpha en alleen werkende builds voor ARM op dit moment.

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #32 Gepost op: 2013/04/18, 18:43:39 »
KDE Active op USB even Live geprobeerd op mijn huidige netbook, jammer dat de muis of touchpad dan niet werkt. Verder dan het bureaublad kwam ik niet.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #33 Gepost op: 2013/04/18, 20:15:26 »
Heb ooit eens het probleem gehad met een LiveCD dat het touchpad achteraf nog moest worden geactiveerd (ergens in de mouse-tabbladen). Is dat bij soms ook het probleem?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #34 Gepost op: 2013/04/18, 20:19:37 »
@FrSu: KDE Active of Kubuntu Active? Want KDE Active is een preview voor touchscreens en Kubuntu Active is een preview van Kubuntu met KDE Active maar met de gewone kernel i.p.v. een voor touchscreen gemaakte.

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #35 Gepost op: 2013/04/18, 20:23:03 »
Deze had ik gevonden: http://plasma-active.org/

Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #36 Gepost op: 2013/04/18, 21:20:22 »
Dat bedoel ik ;)

Probeer Kubuntu Active eens: http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu-active/daily-live/current/

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #37 Gepost op: 2013/04/18, 21:35:53 »
Downloading. :)

Hmm, de eerste opstart was geen succes, beeldscherm instelling lijkt niet goed.

Na enige heropstarten blijft dit probleem. Kubuntu komt als tekst in beeld, daarna een scherm met ronddraaiend wieltje, dan gaat het fout. Bureaublad opgedeeld in 5 verticale gelijke delen en dan een compleet door elkaar gehusseld beeld, waarin ik nog kan ontwaren dat plasma closed unexpectedly. Dan kan ik er niks meer mee, behalve hard uitzetten.

Maar even wachten totdat de Vivobook er is.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/20, 12:48:17 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #38 Gepost op: 2013/04/27, 09:27:53 »
Zo, inmiddels de Vivobook 11.6" met 4 GB ram en 500GB HD een week in gebruik. Prima ding en touchscreen werkt ook goed. Win 8 wordt hoofdzakelijk met de normale desktop gebruikt na toevoeging van Classic Menu. De tablet inrichting moet ik nog naar mijn hand weten te zetten.

Nu zover dat ik er een dualboot Win 8, Ubuntu 13.04 64 bit  van wil gaan maken. Data partitie verkleind, zodat ik daar 150GB unallocated kreeg voor de installatie van Ubuntu. En inmiddels ook voor elkaar gekregen dat ik een Live USB kan opstarten. Ubuntu werkt snel en goed met touchscreen, alleen zijn sommige zaken die je normaal met de muis aanraakt voor mijn vingers wat te klein. Er zullen in de nabije toekomst wel meer aanraak vriendelijke distro's en applicaties gaan komen, denk ik.

Nu wordt het belangrijk om te weten wat ik nog meer moet doen om een goede opstart te kunnen krijgen na de installatie. Ik heb her en der gelezen dat de installatie van de grub nog wel eens problemen wil geven. Zal me daarover nog meer moeten informeren. Als iemand intussen tips voor mij heeft hou ik me aanbevolen.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/27, 11:02:19 door FrSu »

Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #39 Gepost op: 2013/04/27, 11:46:11 »
Misschien kun je van dat probleem beter een nieuw topic maken. Als je GRUB niet in de MBR (als daar uberhaut sprake van is) wil installeren kun je dat ook doen in een aparte partitie voor /boot Je moet dan wel Windows 8 de dual boot laten regelen middels EasyBCD.

De aanpak daarvoor staat wel ergens in de linkjes van een ander topic waar jij ook had gereageerd. http://www.linuxbsdos.com/2012/11/05/dual-boot-windows-8-and-ubuntu-12-10-on-uefi-hardware/ (op de 2e pagina van het artikel staat de belangrijkste informatie).

Zelfde verhaal als in het ander topic: Dit werkte bij mij, maar UEFI + Windows8 + Ubuntu blijft een lastige combinatie dus of het op jou systeem ook werkt kan ik uiteraard niet garanderen. We zijn allemaal pioniers hierin ;)

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #40 Gepost op: 2013/04/27, 13:30:55 »
Bedankt Erik,

De link verwijst naar een mooiere opstart keuze mogelijkheid in Win i.p.v. de Grub, maar dat interesseert mij helemaal niet. Ik ben al lang gewend aan de grub. De grub in de MBR vind ik dus geen probleem, als het maar werkt. En dat weet ik dus nu niet.

Ik moet er nog even over nadenken. Misschien gooi ik Win 8 er wel helemaal af en ga dan alleen verder met Linux op deze machine. Of geeft dit dezelfde problemen met het opstarten?

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #41 Gepost op: 2013/04/27, 17:08:41 »
Zojuist Kubuntu Live USB opgestart, maar dat lijkt nog niet helemaal goed te werken met touchscreen. Kan wel een aantal zaken (Menu knop, schuifbar) selecteren maar verder niet, terwijl ik bij system settings wel alles kan opstarten.

In de netbook lay-out kan ik wel iconen aanraken en worden de items gekozen, maar ik kan niet opstarten.

Ubuntu Gnome 13.04 werkt als Live USB perfect. Alle iconen werken en de indeling is veel overzichtelijker dan in Ubuntu met Unity. Nu nog de moed opbrengen om het maar eens te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/27, 20:44:58 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #42 Gepost op: 2013/04/28, 10:21:17 »
Installatie naast Win 8 gelukt met Ubuntu Gnome 13.04 ( vroegere Ubuntu Gnome Remix).

Ubuntu Gnome werkt gewoon perfect met de touchscreen. Qua inrichting is alles goed aan te raken, bv afsluiten is gewoon een groot kruis rechts bovenin. M.i. de perfecte tegenhanger voor Win 8 met touchscreen, waarbij de gewone desktop zeer goed te gebruiken is en je geen tegels nodig bent.

Mijn zoektocht is dus geslaagd met de Asus Vivobook met 11.6" touchscreen, 4 GB ram en 500 GB HD in dualboot Ubuntu Gnome 13.04 / Win 8. =D
« Laatst bewerkt op: 2013/04/29, 21:08:01 door FrSu »

Offline Ramon

  • Lid
    • De Blog van Ramon.C
Re: [OPGELOST] Welke top netbook is er nog voor Linux te vinden?
« Reactie #43 Gepost op: 2013/05/13, 00:35:42 »
Hallo allemaal. Ik heb zelf voor een aantal familie/vrienden en kennissen Ubuntu naast hun Windows installatie, anders wel volledig op de harde schijf geïnstalleerd. Daar zaten twee Netbooks tussen waaronder een van Asus Eee PC/1015PE en de ander was een Packard Bell Dot-SE/W-725. Beide netbooks zijn niet langer dan twee jaar terug gekocht en werken met Ubuntu erop naar behoren, ook met de meest recente uitgaves.

Alle zijn zeer tevreden met hun nieuwe OS, ondanks dat ze er wel echt aan moesten wennen  ;)
PC: Ubuntu 12.04.3 LTS GNOME3 x64
Netbook: Ubuntu Mate 12.04.V1 LTS NL x32