Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update Dapper naar Edgy hoe?  (gelezen 1378 keer)

fang

  • Gast
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Gepost op: 2007/03/06, 17:10:08 »
Hallo, ik had graag geupdated van Dapper naar Edgy, maar hoe moet ik dit doen?
Veranderdt er dan veel? ik bedoel, zou ik dit wel doen?

ook zou ik graag een nieuwe partitie maken om windows 98 er terug op te zetten, want ik mis het gamen toch wel! hoe kan ik dit het beste doen?

mvg Fang

Guus

  • Gast
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/06, 17:13:34 »
Ik denk dat een geheel nieuwe installatie van Edgy beter is dan een upgrade. veel mensen hebben namelijk problemen met de upgrade procedure


Om een partitie voor windows 98 raad ik je aan om het programma Gparted te gebruiken

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Gparted werkt als een LiveCD, dus gewoon branden als .iso; cd erin en opnieuw opstarten

Offline siegi

  • Lid
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/06, 17:52:42 »
Ik zou persoonlijk niet meer upgraden naar edgy omdat de release van feisty wel heel dicht bij komt.
Als je een beetje linux ervaring hebt kan je zelf nu al overschakelen naar feisty.  
Maar ik raad altijd een verse installatie aan.

andreh

  • Gast
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/06, 23:42:16 »
Jammer dat ik dat niet wist.
Ik vind het zelfs verrassend omdat bij Windows alle moeite gedaan wordt om upgrades mogelijk te maken. Wat gebeurt er als ik een Feisty CD in een PC stop met Ubuntu ?
Als ik het geweten had dan had ik mijn HD in meerdere partities op gedeeld. Het is niet mogelijk om op Feisty, Dapper Drake en Edgy elk op een eigen partitie draaien ? En dan een aparte partitie met je software. Via het bootmenu kun je dan Festiy, Dapper Drake of Edgy te draaien.

Maar goed. Ook ik heb van een 160 GB nog 80 GB vrij. Als ik daar Windows 2000 op het lege gedeelte ga installeren..is dan na afloop bij bootmanger vernaggeld of kan ik dit nog eenvoudig repareren na afloop.
Als XP makkelijker is dan mag XP ook wel, maar Win2000 is sneller dan XP op deze PC.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/06, 23:46:51 »
Citaat van: andreh
Als ik het geweten had dan had ik mijn HD in meerdere partities op gedeeld. Het is niet mogelijk om op Feisty, Dapper Drake en Edgy elk op een eigen partitie draaien ?
Kan inderdaad, en zo heb ik het ook...

Let op: Windows installeren na Ubuntu, kost je je Grub, want W. lazert er ongevraagd z'n eigen bootloader overheen. Daarna moet je dus Grub herstellen.  Daarom is het praktischer om eerst W. te installeren en daarna pas Linux in al zijn varianten.

Offline siegi

  • Lid
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/06, 23:57:18 »
Als je windows na linux installeert kan je volgende procedure volgen om je grub terug te krijgen de boot manager van linux die ook windows kan booten.
https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows#head-632bc18debe66ce3ba8c8b9ea8e1737cbbe9bf90

Euhm de upgrades die verlopen over het algemeen goed, als er vreemde software in het spel is kan het wel eens wat mislopen.  Maar we raden het meestal gewoon af om problemen te voorkomen.

Je kan perfect meerdere keren ubuntu installeren, maak hiervoor voor elke versie een andere partitie aan.  De swap partitie mag dezelfde zijn.  Software gemeenschappelijk gaat moeilijk aangezien ze allemaal andere versies van de software draaien.
Je kan wel een apparte partitie maken voor de /home zodat je in elke versie je bestanden bijhebt.

Offline Dave

  • Lid
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/07, 00:00:19 »
Citaat van: andreh
Jammer dat ik dat niet wist.
Ik vind het zelfs verrassend omdat bij Windows alle moeite gedaan wordt om upgrades mogelijk te maken.
.
en weer maak je een denkfout.
Een nieuwe installatie laat al je instellingen enz. intact bij een separate home partitie.
Wat dat betreft is er geen verschil tussen upgrade of nieuwe installatie namelijk.
Doe maar lekker frisse clean install dus.

andreh

  • Gast
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/07, 00:37:06 »
Ah, dit is vrij helder, omdat edgy en dapper drake eigen software versies hebben moet bij elke release dus ook de bijbehorende softwareversies komen. Je instellingen staan allemaal in Home, inclusief je favourieten en email adressen en email dus die kan ik WEL delen met de verschillende Ubuntu versies. Dus hoe moet ik mijn
/home/USERS
op een aparte partitie zetten ?
En swap voor iedere installatie gelijkhouden..dat gaat vanzelf goed ?
Ik lees dat KUBUNTU  minder stabiel is. Is dit echt minder stabiel dan Ubuntu ? Toch wil ik wel met KDE spelen. Moet ik dan gewoon iets totaal anders (Fedora, Knoppix of zo) met KDE pakken en geldt het bovenstaande verhaal dan ook ?
Momenteel heb ik dus 160 GB HD waarvan 80 GB voor Ubuntu 06.06 is en 768 MB voor swap.
Hier moet nog iets van Windows 2000 of XP komen te staan om een Pocket PC werkend te krijgen. (Ik leen er nu een maar probeer via Markplaats toch wat leuks te scoren) dus grub zal ik zeker kwijt raken !

andreh

  • Gast
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/07, 00:41:57 »
Goed, dit kan me nog van pas komen:
super grub disk (bestaat onder zowel windows als Linux) CD of diskette

Citaat
k geloof wel dat er een achterpoortje is om grub terug te krijgen zonder het allemaal opnieuw te moeten installeren, maar ik weet zelf ook niet goed hoe.  Met een beetje zoekwerk kan je wel wat informatie vinden op dit forum over hetzelfde probleem.

edit: kijk eens in deze topic: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5416

Last edited by Karel (Today 19:46:37)
http://www.whoopis.com/howtos/howto_restore_mbr_grub.php

Bevat een link om een Grub boot diskette te maken
http://people.zeelandnet.nl/bakkerr/

https://wiki.ubuntu.com/GrubHowto/NlBootFloppy

Nog een vraag..maken veel mensen een aparte partitie voor
/root
/swap
/home
/var
Of zie ik dat fout ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Update Dapper naar Edgy hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/07, 02:57:22 »
/root is essentieel
/swap ook
/home is erg handig, altijd aan te raden
/boot is soms handig bij oude computers (maar dan moet die wel helemaal aan het begin van de schijf staan)
/var en andere zou ik niet doen, tenzij je er een hele goede reden voor hebt.