Help, ik heb nu een wit werkblad en een paarse dash 
Kan mijn werkblad ook niet meer wijzigen.
Ik had net hetzelfde, en het gevolg was mijn vijfde herinstallatie (behoud van aparte /home, dus dat valt wel mee). Eerlijkheidshalve dien ik te melden dat mijn andere herinstallaties helemaal aan mijzelf te wijten waren (Ik herleid mijn temp directories naar de aparte /home, maar was vergeten de permissies goed te zetten. Daardoor kon ik niet meer inloggen).
Het gaat bij mij om een Intel grafische kaart : "00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)".
Los daarvan zijn aanpassingen in nautilus 3.8 niet zo fundamenteel. bijvoorbeeld: mounten van een netwerkschijk kan ook vanuit het linkerpaneel. Meest wezenlijk is een soort van tree view in het hoofdpaneel (niet de klassieke tree in het linker zijpaneel): ga je in een folder, dan worden subfolders en bestanden daaronder met een indent getoond.
Ik meende opgevangen te hebben dat backspace terug zou toelaten om terug te keren, maar ook in 3.8 is die toets niet actief. Je die echter zelf activeren (ook in 3.6): open ~/.config/nautilus/accels, voeg een lijn toe
(gtk_accel_path "<Actions>/ShellActions/Up" "BackSpace")